۰
استفاده انتخاباتی از کی استون

استراتژیک ترین خط لوله نفت جهان

واشنگتن اگزمینر نوشت با گذشت هفت سال، دو سوم رای دهندگان آمریکایی خواهان اجرای طرح توسعه خط لوله «کی استون» هستند.
استراتژیک ترین خط لوله نفت جهان
به گزارش «ميزنفت»، این روزنامه نوشت:

امروز هفتمین سالروز درخواست توسعه خط لوله کی استون از کانادا به آمریکا است، و نظرسنجی های تازه نشان می دهد 68 درصد رای دهندگان آمریکایی از احداث این خط لوله حمایت می کنند.

در سپتامبر 2008 شرکت انرژی کانادایی «ترنس کانادا» خواستار کسب مجوز برای ساخت خط لوله کیستون ایکس ال از آلبرتای کانادا به نبراسکا و پس از آن به پالایشگاه های نفت در مید وست و ساحل خلیج در تگزاس شد.

نظرسنجی که در 10 سپتامبر انجام شد، نشان داد دو سوم شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند تاخیر در این طرح به اقتصاد آمریکا لطمه زده است. اکثر این افراد گفتند ترجیح می دهند به جای هر کشور خارجی دیگری، از کانادا نفت وارد کنند.

کارشناسان موسسه امریکن پترولیوم می گویند این نظرسنجی نشان می دهد رئیس جمهور باید از سر راه این خط لوله کنار برود و اجازه دهد ساخت آن صورت گیرد.

از آنجا که این خط لوله از مرز آمریکا با کانادا عبور می کند، مستلزم کسب موافقت رئیس جمهور است. اما تقاضا برای توسعه این خط لوله هفت سال است که در وزارت خارجه آمریکا بی نتیجه باقی مانده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اوایل امسال لایحه ای را که ساخت خط لوله کی استون ایکس ال را تایید می کرد، وتو کرد. 80 درصد شرکت کنندگان در تازه ترین نظرسنجی ها در آمریکا بر این باورند این کشور باید به همان اندازه که از امکان ایران برای فروش نفت به بازارهای جهانی حمایت می کند، از انتقال نفت از کانادا به بازارهای جهانی نیز حمایت کند.

دو سوم کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، گفتند از نامزدی در انتخابات حمایت می کنند که با احداث این خط لوله موافق باشد و 83 درصد گفتند رئیس جمهور نباید تنها فرد تصمیم گیرنده در طرح های ملی زیرساخت انرژی باشد.

وزارت انرژی آمریکا گزارش می دهد خط لوله کی استون می تواند روزانه به اندازه 800 هزار بشکه نفت را منتقل کند که حدود نیمی از نفتی است که آمریکا از خاورمیانه وارد می کند. برآوردها نشان می دهند این طرح می تواند تا 42 هزار فرصت شغلی و 2 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

در همین حال گروه «دوستان زمین» می گویند هفت سال تاخیر در اجرای این طرح به این معناست که حدود 1.82 میلیارد بشکه نفت ماسه در زیر زمین باقی مانده است و بیش از 1 میلیارد تن آلاینده های کربنی در هوا منتشر نشده است.

هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری آمریکا روز پنج شنبه گفت به زودی موضع خود را درباره این خط لوله، بازنگری می کند. وی زمانی که درخواست توسعه این خط لوله در فاصله سال های 2009 تا 2013 مطرح شد، وزیر خارجه آمریکا بود.
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 9073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *