۰

سازمان ملل باید وظایف قانونی و انسانی دولت عربستان را در خصوص حادثه منا متذکر شود

دکتر حسن روحانی در دیدار بان کی مون گفت : متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی دهد و ضروری است که دبیر کل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.
سازمان ملل باید وظایف قانونی و انسانی دولت عربستان را در خصوص حادثه منا متذکر شود
بعه گزارش«ميزنفت»، رییس جمهوری در این دیدار که بعدازظهر امروز -شنبه- به وقت محلی انجام شد، با تشریح تحولات منطقه ای، از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست تا برای مبارزه منسجم تر با خشونت و افراطی گری، همه توان خود را برای اجرای قطعنامه 'جهان علیه خشونت و افراط گرایی' و طرح اقدام مشترک، بکار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: منطقه خاورمیانه با بحران های متعددی نظیر تروریسم و خشکسالی مواجه شده که هزاران بیگناه را آواره و میلیونها نفر را نیز با ناامنی مواجه ساخته و وظیفه سازمان ملل متحد، قدرتهای جهانی و کشورهای منطقه در قبال این بحران ها و فجایع بسیار سنگین است.
رییس جمهوری با اشاره به اقدامات تروریست ها برای ایجاد و تشدید ناامنی در یمن، سوریه و عراق، اظهارداشت: باید تلاش ها برای مبارزه با تروریسم هماهنگ شود و دخالت ها و اقداماتی که توسط برخی کشورها بویژه در یمن و سوریه انجام می گیرد، پایان پذیرد.
دکتر روحانی، توقف سریع مداخله نظامی و بمباران یمن، انتقال کمکهای انساندوستانه اعم از غذا و دارو و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی بدون دخالت خارجی را محورهای تلاش برای رسیدن به صلحی پایدار در یمن دانست و گفت: ایران آماده همکاری با سازمان ملل ، نماینده دبیر کل و کشورهای منطقه برای بازگشت ثبات به یمن است.
رییس جمهوری همچنین از دخالت های برخی کشورها در سوریه انتقاد کرد و افزود: برخی دولت ها پیش از مبارزه با تروریسم، به دنبال سرنگونی دولت مرکزی سوریه هستند؛ حال آنکه برای ریشه کن کردن تروریسم، در گام نخست باید دولت مرکزی را که این مبارزه را برعهده دارد، تقویت کرد و البته با گذشت زمان برخی از این کشورها به واقعیت نزدیکتر شده اند.
دکتر روحانی همچنین به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت: همه طرفها برای رسیدن به توافق همکاری کرده و حسن نیت نشان دادند و ما همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را همانند گذشته ادامه می دهیم و امیدواریم برخی ابهامات باقیمانده در هفته های پیش رو کاملا حل گردد.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز تسلیت به مناسبت کشته شدن شمار زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا، گفت: رسانه های همگانی به طور گسترده سفر شما را به سازمان ملل متحد پوشش می دهند و این نشان دهنده جایگاه شما در ایفای نقش سازنده در منطقه است.
بان کی مون به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود هر چه سریعتر توافق نهایی اجرایی شود.
وی همچنین در خصوص راهکارهای رسیدن به صلح و آرامش درمنطقه بویژه در یمن و سوریه با رییس جمهوری رایزنی کرد.
یادآوری می شود دکتر روحانی پیش نویس قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد که این قطعنامه بیست و ششم آذرماه 1392 (17 دسامبر 2013)با اجماع به تصویب رسید.
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب: 9228
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *