۰

تبعات آشوب در خاورمیانه

یک نشریه ژاپنی روز چهارشنبه نوشت: نفت خاورمیانه پاشنه آشیل امنیت انرژی چین است و سیر آشوب ها و تنش ها در این منطقه در نهایت امر ثبات بازارهای مالی و اقتصادی جهان را به خطر خواهد افکند.
تبعات آشوب در خاورمیانه
به گزارش «ميزنفت،» نشریه ژاپنی «دیپلمات» در تفسیری اقتصادی نوشت: بازارهای اقتصادی جهان هنوز از نگرانی لرزه های اخیر وارد آمده به اقتصاد چین خارج نشد که خود را در معرض خطر دیگری از همین ناحیه احساس می کنند.

اتکای روز افزون چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان به نفت خاورمیانه اقتصاد جهان را با مشکلاتی عظیم مواجه ساخته است. افزایش مصرف نفت چین و بالا گرفتن موج ستیزه و آشوب در خاورمیانه، محور این تهدیدها است و به نظر می رسد قابل بازگشت هم نیست و احساس می شود که خطراتی بالقوه را بر افق انرژی جهان وارد سازد.

اتکای بیش از حد چین به نفت منطقه آشوب زده و بحرانی خاورمیانه، اثرات سوء خود را بر بزرگترین وارد کننده نفت جهان و بر روند عرضه انرژی در جهان باقی خواهد گذارد. اوضاع امنیتی فوق العاده پر مخاطره خاورمیانه و موازنه شکننده سیاسی آن، امینت انرژی را در چین و به تبع آن در کل جهان قویا در معرض تهدید قرار داده است.

دیپلمات نوشت: پرجمعیت ترین کشور جهان روزانه بالای 11 میلیون بشکه نفت مصرف می کند و یک سوم رشد تقاضای جهانی نفت را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. چین 60 درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد می کند و این اتکا بر حسب رشد تقاضا در چین روز به روز بیشتر می شود. 

اتکای روز افزون نفت چین به خاورمیانه باعث شده است تا بازارهای واردات نیز متاثر از تهدیدهای متعدد منطقه آسیب پذیر بمانند. عواملی متعدد و در راس آنها ظهور و پیشروی داعش، تنشهای فرقه ای منبعث از حکومت هایی فاسد و ضعیف و ناامنی سیاسی و عواقب تجاری بالقوه آن، همگی از تهدیدهای جدی بازار انرژی جهان هستند.

داعش که تامین کننده کلیدی نفت خام چین است بر عرضه انرژی توسط عراق و عربستان سعودی نیز تاثیرات سوء خود را به جای گذارده است. در عراق، داعش دو حلقه چاه نفت را در میدان نفتی «عاجل» منفجر کرده است و ضمن آن پالایشگاه «بیجی» در شمال تکریت را به تصرف خود دارد و همزمان خطوط لوله های نفتی را در ترکیه هدف حملات خود قرار داده است.

منطقه عملیاتی این گروه در حال حاضر در شمال غرب عراق است. شیعیان عراق در جنوب کنترل90 درصد تولید نفت خام عراق و 85 درصد صادرات آن را در اختیار دارد. اوضاع امنیتی در میادین نفتی عراق بسیار ناامن است و کارکنان بخش انرژی امنیت جانی ندارند و حملات علیه کارگران شاغل در این بخش در جنوب نفت خیز شدت بیشتری به خود گرفته است. 

کمپانی های نفتی «بی پی» و «اگزون موبیل» کارکنانشان را از عراق خارج ساخته اند و در عربستان که بزرگترین تامین کننده نفت چین است، داعش تصمیم دارد با ایجاد شورش در استان شرقی نفت خیز این کشور کنترل میادین نفتی آن را بدست گیرد. این استان شیعه نشین از اهمیت فوق العاده ای برای عربستان برخوردار است چون قطب تولید نفت این کشور است و70 درصد صادرات نفت خام عربستان از این مکان انجام می گیرد.

این منطقه به خاطر همین ویژگی در گذشته هدف حملات تروریستی قرار داشته است. از جمله در سال 2006 تاسیسات نفتی «ابغیب» هدف بمب گذاری «القاعده» قرار گرفت.

داعش در ماه نوامبر نیز دست به حملاتی مرگبار در استان شرقی شیعه نشین عربستان انجام داد و در ماه رمضان یک فقره بمب گذاری در یکی از مساجد شیعیان انجام داد و همزمان یک فقره بمب گذاری نیز در پاسگاهی در ریاض انجام داد.
به دنبال این حملات، دولت هم دست به سرکوب گسترده این گروه در سطح کشور زد. حوادث تروریستی علیه زیرساخت های انرژی عربستان و به موازات آن درگیری ها و منازعات فرقه گرایانه در این کشور، به تبع آن جریان تامین نفت برای چین را هم مختل می سازد.

در عراق هم مشاجرات سیاسی داخلی همه فرصت های تجاری این کشور برای کمپانی های بین المللی نفتی را به باد فنا داده است. در عراق، داعش همه ظرفیت های تسلط دولت مرکزی بر کشور را به تحلیل برده است. از طرفی، خشم و اعتراض نسبت به نقض یک توافق بر سر توزیع عادلانه ثروت و صادرات نفت میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان هم بالا گرفته است.

این تنش های سیاسی، توافق شکننده فروش نفت را به خودی خود منسوخ خواهد کرد و همه برنامه های اصلاحاتی حیدر العبادی نخست وزیر عراق را نقش بر آب خواهد ساخت و مانع از جذب شرکت های نفتی بین المللی و اخلال در کار فروش نفت عراق خواهد شد.

بی ثباتی سیاسی به نوبه خود آسیب پذیری امنیت انرژی را به دنبال خواهد داشت. کاهش ظرفیت ذخیره انرژی جهانی بر میزان تولید نیز تاثیر گذار خواهد بود و در صورتی که خللی در کار بازار ایجاد شود، شکنندگی قیمت به حداقل می رسد.

نظر به این حقایق و نقش فوق العاده مهم چین در تجارت کالا در جهان، اتکای این کشور به نفت خاورمیانه تهدیدی جدی علیه ثبات بازار انرژی و نظم اقتصادی جهان است.

امروز هرگونه اخلال عمده در کار عرضه انرژی، فشاری مضاعف بر اقتصاد چین وارد خواهد ساخت که اکنون هم سقوط بازار بورس را تجربه می کند.

این ضربه، بالقوه امکان آن را دارد که آسیب هایی عمده بر بازارهای مالی سراسر جهان وارد آورد. به همین دلیل، جامعه بین الملل باید هشیار باشد و برای مرتفع ساختن آسیب پذیری امنیت انرژی چین با این کشور همکاری کند و از وقوع یک بحران بالقوه بین المللی پیشگیری کند.

منبع: ایرنا
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 8991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *