۰
بک رسانه عربی مدعی شد:

سرگردانی ایران در استفاده از پول نفت

کارشناسان صنعت نفت، خوش بینی ایران در زمینه درآمدهای نفتی را کم اهمیت دانستند و گفتند: اقدام تهران در ورود قدرتمندانه به بازار نفت، تهدیدی برای کاهش شدید قیمت نفت است و قیمت یک بشکه نفت را به میزان غیر منتظره ای کاهش می دهد.
سرگردانی ایران در استفاده از پول نفت
به گزارش «ميزنفت،» پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود در گزارشی مدعی شد: ایرانی ها برای نجات اقتصاد ضربه دیده خود، به پول ها و درآمدهای ناشی از لغو تحریم های بخش نفت، تکیه کرده اند اما در عین حال، در صدد هستند درآمدهای خود را برای دادن پاداش به کسانی که به آنها در عبور از این تحریم و دستیابی به توافق برنامه هسته ای کمک کرده اند، سرمایه گذاری کنند.

به ادعای العرب، شکی نیست که تهران برای افزایش اختلافات میان ریاض و واشنگتن با گشودن درهای این کشور به روی شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در بخش نفت و دیگر شرکت های غربی بویژه کشورهایی که در موفقیت مذاکرات هسته ای سهیم بودند، تلاش خواهد کرد. 

از زمان اعلام توافق بر سر پرونده هسته ای در ژوئیه گذشته، مسئولان سیاسی و اقتصادی برای عقد قراردادها در بخش نفت و دیگر بخش ها، راهی تهران شدند و شکی نیست که ایرانی ها، تلاش خواهند کرد در ازای این قراردادها، خواستار مواضع شفاف تر و روشن تر غربیها در قبال پروندههایی مانند سوریه و یمن شوند.

ایران در تاریخ 24 سپتامبر کنونی برای چهارمین بار از تعویق کنفرانس نفت و گاز به فوریه سال 2016 خبر داد و این کنفرانسی است که از آن به عنوان آغاز ادغام مجدد اقتصاد ایران در جامعه بین المللی نام برده می شود.

ایران در جریان این کنفرانس قصد دارد از پیش نویس نهایی قراردادهای جدید نفتی پرده بردارد؛ قراردادهایی که انتظار می رود متضمن شروط سرمایه گذاری ها با جذابیت بیشتر برای شرکت های جهانی نفت و متفاوت از قراردادهای گذشته باشد.

این کنفرانس برای چهارمین بار به تعویق افتاده تا با جدول زمانی پیش بینی شده برای کاهش تحریم های مندرج در توافق هسته ای ایران همزمان باشد. بر اساس این جدول زمانی، احتمال دارد که تحریم ها در چهار ماهه نخست سال 2016 لغو شود.

حتی اگر تحریم های غرب کاهش یابد و ایران بتواند شرکت های بین المللی انرژی را جذب کند که به احتمال زیاد اینگونه خواهد بود، تهران در دراز مدت با مشکلی در پاسخ به هدف که همان تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت است، مواجه خواهد بود.

تهران برای جذب شرکت های جهانی نفت، رقابت شدیدی را شاهد است و می داند که باید شروط سود ده تر وبا بازدهی بیشتری را نسبت به قراردادهای قدیمی ارائه دهد همچنین این شروط باید وسوسه انگیز تر از آن چیزی باشد که رقبای این کشور پیشنهاد می دهند.

احتمال دارد ایران طرح های مشترک 20 تا 25 ساله ای را میان شرکت نفت خود و شرکت های خارجی دایر کند.

همچنین به شرکت های جهانی نفت، یا سهمی از نفت تولیدی خود ویا به صورت نقدی و با تکیه بر قیمت نفت خواهد پرداخت و این بدان معناست که پرداخت غرامت و جبران خسارت به شرکای خارجی، بر اوضاع بازار جهانی تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

کارشناسان صنعت نفت، خوش بینی ایران در زمینه درآمدهای نفتی را کم اهمیت دانستند و گفتند: اقدام تهران در ورود قدرتمندانه به بازار نفت، تهدیدی برای کاهش شدید قیمت نفت است و قیمت یک بشکه نفت را به میزان غیر منتظره ای 
کاهش می دهد.

در پایان این گزارش آمده است: پیش تر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در اظهاراتی که تلویزیون رسمی این کشور آن را پخش کرد، گفته بود : کشورش «به کاهش قیمت نفت حتی به نصف قیمت کنونی، اهمیتی نمی دهد و تولید خود را به میزان دو برابر در دوره زمانی کوتاهی افزایش خواهد داد».
 
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 9248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *