دبیر کل سابق اوپک: هدف شیل نفت نبود

16 شهريور 1394 ساعت 8:26

دبیرکل سابق اوپک گفت : استراتژی اوپک خارج کردن تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا نیست اما در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود آیا شرکت های نفتی آمریکا می توانند خود را با شرایط جدید بازار وقف دهند یا خیر.


به گزارش «ميزنفت» به نقل از بلومبرگ، عدنان شهاب الدین دبیرکل سابق اوپک در گفتگو با این شبکه گفت : استراتژی اوپک از افزایش بهای نفت کاهش بهای این محصول و از دور خارج کردن تولید کنندگان نفت شیل آمریکا نبوده است. آنچه اوپک در تلاش است صورت دهد نگاهی تازه به تغییرات ساختاری است که در بازار نفت با توجه به ورود نفت شیل آمریکا صورت گرفته است. این نفت با بهایی بالا به دست می آید و منابعی وارد بازار می شود که میزان عرضه را به بیش از تقاضا افزایش می دهد. بنابراین این شرایط به هیچ وجه پایدار نخواهد بود و نظر اوپک این است که نگاهی جدی به سطح قیمت ها انداخته شود.

ما طی ماههای اخیر شاهد توقف روند افزایش تولید نفت از منابع شیل آمریکا بوده ایم با این حال این مسئله ادامه نخواهد یافت دلیل اصلی این مسئله این است که شرکت ها خود را با شرایط وقف دهند. تصور کنید که اوپک تولید نفت خود را کاهش دهد و شاهد افزایش بهای نفت به بشکه ای صد دلار باشیم.

شرط می بندم که در این صورت شاهد افزایش تولید نفت شرکت های فعال در منابع شیل آمریکا به میزان نیم میلیون بشکه در روز خواهیم بود. در حال حاضر روندی که شرکت های نفتی آمریکا پیش گرفته اند افزایش بهره وری و سئوالی که وجود دارد این است که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. ما اکنون شاهد ثابت شدن تولید نفت منابع شیل آمریکا هستیم و احتمالا این روند طی یک الی دو سال آتی نیز ادامه خواهد یافت چرا که شرکت های نفتی آمریکا با کمبود حوزه های نفتی سهل الوصول روبرو شده اند و تولید خود را به منابعی که بیشترین سود را دارد منتقل کرده اند و اینکه آیا قادر خواهند بود هزینه ها را کاهش دهند و به تولید موثر خود ادامه دهند یک سئوال بزرگ است.

بلومبرگ در ادامه افزود : مناسبات آمریکا و عربستان سعودی دیگر دیگر مانند ده سال پیش نیست و علت این مسئله تغییرات عمده در واردات نفت آمریکا طی یک دهه اخیر است. آمریکا یک دهه پیش برای تامین بیش از نیمی از نفت مورد نیاز خود به عربستان سعودی و دیگر صادر کنندگان نفت وابسته بود با این حال به علت افزایش تولید نفت خام در آمریکا میزان واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی به نصف کاهش یافته است.
 


کد مطلب: 8773

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/8773/دبیر-کل-سابق-اوپک-هدف-شیل-نفت-نبود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir