۰
گزارش نیویورک تایمز/

وقتی داعش هم خام فروشی نمی کند!

در حال حاضر گفته می شود داعش نفت خام خود را با واسطه به دلالان ترکیه و افرادی که در کردستان عراق مستقر هستند می دهد و در انجا نفت خام در پالایشگاه ها به نفت قابل فرآوری شده تبدیل می شود و به اصطلاح دیگر داعش خام فروشی نمی کند و از این طریق مانند یک دولت سود بیشتری از نفت خود به دست می اورد.
نفت داعش - عصر نفت
نفت داعش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، روزنامه نیویورک تایمز نوشت وقتی بیننده تلویزیونی شاهد رژه رفتن داعش با خودروهای تویوتا و ماشین های تولید کمپانی های مطرح جهان است این سوال بی اختیار در ذهنش خطور می کند که از چه منابع مالی داعش تغذیه می شود؟

به نظر می رسد در کشورهای لیبی ، عراق و سوریه عملا تلاش دولت آمریکا برای بستن راه تغذیه مالی گروه تروریستی داعش به بن بست خورده است .وضع بد دیگر برای دولت آمریکا ، عقیم شدن سیاست ها و طرح های واشنگتن برای تجهیز و تقویت نیروهایی است که قرار بوده ضد داعش بجنگند و بر اساس آخرین براوردهای پنتاگون این سیاست نیز به شکست انجامیده است .

آنچه برای گروه داعش مهم است رسیدن به رویای تشکیل خلافت اسلامی در تمام خاک عراق و سوریه است و در این میان پول ، اصلی ترین ستون تشکیل این خلافت محسوب می شود.شاید اگر داعش مانند ایران دولت و حکومت بود به راحتی می شد مانند تحریم هایی که علیه ایران وضع شد این گروه تروریستی را کنترل کرد اما مسئله این است که داعش دولت نیست و فاقد ساختارهای اقتصادی و مناسبات مربوط به آن است.

این گروه همه عایدی های مالی را که در اختیار دارد از سرزمین هایی که در اختیار دارد غصب کرده است و معلوم هم نیست که این میزان درآمدها چقدر هستند و همه اینها خود به چالشی برای دولت آمریکا تبدیل شده است.دوزارت خزانه داری امریکا تنها به گفتن این جملات در محدود کردن توان مالی داعش بسنده کرده است که این وزارتخانه با هر کشور، نهاد یا تشکیلاتی که بخواهد با گروه داعش داد و ستد داشته باشد برخورد شدیدی خواهد کرد.

هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا با تعیین جایزه ای در حدود 5 میلیون دلار از همه خواست در صورتی که راه های فروش نفت و سایر وسایل قیمتی به فروش رفته توسط داعش را شناسایی کنند به این وزارتخانه اعلام کنند.

به گفته برخی از منابع دولت امریکا تاکنون پیشرفت هایی درباره شناخت راههای درامد زایی داعش دریافته شده است و همچنین آمریکا تا حدی فهمیده داعش چگونه این پول های عمدتا نفتی را در بازارهای جهانی جهت رسیدن به مطامع نظامی و تسلیحاتی خود خرج می کند.

اما ظاهرا تلاش آمریکایی ها در این باره کافی نبوده چون نمی شود از طرفی حرف مقامات دولت آمریکا را در محدود کردن مالی داعش باور کرد و از طرف دیگر شاهد نمایش اخرین تویوتاهای ساخت ژاپن بود که با ان داعشی ها سربازان تروریست خود را جا به جا می کنند.

با آن که مقامات شرکت تویوتا اعلام کرده اند همواره در مرامنامه این شرکت تاکید شده خودروهای این شرکت نباید در راستای اعمال مجرمانه و تروریستی مورد استفاده قرار گیرند و حتی تویوتا اعلام کرده به تروریستها اتومبیل نمی فروشد ولی از یک منفذی باید تروریست های داعش توانسته باشند دربازار ورود کرده و این خودروها را به راحتی بخرند.

تقریبا یک سال قبل ؛ دیوید کوهن معاون خزانه داری آمریکا درباره راههای مبارزه با تروریسم در کنگره این کشور گفت : گروه داعش پولی برای تامین همه هزینه های خود ندارد.اما حالا تروریست ها کنترل بخش اعظمی از خاک عراق و سوریه را در اختیار دارد و این مردم بد اقبال این دو کشور هستند که آواره شدن در مسیرهای اروپا را به ماندن در کشورشان ترجیح داده اند.

داعش در حال حاضر از مقدار منابع مالی کافی برای خط و نشان کشیدن برای آمریکا و متحدانش برخوردار است و ابایی هم از خرج کردن پول هایش برای رسیدن به اهداف شوم خود ندارد.

گفته می شود داعش به افراد اجیر شده خود ماهانه 500 دلار و بیشتر می پردازد و به رایگان سلاح در اختیار آنها قرار می دهد.

با وجود محدودیت هایی که آمریکا برای داعش درباره عدم درآمدزایی این گروه تروریستی فراهم آورده اما گفته می شود این گروه تروریستی در ماه بیش از 40 میلیون دلار از میادین نفتی روسیه و عراق درامد داشته باشند و این درامد مانند فروش نفت و سایر ذخایر زیرزمینی با واسطه های گوناگون به دست فرماندهی داعش می رسد.

این گروه تروریستی فقط از راه فروش نفت به این درآمدهای هنگفت دست نیافته بلکه داعش با غارت بانک ها  ربودن انسان ها ، اخذ باج از مردمان مناطق مختلف سوریه و عراق، فروش آثار باستانی ؛ دریافت یک سری از کمک ها از افرادی که نمی خواهند نامشان فاش شود ، خود را به لحاظ مالی غنی و با قدرت می کنند. این روزنامه با اشاره به کشورهایی نظیر قطر ، عربستان و کویت می نویسد : افرادی ناشناس در این سه کشور از عمده ترین تامین کنندگان منابع مالی داعش هستند .

آمریکایی ها در سال گذشته زمانی که اقدام به بمباران پالایشگاه ها و مخازن نفتی داعش در منطقه کردند به صورت کوتاه مدت به پیشرفت هایی رسیدند اما داعش در ادامه با ایجاد برخی اماکن جدید در حوزه انرژی نگذاشت بیش از این ضرر کند و توان خود را بازیابی کرد.

در حال حاضر گفته می شود داعش نفت خام خود را با واسطه به دلالان ترکیه و افرادی که در کردستان عراق مستقر هستند می دهد و در انجا نفت خام در پالایشگاه ها به نفت قابل فرآوری شده تبدیل می شود و به اصطلاح دیگر داعش خام فروشی نمی کند و از این طریق مانند یک دولت سود بیشتری از نفت خود به دست می اورد.

در این باره کوهن می گوید : ما باید در ترکیه و کردستان عراق راههای کسب سود سرشار داعش از نفت را بیابیم و فعالیت های این گروه را در آنجا متوقف کنیم. حتی در این باره برخی سناریوها هم مطرح شد که مثلا لازم است مرز بین ترکیه و سوریه بسته شود اما به قول برخی مقامات آمریکایی این دردی را دوا نمی کند و داعش همچنان می تواند نفت خود را به فروش برساند.

اولویت اول که در کنترل منابع مالی داعش به ذهن می رسد متوقف کردن جریان پولی داعش در بانک هاست و باید به صورتی فعالیت های مالی این گروه در سوریه و عراق مسدود شود که این گروه تروریستی دیگر نتواند به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.

به گفته برخی از کارشناسان مالی ، به تازگی اخباری شنیده شده که این گروه تروریستی به دنبال زدن دفاتر پنهان در برخی کشورهای خارجی برای پیشبرد داد و ستدهای مالی اش است و اگر مقامات امنیتی در ان کشورها بتوانند دفاتر مالی داعش را شناسایی کنند به راحتی می شود دفاتر مرکزی مالی داعش را هم شناسایی کرد.
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۱
کد مطلب: 9592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *