۰
آخرین وضعیت اقتصاد اعراب نفتی

کسری بودجه هزار میلیارد دلاری

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود تاکید کرد که اقتصادهای نفت خیز خلیج فارس باید با واقعیت جدید قیمت های نفت کنار بیایند و به این باور برسند که قیمت نفت ممکن است برای مدتی در سطح کنونی تثبیت شود. کسری بودجه این کشورها در مجموع امسال به بیش از هزار میلیارد دلار خواهد رسید. قیمت هر بشکه نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 میلادی به کمتر از 50 دلار رسیده است.
صندوق بین المللی پول - عصر نفت
صندوق بین المللی پول - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، صندوق بین المللی پول ضمن هشدار به کشورهای خلیج فارس نسبت به تثبیت قیمت نفت در سطح کنونی از این کشورها خواسته است تا هزینه های خود را کاهش داده و منابع درآمدی خود را متنوع کنند.

صندوق بین المللی پول افزود: ولی به نظر می رسد کشورهای عربی نفت خیز منطقه با تکیه بر روند صعودی قیمت نفت در سال های گذشته و ذخایر ارزی بالا، حاضر نیستند تا در شرایط کنونی سیاست های اقتصادی خود را تغییر دهند و همچنان بر موضع سرسختانه قبلی خود تاکید دارند.

مسعود احمد معاون خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول تاکید کرد: نه تنها امسال بلکه برای چند سال آینده کشورهای نفت خیز حلیج فارس باید با قیمت های جدید نفت کنار بیایند و سیاست های اقتصادی خود را تعدیل کنند.

وی  افزود: بودجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی امسال به طور میانگین با کسری 13 درصدی روبرو خواهد شد.

وی در ادامه هشدار داد : کسری بودجه این کشورها در مجموع امسال به بیش از هزار میلیارد دلار خواهد رسید. قیمت هر بشکه نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 میلادی به کمتر از 50 دلار رسیده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امسال به کمتر از 3.25 درصد خواهد رسید و این رقم سال آینده به 2.75 درصد کاهش خواهد یافت. رشد اقتصادی این کشورها در سال 2014 میلادی به 3.5 درصد رسیده بود.

وی افزود : تا سال 2020 میلادی نفت طلا کمتر از 60 دلار یا در محدوده 60 دلار در هر بشکه خواهد بود. این بدان معناست که این کشورها باید روند تعدیل در سیاست های اقتصادی را در پیش بگیرند. کاهش هزینه های دولتی و متنوع کردن منابع درامدی می تواند از مهمترین سیاست های اقتصادی این کشورها باشد. کشورهای نفت خیز خلیج فارس همچنین می توانند یارانه های پرداختی را کاهش داده و دستمزد و حقوق کارکنان دولتی را نیز کاهش دهند.

وی افزود: بخش زیادی از نیروی کار در کشورهای عربی منطقه در بخش دولتی مشغول به کار هستند و این الگو باید طی سال های آینده تغییر کند.

مسعود احمد در ادامه ضمن اشاره به حذف یارانه ها در امارات از این مساله به عنوان مثال خوبی برای سایر کشورهای عربی منطقه یاد کرده است.

وی تاکید کرد: کشورهای عربی منطقه طی سال های آینده با انتخاب های سختی روبرو خواهند شد. این کشورها باید منابع درامدی خود را به خصوص در زمینه اخذ مالیات متنوع کنند. کشورهای منطقه باید وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهند. مالیات بر ارزش افزوده می تواند یکی از مهمترین راهکارهای کسب درآمد کشورهای منطقه باشد.


شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای تامین نود درصد درآمدهای خود به فروش نفت وابسته هستند.

استفن دیک از تحلیلگران ارشد موسسه مودیز با اشاره تاثیر کاهش درآمدهای نفتی بر بخشی مالی این کشورها گفت اصلاحاتی که در این کشورها ایجاد خواهد شد احتمالا کاهش یارانه ها و تقویت درآمدهای غیرنفتی را نیز شامل خواهد شد.

امارات در ماه ژوئن اولین گام را در این مسیر برداشت و قیمت سوخت را آزاد کرد. کویت نیز یارانه دیزل و نفت را حذف کرد و سایر کشورها نیز در حال آماده کردن طرح هایی برای کاهش یارانه ها هستند.
 
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 9813
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *