۰
آماری از تولیدکنندگان سوخت های فسیلی

چنبره چینی ها بر زغال سنگ

تولید و مصرف جهانی زغال سنگ هم اکنون در تسلط چین قرار دارد. چین به تنهایی نیمی از تولید و مصرف جهانی زغال سنگ جهان را در اختیار دارد. تولید زغال سنگ در چین طی ده سال اخیر دو برابر شده است و بیش از 70 درصد رشد تولید جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است. صادرات زغال سنگ استرالیا و اندونزی به چین نیز طی سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش داشته است. البته تولید سرانه زغال سنگ در چین کمتر از تولید آن در آمریکا است.
چنبره چینی ها بر زغال سنگ
به گزارش «ميزنفت»، به نظر می رسد پاسخ این سئوال تا حد زیادی قابل پیش بینی باشد: کدام کشور بیشترین میزان سوخت فسیلی را در جهان مصرف می کند؟ چین. امروز چین بزرگترین مصرف کننده انرژی است و بخش زیادی از زغال سنگ تولیدی در چین در همین کشور نیز مصرف می شود.

البته این آمارها به صورت مطلق بیان شده است نه به طور نسبی و بر اساس تولید و مصرف سرانه سوخت های فسیلی. چین با جمعیت بیش از 1.3 میلیارد نفری طبیعتا میزان مصرف سوخت فسیلی بیشتری نسبت به عربستان سعودی با جمعیت 30 میلیون نفری دارد.

3 نوع سوخت فسیلی اصلی و مهم وجود دارد: نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی. اولی سوختی مایع، دومی جامد و سومی گاز است. ولی اینکه کل نفت، گاز و زغال سنگ تولیدی هر کشور را چگونه اندازه گیری می کنند، یک چالش مهم است. محاسبه کل این سوخت های فسیلی از نظر وزنی یک گزینه است ولی با مشکلات آشکاری روبرو است. اگر شما یک تن نفت را بسوزانید بی شک انرژی بیشتری را نسبت به سوزاندن یک تن زغال سنگ آزاد خواهد کرد.

البته میزان گرمای تولید شده حاصل از سوزانده شدن یک تن نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی نیز با یکدیگر بسیار متفاوت است.

*نفت
نفت بزرگترین منبع انرژی در صد سال اخیر بوده است. عربستان سعودی، روسیه و آمریکا سه تولید کننده بزرگ نفت جهان به شمار می روند. در مجموع این سه کشور بیش از 38 درصد نفت تولیدی جهان را در اختیار دارند. 15 کشور بزرگ تولید کننده نفت جهان نیز 80 درصد عرضه جهانی نفت خام را شامل می شوند.



البته از نظر سرانه آمارها متفاوت است. آمریکا و روسیه که دومین و سومین کشور بزرگ تولید کننده نفت به شمار می روند، با احتساب تولید سرانه خارج از 15 کشور بزرگ تولید کننده نفت قرار می گیرند و جایی در بین 15 کشور بزرگ تولید کننده نفت ندارند.



کویت در رتبه بندی کشورهای بزرگ تولید کننده نفت بر حسب سرانه در رتبه نخست قرار می گیرد. کویت سال گذشته بیش از 50 تن نفت به ازای هر نفر تولید کرده است. این رقم تقریبا 20 برابر بیشتر از مصرف سرانه نفت آمریکا است. این رقم همچنین 100 برابر بیشتر مصرف سرانه نفت چین است.

تنها کشورهای توسعه یافته ای که در بین 15 کشور بزرگ تولیدکننده نفت قرار می گیرند، کانادا و نروژ خواهند بود. این فهرست به طور عجیبی در اختیار کشورهای خاورمیانه قرار گرفته است.

*زغال سنگ
تولید و مصرف جهانی زغال سنگ هم اکنون در تسلط چین قرار دارد. چین به تنهایی نیمی از تولید و مصرف جهانی زغال سنگ جهان را در اختیار دارد.



تولید زغال سنگ در چین طی ده سال اخیر دو برابر شده است و بیش از 70 درصد رشد تولید جهانی زغال سنگ را به خود اختصاص داده است.
صادرات زغال سنگ استرالیا و اندونزی به چین نیز طی سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش داشته است. البته تولید سرانه زغال سنگ در چین کمتر از تولید آن در آمریکا است.



*گاز طبیعی
آمریکا و روسیه 2 تولید کننده بزرگ گاز جهان به شمار می روند. این دو کشور در مجموع بیش از 39 درصد تولید گاز جهان را در اختیار دارند. 15 کشور بزرگ تولید کننده گاز جهان در مجموع 78 درصد تولید گاز را در اختیار دارند.



قطر چهارمین تولیدکننده گاز جهان به شمار می رود ولی تنها 2 میلیون نفر جمعیت دارد. قطر در حالی که تنها 0.03 درصد جمعیت جهان را دارد ولی بیش از 5.4 درصد تولید جهانی گاز را در اختیار گرفته است. بنابر این قطر با فاصله زیادی نسبت به سایر کشورها بزرگترین تولید سرانه گاز در جهان را به خود اختصاص داده است.



*کل تولید سوخت فسیلی
بی شک 3 کشور بزرگ تولید کننده سوخت های فسیلی در جهان عبارتند از چین، آمریکا و روسیه. عربستان سعودی نیز در این رتبه بندی در جایگاه چهارم قرار دارد. در بین 15 کشور بزرگ تولید کننده سوخت های فسیلی در جهان تنها یک کشور اروپایی حضور دارد: نروژ .



انگلیس دیگر کشور بزرگ تولید کننده سوخت های فسیلی به شمار می رود که در جایگاه بیست و ششم قرار گرفته است.



این 15 کشور بزرگ بیش از 78 درصد سوخت های فسیلی را تولید می کنند و در این بین تنها 4 کشور توسعه یافته حضور دارند. قطر با تولید سرانه 120 تن سوخت فسیلی بزرگترین تولید کننده سوخت فسیلی در جهان به شمار می رود.





منبع: ENERGY COLLECTIVE
چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب: 9320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *