۰

پیش‎خرید بنزین جایزه دارد

بیژن حاج‎محمدرضا، گفت: افراد می‎توانند با کارت‎بانک با خرید حجم بالا به صورت آزاد بنزین را پیش‎خرید کنند که دراین‌صورت برای آنها جایزه در نظر گرفته می‎شود.
پیش‎خرید بنزین جایزه دارد
به گزارش«ميزنفت»، به نقل از شرق، زمان زیادی تا پایان مهلت باطل‌شدن سهمیه‎های بنزین ٧٠٠ تومانی باقی نمانده و سهمیه این کارت‎ها تا واپسین روزهای آبان‎ماه به اتمام خواهد رسید.

ضرب‎الاجلی که پیش از این نیز تمدید شده و باطل‌شدن کارت‎ها در انتهای شهریور، به انتهای آبان‎ماه موکول شده بود. با آزادسازی قیمت‌ها و حذف سهمیه‌های بنزین، مردم این ‌روزها تمایل چندانی برای استفاده از کارت سوخت شخصی خود برای خرید بنزین در جایگاه ندارند، درحالی‎که به‌جای استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده می‎کنند که این تغییر رویکرد با توجه به محدودبودن تعداد کارت جایگاه‌ها منجر به افزایش زمان سوخت‎گیری و شکل‎گیری صف در پمپ‌بنزین‌ها شده است.

در این بین، مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‎های نفتی با دفاع از عملکرد و قابلیت‌های کارت‎های هوشمند سوخت، تأکید می‌کنند عرضه کارتی بنزین ادامه می‎یابد و هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حذف کارت‌های بنزین نداریم.
پس از آزادسازی قیمت بنزین، دولت یک محدوده زمانی برای مصرف سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی ذخیره‌شده در کارت‌های سوخت تعریف کرد و قرار بود این سهمیه‌ها تا پایان شهریورماه از چرخه عرضه و توزیع خارج شود و با مصوبه جدید، تاریخ مصرف سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی تا پایان آبان‎ماه سال جاری تمدید شد.

براساس آخرین گزارش رسمی منتشرشده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، باقی‌مانده بنزین ٧٠٠ تومانی در آخرین روز شهریورماه سال جاری حدود ٦٠١‌ میلیون لیتر است که از این مقدار ٤٧٤‌ میلیون لیتر مربوط به خودروها و ١٢٧‌ میلیون لیتر مربوط به موتورسیکلت‎هاست.

طرح جدید وزارت نفت در انتظار تصویب شورای اقتصاد
منصور ریاحی، قائم‎مقام شرکت ملی پخش فراورده‎های نفتی، هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: هم‎‌اکنون چندین سناریوی جدید برای افزایش انگیزه مردم به منظور استفاده از کارت‌های بنزین تعریف شده است که پیش‎بینی می‌شود تا دو ماه آینده، این سناریوها در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در صورت تعریف این سناریوها، انگیزه مردم برای استفاده از کارت هوشمند بنزین شخصی افزایش می‌یابد، تأکید کرد: هم‌اکنون در حال انجام رایزنی برای گرفتن مجوز و مصوبات لازم از وزارت نفت و شورای اقتصاد برای اجرای این طرح جدید بنزینی هستیم.

ریاحی در پاسخ به پرسش دیگر مهر که آیا این امکان وجود دارد با تعریف طرح جدید، مردم با استفاده از کارت بنزین شخصی خود از خرید بنزین یا پاداش استفاده کنند، توضیح داد: هم‌اکنون چندین گزینه قیمتی و غیرقیمتی برای افزایش انگیزه مردم در استفاده از کارت‌های بنزین شخصی تعریف شده است که پس از تصویب و ابلاغ، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

خرید بنزین با کارت‎بانک جایزه دارد نه کارت سوخت‎های معمولی
بیژن حاج‎محمدرضا، با بیان اینکه این طرح که از سوی قائم‎مقام شرکت ملی پخش فراورده‎های نفتی مطرح شده، مربوط به خرید بنزین از طریق کارت‎بانک‎ است که محدودیت زمانی ندارد، گفت: افراد می‎توانند با کارت‎بانک با خرید حجم بالا به صورت آزاد بنزین را پیش‎خرید کنند که دراین‌صورت برای آنها جایزه در نظر گرفته می‎شود.

حاج‎محمدرضا با اشاره به اینکه تصمیم‎گیری در زمینه این جوایز مربوط به ستاد سوخت است و نه وزارت نفت، افزود: هم‎اکنون قسمت اعظم کارت‎های سوخت به علت آزادشدن نرخ بنزین بلااستفاده شده و تا پایان آبان‎ماه افرادی که بنزین سهمیه‎ای ٧٠٠ تومانی طلب‎ دارند، باید برای تسویه وارد عمل شوند.

او ادامه داد: تداوم استفاده از کارت سوخت با این روند عقلایی نیست، چراکه بنزین آزاد به معنای خرید
بدون محدودیت است. درنتیجه کارت سوخت که برای سهمیه کاربرد داشت، اکنون بی‎معناست. به‌این‌دلیل، ما مصر هستیم استفاده از کارت‎های سوخت در جایگاه‎ها خاتمه پیدا کند.

خرید مستقیم بنزین از پالایشگاه، طرح جدید وزارت نفت
حمید حسینی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‎های نفتی، در گفت‎وگویی با «شرق» با اشاره به اینکه آخرین طرحی که درباره بنزین مطرح شده، درباره نحوه عرضه بنزین بوده، گفت: بنا بر این طرح که بناست به شورای اقتصاد برود، راهکارهایی برای ایجاد رقابت بین جایگاه‎ها به‎عنوان ویترین وزارت نفت برای ارائه خدمات بهتر در نظر گرفته شده است. یکی از این راهکارها این است که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‎های نفتی ایران، خود اقدام به تحویل بنزین به جایگاه‎ها نکند و این جایگاه‎ها باشند که برای خرید بنزین با هر کیفیتی به پالایشگاه‎ها مراجعه و دراین‌صورت برای خرید عمده و خرده‎فروشی حق‎العمل دریافت کنند. درواقع این شرکت وارد توزیع نفت نشود و ارتباط خود را با جایگاه‎ها غیرمستقیم کند.

او تصریح کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‎های نفتی ایران بنا دارد فقط وارد نظارت بر پالایشگاه‎ها برای کیفیت بنزین عرضه‌شده شود و جایگاه‎ها خود خرید بنزین از پالایشگاه‎ها را در دستور کار قرار دهند و بسته به نزدیکی به پالایشگاه، کیفیت بنزین و... اقدام به عرضه بنزین با قیمت‎های مختلف کنند و این‌گونه قدرت انتخاب مشتری را بیشتر کنند.

رایزنی برای حضور توتال و شل در جایگاه‎ها ادامه دارد
حسینی ادامه داد: احتمالا وزارت نفت برای ایجاد رقابت میان جایگاه‎ها دست به فروش جایگاه‎ها به برندهای مطرح جهانی بزند. هم‎اکنون نیز سازمان خصوصی‎سازی اقدام به به‌مزایده‌گذاشتن جایگاه‎های متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‎های نفتی ایران کرده که دراین‌میان شرکت‎های خارجی نیز می‎توانند برای عرضه بنزین این جایگاه‎ها را خریداری کنند.

او با اشاره به گمانه‎زنی‎ها و پیشنهادهای کارشناسی در این رابطه افزود: هم‎اکنون رایزنی‎هایی برای پخش و پالایش فراورده‎های نفتی با شرکت بهران که پیش از این با توتال همکاری می‎کرد و شرکت پارس که همکاری با شل را در سابقه خود دارد، در حال انجام است تا با مشارکت این شرکت‎ها به‌همراه برندهای مطرح جهانی، رقابت در میان جایگاه‎ها نیز افزایش یابد.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‎های نفتی با بیان اینکه موافق حذف کارت‎های سوخت شخصی نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف بنزین ٧٠ تا ٧٥‌ میلیون لیتری در یک روز غیرعادی است و نمایانگر وجود قاچاق است، بنابراین وجود کارت‎های سوخت می‎تواند نظارت بر عرضه بنزین را بیشتر کند.

او ادامه داد: معمولا جایگاه‎داران بنزین را به صورت تانکری و محموله ٢٥ تا ٣٠‌ هزارلیتری خریداری می‎کنند و تنها جایگاه‎های تک‌پمپی که اخیرا مجوز گرفته‎اند ممکن است میزان کمتری بنزین خریداری کنند.
 
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 9484
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *