۰

هجوم پناهجویان به سوی مرزهای کرواسی پس ازمسدود شدن مرزهای مجارستان

مهاجرین و پناهجویان که به طور عمده از سوریه، عراق و افغانستان هستند پس از مسدود شدن مرزهای مجارستان با صربستان در جستجوی راه یافتن به اتحادیه اروپا به سوی مرزهای کرواسی هجوم آوردند.
هجوم پناهجویان به سوی مرزهای کرواسی پس ازمسدود شدن مرزهای مجارستان
 به گزارش«ميزنفت»، پلیس کرواسی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که جنگزدگان و پناهجویان از طریق مرزهای عبوری مختلفی وارد کرواسی می شوند و تاکنون بیش از پنج هزار و 650 مهاجر وارد این کشور شده اند.
در این بیانیه آمده است، پس از بسته شدن کامل مرزهای مجارستان با صربستان پناهجویان جنگزده برای رسیدن به اتحادیه اروپا به طرف مرزهای صربستان با کرواسی روی آورده اند.
گفته شده است که انتظار می رود تعداد پناهجویان در کرواسی در چند روز آینده به 4 هزار نفر افزایش یابند.
دولت کرواسی به مناسبت ورود پناهجویان به این کشور در نشست فوق العاده ای ستادی را جهت هماهنگ کردن تمامی نهادهای کشور برای کمک به مهاجرین تشکیل داد.
در این نشست، «رانکو اوستوییچ» وزیر کشور کرواسی به عنوان رییس ستاد هماهنگی نهادهای این کشور در خصوص پناهجویان انتخاب شد تا امکانات لازم برای آنان فراهم شود.
«زوران میلانوویچ» نخست وزیر کرواسی از پذیرفتن پناهجویان از کشورهای خاورمیانه پس از بسته شدن مرزهای مجارستان با صربستان خبر داد و با اشاره یه اینکه این مساله یک موضوع بشردوستانه است هشدار داد که کرواسی ظرفیت محدودی برای پذیرش پناهجویان دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه کرواسی در چارچوب قوانین اروپایی و امنیتی و بشردوستانه عمل می کند گفت، زاگرب از امکانات خود برای پذیرش پناهجویان استفاده کرده و رفتار خوبی در مقابل آنها خواهد داشت.
وی همچنین تاکید کرد که کرواسی یک محل عبور برای این افراد است.
«وسنا پوسیچ» وزیر امور خارجه کرواسی نیز در خصوص مهاجرین گفت که کرواسی می تواند چند هزار پناهجو را بپذیرد ولی قادر به پذیرفتن دهها هزار نفر نیست و تاکید کرد که در چنین صورتی کرواسی از اروپا و دیگر کشورها درخواست کمک می کند.
«سینیشا وارگا» وزیر بهداشت و درمان کرواسی نیز در این رابطه و بنا به ارزیابی های غیر موثق گفت که انتظار می رود در دو هفته آینده بیش از 20 هزار پناهجو وارد کرواسی شوند.
خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس جمهوری کرواسی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در این کشور به خاطر هجوم چندهزار جنگزده پناهجو به داخل مرزهای کرواسی در روز گذشته، کنترل شدید از مرزهای کشور را خواستار شد و گفت که امنیت شهروندان و ثبات کشور در مرحله اول قرار دارد.
گرابار کیتاروویچ نارضایتی خود را از هجوم چند هزار نفر مهاجر به داخل مرزهای کشور در طی یک روز اعلام کرد و گفت که کرواسی نمی تواند نیازها و مراقبت های لازم برای این افراد را برآورده کند.
رییس جمهور کرواسی تاکید کرد که مهاجرین و جنگزدگان نمی توانند بدون کنترل به داخل مرزهای کرواسی وارد شوند و ورود به داخل مرزهای کشور بایستی تحت نظارت دائم باشد.
«آنته کوترومانوویچ» وزیر دفاع کرواسی نیز در این رابطه آمادگی ارتش این کشور را برای کمک به حل و فصل بحران جنگزدگان اعلام کرد و افزود که اکنون حضور ارتش در مرزهای کشور ضرورت ندارد.
کرواسی به عنوان آخرین کشور عضو اتحادیه اوپا در چارچوب قوانین این اتحادیه قبول کرده اقدامات لازم را در اختیار پناهجویان جنگزده قرار بدهد و همچنین درخواست تعدادی از پناهجویان را برای اقامت در کشور بپذیرد.
بلغارستان دیگر کشور عضو اتحادیه اروپا نیز به خاطر وضعیت دشوار کنونی پس از بسته شدن کامل مرزهای صربستان به طرف مجارستان هزار سرباز را برای مستقر کردن در مرزهای خود با ترکیه آماده کرده است.
«نیکولای ننچو» وزیر دفاع بلغارستان ضمن اعلام خبر آمادگی هزار سرباز در صورت نیاز برای مستقر شدن در مرزهای این کشور با ترکیه و با اشاره به اینکه در چند روز اخیر وضعیت در منطقه تغییرات زیادی کرده است، گفت که نمی توان مسیر حرکت پناهجویان جنگ زده را پیش بینی کرد و برای همین ارتش خود را آماده کرده است.
بنا به آخرین خبرهای اعلام شده از خبرگزاری رسمی صربستان (تانیوگ) صبح روز پنجشنبه 50 سرباز بلغاری در مرزهای این کشور با ترکیه مستقر شدند که امکان دارد تا پایان روز این تعداد به 160 سرباز افزایش یابد.
نخست وزیر صربستان اقدام مامورین پلیس مجارستان در روز گذشته (چهارشنبه 25 شهریور) را از گاز اشک آور برای دور کردن پناهجویان از مرزهای صربستان با مجارستان استفاده کردند، محکوم کرد.
آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان اقدام خشونت آمیز پلیس مجارستان در مرز «خورگوش» بین صربستان و مجارستان که چند نفر از مهاجرین و خبرنگاران مجروح شدند را محکوم و از اتحادیه اروپا در این رابطه خواهان واکنش شد.
نخست وزیر صربستان همچنین با اشاره به اینکه این کشور در چارچوب قوانین از شهروندان و قلمرو خود حفاظت می کند در گفت و گو با رادیو و تلویزیون دولتی صربستان گفت که اعضای اتحادیه اروپا باید درچارچوب اصول حقوقی و ارزش های بشر دوستانه رفتار کنند.
به رغم ادامه بحران مهاجرین و درخواست آنها برای پناهندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز تصمیم قاطعی از طرف بروکسل برای حل و فصل این بحران اتخاذ نشده است.
آلمان سهمیه بندی پذیرفتن مهاجرین از طرف اعضای این اتحادیه را پیشنهاد کرده که این امر با مخالفت برخی از کشورها مواجه شده است.




منبع:ایرنا
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب: 9009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *