۰

آمادگی هند برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در ایران

وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند می‌گوید در صورتی که ایران قیمت بهتری برای گاز در نظر گیرد دهلی حاضر است تا بیش از یک تریلیون روپیه (بیش از ۱۵ میلیارد دلار) در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند. هند دومین مشتری نفت ایران است.
آمادگی هند برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در ایران
به گزارش«ميزنفت» به نقل از دویچه وله، هند می‌گوید آمادگی آن را دارد که بیش از ۲/ ۱۵ میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف در ایران نظیر پروژه توسعه بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند مشروط به این‌که ایران بپذیرد شرایط بهتری نظیر قیمت ارزان‌تر گاز برای این کشور در نظر گیرد.

به گزارش رویترز٬ نیتین گادکاری٬ وزیر کشتیرانی هند روز چهارشنبه (۲۳ سپتامبر/ ۱ مهر) در نشستی مطبوعاتی گفت: «ما آماده‌ایم تا سرمایه‌گذاری عظیمی در ایران انجام دهیم و این موضوع به طور عمده مرتبط به قیمت گاز پیشنهادی از سوی ایران است.»

به گفته گادکاری٬ وزیر حمل و نقل و کشتی‌رانی هند٬ این کشور به دنبال گاز با قیمت ۵۰/ ۱ دلار به ازای هر واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) است در حالی که قیمت پیشنهاد شده از سوی ایران به ازای ساخت واحد تولید کود اوره ۹۵/ ۲ دلار است.

وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت که ساخت واحد تولید کود اوره و واردات اوره از ایران به هند به این کشور کمک خواهد کرد تا ۱۳/ ۱۲ میلیارد دلار از یارانه و نیمی از هزینه نیروی کار را صرفه‌جویی کند. او گفت: «اگر قیمت گاز منطقی باشد٬ همه وزارتخانه‌های مختلف کشور می‌توانند با یکدیگر تا بیش از یک تریلیون روپیه سرمایه‌گذاری کنند.»

هند امیدوار است پس از دریافت گزارش از وزارت‌خانه‌های مرتبط تا روز دوشنبه٬ بتواند تا اوایل ماه اکتبر (حدود یک هفته آینده) تصمیم نهایی خود را درباره پیشنهاد ایران اعلام کند.
اقدام هند برای سرمایه‌گذاری در بند چابهار در جنوب شرقی ایران٬ یکی محوری‌ترین تلاش‌های این کشور برای پیشی گرفتن از پاکستان٬ رقیب دیرینه دهلی٬ نیز به شمار می‌رود. گادکاری در ماه مه امسال در دیداری با همتای خود٬ عباس احمد آخوندی٬ قراردادی ۸۵ میلیون دلاری امضا کرد که بر اساس آن هند با اجاره دو بندرگاه در بندر چابهار از آن‌ها به عنوان پایانه‌های چند منظوره تخلیه بار استفاده خواهد کرد.

پیش از این نیز خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود شرکت نفت هندوستان برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در ایران سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. بر اساس این گزارش این قرارداد با این شرط بسته شده که ایران بتواند گاز طبیعی ارزان‌قیمت به عنوان ماده خام در اختیار این مجموعه قرار دهد تا این مجتمع پتروشیمی بتواند سالانه یک میلیون تن محصول تولید کند.

ایران یکی از سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت و گاز در دنیاست و بستن قراردادهای تجاری و مالی در صنعت پتروشیمی با این کشور می‌تواند با دسترسی به منابع سرشار هیدروکربن در ایران برای هند بسیار مفید باشد.

هند یکی از معدود کشورهایی است که در چند سال گذشته به تجارت با ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی ادامه داد و پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. پیش از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای (برجام)٬ حسن روحانی٬ رئیس‌جمهور ایران٬ به هند پیشنهاد داده بود تا نقش بیش‌تری در پروژه‌های زیرساخت ایران نظیر پروژه توسعه بندر چابهار ایفا کند.

اکنون هند امیدوار است با رفع تحریم‌ها علیه ایران بتواند نقش بیش‌تر و پررنگ‌تری در توسعه ایران با برعهده گرفتن پروژه‌های مختلف از قبیل پروژه‌های ایجاد واحد‌های پتروشیمی و تولید کود اوره ایفا کند.

چابهار یکی از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و این‌که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه مانند افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.





منبع: شفقنا
پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 9174
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *