۰
تحلیل گلف بیزینس از رفتار اوپک

لج بازی اعراب خلیج فارس

تجار و بازرگانان بین المللی بر این باورند که عربستان سعودی و سایر کشورهای تولید کننده نفت خاورمیانه در اوپک علی رغم کاهش قیمت جهانی انرژی سهم خود در بازار نفت را حفظ خواهند کرد و سقف تولید خود را کاهش نخواهند داد.
شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس- عصر نفت
شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس- عصر نفت
به گزارش ميزنفت، گلف بیزینس در تحلیلی نوشت:

در حالی که بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبرو است و این مساله موجب شده تا قیمت نفت به پایین ترین سطح در 6 سال گذشته برسد، فعالان بازارهای بین المللی معتقدند که اوپک در چنین شرایطی حاضر به کاهش سقف تولید نخواهد بود حتی اگر قیمت نفت همچنان پایین باشد.

مدیران و تحلیلگران موسسات تجاری بین المللی اعلام کردند که کشورهای اوپک احتمالا تاکتیک خود را تغییر نخواهند داد و حتی اگر قیمت های جهانی نفت برای مدت زمانی طولانی پایین باشد، سقف تولید را کاهش نمی دهند.

کریستوف سالمون مدیر ارشد مالی شرکت ترافیگورا به رویترز گفت: من پیش بینی می کنم که اوپک در این موضع کاملا باثبات و مستحکم خواهد بود.

وزرای نفت اوپک قصد دارند 4 دسامبر در خصوص سیاست تولید نفت سازمان تصمیم گیری کنند. به نظر می رسد در این نشست نیز اختلاف نظر جدی بین کشورهای ثروتمند خلیج فارس با هزینه های تولید پایین و برخی کشورهای فقیر از جمله ونزوئلا بر سر سقف تولید سازمان وجود داشته باشد. کشورهایی مثل ونزوئلا به قیمتهای بالاتر نفت نیاز دارند تا بودجه خود را متعادل کنند.

کاراکاس خواستار کف قیمت 70 دلار برای هر بشکه نفت شده و از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک خواسته است تا برای دستیابی به این قیمت همکاری کنند.

ونزوئلا، نیجریه و الجزایر و برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک به نفت بالاتر از 100 دلار در هر بشکه نیاز دارند تا هزینه های خود را پوشش دهند. قیمت نفت هم اکنون به کمتر از 50 دلار رسیده است ولی کشورهای نفت خیز خاورمیانه هزینه های کمتری دارند و نگران از دست دادن سهم خود در بازار جهانی نفت هستند. افزایش تولید شیل نفت در آمریکای شمالی به نگرانی بزرگی تبدیل شده است. این کشورهای عربی امیدوارند که پایین بودن قیمت نفت در بلندمدت موجب خارج شدن شیل نفت از رقابت شود.

این در حالی است که کسری بودجه هزار میلیارد دلاری اعراب خلیج فارس آنها را وارد وضعیت پیچیده ای کرده است ولی به هیچ عنوان قصد کاهش تولید ندارند.

یان تیلور تحلیلگر ارشد انرژی شرکت ویتول نیز تاکید کرد: من فکر نمی کنم اوپک در نشست آتی خود راهبرد کنونی را تغییر دهد ولی به طور کلی نیز نمی توان این احتمال را رد کرد. من هرگز نمی خواهم در خصوص نشست اوپک پیشداوری کنم.

تحلیلگران بازار نفت همچنین بر این باورند که اوپک می تواند فضای لازم برای افزایش تولید نفت ایران را در شرایط کنونی مدیریت کند. ایران قصد دارد پس از لغو تحریمها تولید و صادرات نفت را افزایش دهد. تهران اعلام کرده است که در هفته نخست لغو تحریمها می تواند میزان تولید نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

شاید ایران نسبت به افزایش تولید و صادرات نفت خود خوش بین باشد ولی تجار و بازرگانان بر این باورند که تا زمانی که ایران نتواند سرمایه گذاری خارجی کافی را جذب کند، قادر به افزایش تولید و صادرات نفت نخواهد بود. تحریمها موجب شده تا صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز پیش از اعمال تحریمها در سال 2012 به کمتر از 1.1 میلیون بشکه در روز برسد.

تیلور افزود: بعید به نظر می رسد که قیمت نفت بتواند تا سال آینده به 60 دلار در هر بشکه برسد.
 
يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۳
کد مطلب: 9843
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *