۰

تشدید رقابت میان سه ضلعی خلیج فارس

در حالی که رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در بین تولید کنندگان عضو اوپک بالا گرفته است، ایران و کویت قیمت نفت خود در بازار آسیا را به پایین ترین رقم چند سال اخیر کاهش داده اند.
تشدید رقابت میان سه ضلعی خلیج فارس
به گزارش «ميزنفت» به نقل از رویترز، در حالی که رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در بین تولید کنندگان عضو اوپک بالا گرفته است، ایران و کویت قیمت نفت خود در بازار آسیا را در برابر عربستان به پایین ترین رقم چند سال اخیر کاهش داده اند.
کویت، یکی از کم هزینه ترین تولید کنندگان نفت، قیمت نفت خود در ماه اکتبر را در بازار آسیا 60 سنت نسبت به ماه گذشته کاهش داده و بدین ترتیب قیمت خود را به بهایی پایین تر از نفت مشابه عربستان رسانده است. این کاهش موجب شده تا قیمت نفت کویت بیشترین مابه التفاوت را با قیمت نفت عربستان در طی یک دهه گذشته (65 سنت) پیدا کند.
هفته گذشته، ایران قیمت سه ماهه نفت سبک خود را در برابر نفت سبک عرب (متعلق به عربستان) به پایین ترین رقم در 3 سال گذشته رساند.

این کاهش قیمت ها در حالی است که رشد اقتصادی در بین کشورهای آسیایی کند شده و بحث هایی در مورد عرضه نفت در سال آینده بین تولید کنندگان و پالایشگاه ها در جریان است. همچنین ایران انتظار دارد با لغو تحریم ها که احتمالا تا اواسط سال آینده میلادی اتفاق خواهد افتاد سهم پیشین خود از بازار را باز بیابد.

این تخفیف ها همچنین واکنشی است به قیمت گران نفت خام عمان و دوبی که نتوانسته اند نسبت به فزونی عرضه جهانی نفت واکنش نشان دهند.

یک تاجر نفتی گفت: «تمام تولید کنندگان نفت در خاورمیانه از ما می خواهند تا سال آینده نفت بیشتری بخریم.»
وی افزود: «این نشانه خوبی نیست.»

تولید کنندگان عضو اوپک در منطقه خاورمیانه قول داده اند که در رقابت برای دفاع از سهم خود از بازار تولیدشان را همچنان بالا نگاه خواهند داشت. تاکنون، و به رغم درخواست های اعضایی نظیر ونزوئلا برای کاهش تولید، این کشورها همچنان به تولید بالای خود ادامه می دهند.

با این حال، حتی با وجود حفظ تولید بالا، سهم کشورهای خاورمیانه از بازار نفت آسیا در حال کاهش است که یکی از دلایل آن افزایش فروش نفت روسیه به چین است.

تحلیلگران موسسه جی بی سی انرژی هفته گذشته گفتند، سهم آسیا از واردات نفت تولیدی خاورمیانه از حدود 65 درصد در سال 2011 به حدود 60 درصد تا پایان دهه جاری خواهد رسید.

کاهش سهم کشورهای خاورمیانه از بازار نفت در حالی است که سرعت رشد اقتصادی چین به پایین ترین رقم خود در دهه های گذشته رسیده و این به چشم انداز تقاضا برای مصرف سوخت آسیب زده است.


منبع: تسنیم
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 8950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *