۰

مرگ نفتی یخ های در اقیانوس ها

اگر آخرین ارزیابی های صورت گرفته درباره روند ذوب شدن یخهای قطب جنوب را قبول داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که اگر بشر بتواند روند گرمایش زمین را نسبت به دوره ماقبل صنعتی در دو درجه سلسیوس مهار کند، تاثیر یخهای قطب جنوب در افزایش سطح اقیانوسها در آینده احتمالا به چند متر محدود خواهد شد.
مرگ نفتی یخ های در اقیانوس ها
به گزارش «ميزنفت،» نتایج تحقیقات جدیدی که روز جمعه در آمریکا منتشر شد نشان می دهد که مصرف تمام ذخایر زغال سنگ، گاز و نفت در جهان منجر به ذوب شدن تمام یخهای قطب جنوب و افزایش پنجاه متری سطح آب اقیانوسها خواهد شد.

ریکاردا وینکلمن، محقق موسسه آلمانی پوتسدام Potsdam که در زمینه تاثیر تغییرات اقلیمی تحقیق می کند و در مطالعه یادشده بیشترین سهم را داشته است، هشدار داد: " اگر جامعه بشری تمام ذخایر انرژیهای فسیلی قابل بهره برداری در کره زمین را مصرف کند، باید منتظر پیامدهای بسیار بدی باشد که مهمترین آنها عبارت است از: ذوب شدن یخهای قطب جنوب و در درازمدت بالاآمدن سطح آب اقیانوسها بیش از پنجاه متر که در تاریخ بشر پدیده‌ای بی سابقه است. " 

این محقق آلمانی تاکید کرد: " مسلما چنین سناریو ناگواری به سرعت اتفاق نخواهد افتاد اما نتایج تحقیقات جدید که در نشریه پیشرفت علمی Science Advance منتشر شده حاکی از آن است که انسان با فعالیتهای کنونی خود در حال دگرگون کردن شرایط اقلیمی کره زمین برای دهها هزار سال است. اگر ما می خواهیم جلو وقوع چنین سناریویی را بگیریم باید بهره برداری از ذخایر زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی را کاهش دهیم. " 

این محقق آلمانی افزود خطرات موجود در این زمینه در درازمدت با هر یک دهم درجه افزایش دمای کره زمین، تشدید خواهد شد.

اگر آخرین ارزیابی های صورت گرفته درباره روند ذوب شدن یخهای قطب جنوب را قبول داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که اگر بشر بتواند روند گرمایش زمین را نسبت به دوره ماقبل صنعتی در دو درجه سلسیوس مهار کند، تاثیر یخهای قطب جنوب در افزایش سطح اقیانوسها در آینده احتمالا به چند متر محدود خواهد شد. اما اگر سرعت روند گرمایش زمین از این بیشتر شود و بشر در مهار آن ناتوان باشد، روند ذوب شدن یخهای قطب جنوب به ویژه در شرق و غرب آن سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و این پدیده به نوبه خود موجب بالاآمدن سطح اقیانوسها و به بارآمدن خرابیهای زیاد در مناطق ساحلی در مناطق مختلف کره زمین در طول چندین هزاره خواهد شد و در این میان برخی شهرهای ساحلی از جمله توکیو، هنگ کنگ، شانگهای، کلکته، هامبورگ و نیویورک بیشترین آسیب را خواهند دید. 

اندرس لیورمن، محقق موسسه پوتسدام که در تحقیقات یادشده مشارکت داشته است، تاکید کرد استفاده فزاینده از انرژیهای فسیلی در جهان، در آینده خطر تسریع تغییرات ناگوار اقلیمی را که بشر در حال حاضر نیز نمی تواند مهار کند، افزایش خواهد داد. وی افزود شاید بتوان گفت روند ذوب شدن یخهای غرب قطب جنوب از چندی پیش به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده است. طبق ارزیابیهای محققان، سوزاندن تمام ذخایر زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی موجود در جهان، انتشار ده هزار میلیارد تنی گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن را به دنبال خواهد داشت.

شبیه سازی انتشار گاز دی اکسید کربن در این تحقیق، نشان داد که قطب جنوب دست کم ده هزار سال دیگر یخهای خود را از دست خواهد داد و این پدیده در هزاره اول، سطح آب اقیانوسها را هر یکصد سال تا سه متر افزایش خواهد داد.
در این شبیه سازیها علاوه بر تاثیر گرمایش زمین و اقیانوسها بر روند ذوب شدن یخهای قطب جنوب، برخی پدیده های دیگر از جمله افزایش بارش برف که می تواند از سرعت نابودی گستره یخهای قطب جنوب بکاهد، مد نظر قرار داده شده است.

دانشمندان می گویند در حال حاضر ذوب شدن یخهای قطب جنوب کمتر از ده درصد در افزایش سطح آب اقیانوسها نقش دارد که در مقایسه با پدیده انبساط حرارتی اقیانوسها تحت تاثیر گرمایش زمین و همچنین ذوب شدن یخچالهای کوهستانی، عامل چندان مهمی محسوب نمی شود. 

منبع: خبرگزاری فرانسه
 
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 8870
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *