۰

افزایش تولید نفت ایران و فشار بر اعراب اوپک

همزمانی تولید نفت ایران و ادامه سیاست های عربستان سعودی برخلاف خواست سایر اعضای اوپک می تواند بر کشورهای عربی نفت خیز فشار وارد کند.
افزایش تولید نفت ایران و فشار بر اعراب اوپک
به گزارش«ميزنفت»،"دیلی نیوز" قاهره در گزارشی به تاثیرات افزایش تولید نفت ایران پس از لغو تحریم های وضع شده به دنبال توافق هسته ای و فشار ناشی از آن بر روی کشورهای عربی تولید کننده نفت پرداخته است.

این نشریه با اشاره به این که با بازگشت دوباره ایران به بازارهای بین المللی نفت روزانه 2 میلیون بشکه نفت افزوده در مقایسه با گذشته تولید می شود تبعات این موضوع را برای کشورهای عربی تولیدکننده نفت مورد بررسی قرار داده است.

این نشریه می نویسد:"در شرایط کنونی و با کاهش قیمت نفت وضعیت روشنی در پیش روی کشورهای عربی تولید کننده نفت قرار نخواهد داشت. درآمدهای آن کشور از صادرات نفت کاهش می یابد و به دنبال سهم بیشتری در بازارهای بین المللی خواهند بود.

انتظار می رود پس از لغو تحریم های وضع شده علیه ایران تولید نفت آن کشور افزایش یابد. در این میان قیمت نفت برنت نیز در حال کاهش است و شرکای غربی در این باره می گویند که ما قادر به اجرای پروژه ها و توسعه استخراج نفت نیستیم."

دیلی نیوز قاهره در ادامه به نقل از یک مقام رسمی در یک شرکت عظیم نفت خارجی اشاره می کند که کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که کاهش تولید نفت استراتژی بی هدفی است و در عوض آنان برای افزایش صادرات خود به بازارهای بین المللی تلاش خواهند کرد.

این نشریه در ادامه به تاثیر بازگشت ایران به بازارهای نفتی بر صادرات نفت کشورهای عربی اشاره کرده و می نویسد:"ایران اکنون در جایگاه پنجمین صادرکننده قرار دارد و روزانه در حدود 1.109 میلیون بشکه نفت صادر می کند.

انتظار می رود پس از لغو تحریم های وضع شده علیه آن که یک میلیون بشکه نفت صادراتی روزانه نیز بر رقم کنونی افزوده شده و مجموع تولید ایران به 3.117 میلیون بشکه نفت در روز برسد."

این نشریه در پایان به نقل از "ریچارد فیشر" بانک فدرال دالاس اشاره می کند که کاهش کنونی قیمت نفت به دلیل سیاست های عربستان سعودی در ماه های اخیر بوده است.

او در این باره افزوه است:"وضعیت کنونی مشابه شرایط ایجاد شده در سال 1986 میلادی است که دوران کاهش شدید نفت را تجربه کردیم." این نشریه اشاره می کند که سایر اعضای اوپک اما برخلاف نظر سعودی ها مخالف کاهش قیمت نفت هستند از جمله وزیر انرژی الجزایر که اخیرا گفته بود اوپک نمی تواند شرایط کاهش قیمت نفت را تحمل کند.

منبع:خرداد
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۹
کد مطلب: 9111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *