۰
شرکت های خدمات فنی در شوک

«رژه» بحران در شلمبرژه

میزان درآمد شرکت شلمبرژه از 12.6 میلیارد دلار در سه ماه سوم 2014 به کمتر از 8.5 میلیارد دلار در سه ماه سوم سال جاری کاهش یافته که نشانگر افت 28 درصدی است.حتی اگر قیمت نفت همین فردا با افزایش روبرو شود، کاهش شدید هزینه ها در سطح جهان مدت زمانی طول خواهد کشید تا بار دیگر احیا شده و هزینه ها در صنعت نفت افزایش یابد.
شلمبرژه - میز نفت
شلمبرژه - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، پایگاه اینترنتی اویل پرایس نوشت:

علی رغم برخی امیدواری هایی که اعلام می کند وضعیت صنعت جهانی نفت بهتر خواهد شد و علت اصلی این مساله در پیش بودن فصل زمستان است، ولی واقعیت این است که  ارائه خدمات میادین نفتی حتی در صورت افزایش قیمت نفت نیز با بهبود وضعیت روبرو نخواهند شد.

به اعتقاد تحلیلگران بازار انرژی، حتی اگر قیمت نفت همین فردا افزایش یابد، خدمات میادین نفتی مدتی زمان نیاز خواهند داشت تا به وضعیت بهتری برسند چرا که مدیران و مالکان می خواهند چیزها را در زمانی بفروشند که به سود بالاتری دست یابند.

با وجود اینکه بازار نفت در سه ماه دوم اوضاع بهتری داشته و قیمت هر بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت به 60 دلار رسید، ولی بار دیگر قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر با افت نسبی روبرو شده است. به نظر می رسد نوسانات شدید قیمت نفت در ماه های اخیر چالش های زیادی را فراروی پیمانکاران خدمات میادین نفتی در کوتاه مدت و میان مدت قرار داده است.

"پال کیبسگارد" رئیس شرکت شلمبرژه که در زمینه خدمات میادین نفتی فعال است نگرانی جدی خود را نسبت به عملکرد مالی سه ماه سوم این شرکت اعلام کرده است. شلومبرگر در هر بازاری در جهان که به آن اجازه داده شده، فعالیت می کند.

شلمبرژه اعلام کرده است که سود این شرکت در سه ماه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد کاهش داشته است. در حالی که هنوز شرکتهای خدمات میادین نفتی کانادا گزارش عمکلرد مالی سه ماه سوم خود را اعلام نکرده اند ولی می توان انتظار داشت که این شرکتها نیز همانند شلمبرژه با کاهش شدید سود روبرو شده باشند. میزان درآمد شرکت شلمبرژه از 12.6 میلیارد دلار در سه ماه سوم 2014 به کمتر از 8.5 میلیارد دلار در سه ماه سوم سال جاری کاهش یافته که نشانگر افت 28 درصدی است.

سود این شرکت نیز از 2 میلیارد دلار در سال گذشته به کمتر از 0.9 میلیارد دلار رسیده است. درآمد این شرکت در فعالیت های آمریکای شمالی نیز با 47 درصد کاهش به کمتر از 2.3 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس شرکت شلمبرژه بر این باور است که تا سال 2017 میلادی رونق باز نخواهد گشت. وی بر این باور است که بازار این مساله را دست کم گرفته است که مدت زمان بازگشت بهبود به صنعت نفت، ممکن است بیشتر از حد تصور باشد.

وی افزود: تنها این واقعیت که افت قیمت نفت موجب کاهش سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت انرژی می شود، تاثیر مهمی بر فعالیت های شرکتهای خدمات میادین نفتی خواهد داشت و این یک چالش بزرگ است.

در حالی که شرکت شلمبرژه 3 ماه پیش انتظار داشت وضعیت نابسامان و نگران کننده با افزایش قیمت نفت در سه ماه دوم امسال پایان یابد، ولی این شرکت الان قصد دارد تعداد دیگری از کارمندان خود را کاهش دهد. این شرکت در نظر دارد تا 20 هزار فرصت شغلی خود در سراسر جهان را کاهش دهد.

حتی اگر قیمت نفت همین فردا با افزایش روبرو شود، کاهش شدید هزینه ها در سطح جهان مدت زمانی طول خواهد کشید تا بار دیگر احیا شده و هزینه ها در صنعت نفت افزایش یابد. مساله اصلی مساله اعتماد است نه فقط قیمت نفت.

رئیس شرکت شلمبرژه گفت: همواره این تاخیر وجود دارد. بین بهبود قیمت نفت و تصمیم برای افزایش بودجه ها این تاخیر همیشه وجود داشته است. شرکتهای فعال در زمینه خدمات میادین نفتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
 
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 9891
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *