۰
در باره مردی که قرار بود وزیر نفت شود

محصولی؛ ثروتمندی که وزیر نشد

صادق محصولی
حداد عادل مرا برای وزارت نفت به احمدی نژاد پیشنهاد داده بود./ برای حضور در وزارت نفت از آیت الله بهجت استخاره گرفتم و پاسخ منفی بود./ در ماجرای سوآپ نفت دولت وقت زیر قول خود زد./ ثروت افسانه ای ندارم./ کل سود سوآپ نفت 5 میلیارد تمان بود./ اصرار می کردند که محصولی انصراف ندهد....
محصولی؛ ثروتمندی که وزیر نشد
جلسات برای معرفی کابینه در ساختمان قدیمی مجلس ادامه داشت؛ نام یار نزدیک و دیرینه محمود احمدی نژاد از میان بحث ها شنیده شد؛ صادق محصولی نامزد نخست وزارت نفت. مردی که عماد افروغ در باره وی گفت:« «چگونه فردی با ثروت بادآورده و ناشی از تعاملات و ارتباطات خاص زمان مسوولیت خود می‌تواند وزیری مناسب با کابینه‌ی عدالت‌خواه باشد».

به گزارش «ميزنفت»، صادق محصولی را یکی از میلیاردهای ایرانی خوانده می شود که البته ثروت وی در مقایسه با برخی وزیران دولت رقم بزرگی نیست اما به هر حال وی ثروتمند است؛ عضو جبهه پایداری و مهندس عمرانی که شایعات بسیاری در باره سوآپ نفت از وی شنیده می شود.

در این باره کمال ادین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس چندی پیش با بیان اینکه در زمان استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل امتیاز حمل مواد سوختی از باکو به نخجوان (طرح سواپ) به محصولی واگذار شد، تصریح کرد: رئیس جمهور وقت، زمانی که امتیاز سواپ نفت را به استان نوبنیاد اردبیل واگذار کرد، احمدی‌نژاد به صورت غیر قانونی آن را به محصولی سپرد تا وی از این طریق به ثروت اندوزی نامشروع بپردازد.

وی با تاکید براینکه حاضرم در یک مناظره رودرو دروغ پردازی محصولی را برای افکار عمومی روشن کنم، ادامه داد: افرادی که خود را پاک‌دست معرفی و به رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن توهین می‌کنند را در یک مناظره رودرو رسوا می‌کنم.

خود محصولی – باجناق ولایتی- در باره ثروتش به کلی گویی اکتفا می کند:« اولا در اسلام تولید ثروت نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح هم هست. از اهداف اصلی حضرت آقا در ابلاغ سیاستهای کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، که جدیدا صورت گرفت ساماندهی همه ظرفیت ها در جهت تولید ثروت می باشد. نکته بعدی در رابطه با ثروت این است که کسب آن از طرق مشروع و قانونی باشد».

اما بازخوانی مسیر پیموده شده توسط محصولی از زمان ابتدای انقلاب تاکنون اما هیچ نشانی از تلاش «ویژه» ایشان برای تولید ثروت نشان نمی دهد بلکه بر عکس مسئوولیت های فراوان ایشان همانند بسیاری از مسئوولان فعلی و قبلی نظام علی القاعده فرصتی برای تفکر و فعالیت در این زمینه نمی باید گذاشته باشد.

وی فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد او در مدت فعالیت خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، فرمانده سپاه منطقه ۵ «آذربایجان شرقی و غربی»، مسئول بازرسی سپاه پاسداران، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده‌است. او در سال ۱۳۸۴ برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد ولی درنهایت با مخالفت نمایندگان وقت مجلس قبل از رأی گیری برای رأی اعتماد، انصراف داد در حالی که در جلسه «تمرینی» فراکسیون اصولگرایان وی رای اعتماد گرفته بود.


*ماجرای برخورد با شهید باکری
پس از انصراف عجیب محصولی از حضور در وزارت نفت، محمود احمدی نژاد وی را برای حضور در وزارت کشور در نظر گرفت که جنجال های بسیاری به پا کرد اما جالب ترین جنجال مربوط به درخواست همسر شهید حمید باکری بود. وی از نمایندگان آذری زبان مجلس خواست تا به محصولی «نه» بگویند.
آن طور که رسانه ها به نقل از سردار علایی منتشر کرده اند، محصولی با شهید باکری اختلافات بسیاری داشت و فضای ارومیه را علیه ایشان متحد کرده بود. محصولی تلاش می کرد تا شهید باکری را از فرماندهی لشگر عاشورای ارومیه برکنار کند که همین موضوع باعث بروز انتقادات نسبت به محصولی شده است.

محصولی در برنامه شناسنامه اما حرف های دیکری رد؛ اظهارات وی در باره حضورش در وزارت نفت در نوع خود قابل تامل است . وی می گوید:

*: این که بنده سوآپ داشته باشم یک دروغ است. سوآپ در اختیار دولت بود و کار به این صورت بود که دولت به استانداری اجازه سوآپ داده بود و ما هم قرار بود به انجام شدن این کار کمک کنیم. جالب است بدانید که در نهایت نه تنها به ما سودی نرسید، بلکه دولت در آن زمان حتی هزینه ای که ما متقبل شده بودیم را پرداخت نکرد و در نهایت دولت آقای خاتمی و از طریق استانداری با من نامه نگاری های رسمی داشتند و گفتند ما حاضریم ۲-۳ برابر دولت قبلی به شما سود پرداخت کنیم تا شما این کار را با ما ادامه دهید. به هرحال این کار یک مقدار پیچیده بود و من موفق شده بودم این کار را انجام دهم.

*همه مجوزها از طریق دولت صادر شده بود چون به نفع دولت بود. دولت آقای هاشمی از ما پرسید چقدر از این سوآپ سود نصیب شما می شود؟ گفتیم ۱۰ درصد هزینه است و مابقی سود ماست.

*حدود ۵ میلیارد تومان سود این سوآپ بود که اگر می خواستند ۱۰ درصد از سود را به من بدهند باید ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت می کردند. در صورتی که همانطور که گفتم نه تنها سودی به من پرداخت نشد بلکه هنوز هزینه ای که خودم متقبل شده بودم هم دریافت نکرده ام! با این تفاسیر این چه امتیازی برای من به حساب می آید؟ آیا به جز اینکه برایم ضرر مالی در پی داشت چیز دیگری نصیبم کرد؟

*بنده بنای ورود به مسولیت های اجرایی را نداشتم به همین دلیل جزو وزرایی که در ابتدا به مجلس معرفی شدند نبودم. اما وقتی عده ای از وزرا، مثل وزیر نفت پیشنهادی رای نیاوردند سراغ من آمدند و گفتند مسولیت وزارت نفت را قبول کنم.

*اصرار کردند نامزدی وزارت نفت را قبول کنم؛ من هم با واسطه ای از آیت الله بهجت استخاره کردم که پاسخ استخاره منفی بود.

*عید فطر بود که در حیاط بیت منتظر بودیم که خدمت حضرت آقا برسیم. آنجا آقای حداد را دیدم که به من گفتند چه عجب آقای احمدی نژاد یک بار به حرف ما گوش کرد! گفتم چطور؟ او گفت ما شما را برای وزارت نفت به ایشان پیشنهاد دادیم. آن‌جا بود که تازه متوجه شدم پیشنهاد از طرف دوستان دیگری بوده است.

*در همان ایام افراد زیادی سعی داشتند بامن تماس داشته باشند، ازجمله برخی از همین آقازاده‌های فتنه گری که در آن زمان در مافیای نفت فعالیت داشتند با من تماس گرفتند تا جلسه ای با من داشته باشند. اما من وقت ندادم چون این ملاقات صورت نگرفت این ها شخصی را نزد من فرستادند که تکلیف ما را مشخص کن، اگر هوای ما را داری ما در مجلس حمایتت کنیم اگر نه هم که تکلیفمان را بدانیم. من هم در جواب گفتم من آمده ام که روند این هوا داشتن ها را بهم بزنم. از همانجا موضوعاتی مثل اینکه محصولی رانت خوار و فاسد و... است مطرح شد. اگر بنده یک جواب مثبت به این افراد داده بودم دیگر کار به اینجا نمی رسید.

*چون این موضوع به اصول‌گرایان تعمیم داده می شد درصدد انصراف از وزارت بودم.وقتی به دیدار احمدی نژاد رفتم و گفتم می خواهم انصراف دهم او قبول نکرد. شب قبل از رای گیری حدود ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس که برخی از افراد هیات رئیسه هم در بین آن ها دیده می شدند به دیدار احمدی نژاد آمدند و اصرار کردند شما نباید با انصراف محصولی موافقت کنید، چون ایشان در فراکسیون اصولگرایان توضیحات خود را بیان کرده و نمایندگان قانع شده اند.
جمعه ۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *