۰
نگاهی به وضعیت اقتصادی چین

چین، متهم اصلی کاهش قیمت نفت؟

تحولات اقتصادی اخیر چین بار دیگر بازارهای بین المللی کالا را به لرزه درآورده است. چین همواره در دهه گذشته بازار جهانی کالا را تحت تاثیر قرار داده است. ولی این بار نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی چین و کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور موجب افت شدید قیمت کالاهای مختلف شده است.
عصر نفت
عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، 11 اوت ارزش یوان در برابر دلار آمریکا 2 درصد کاهش داده شد. 24 اوت شاخص بورش شانگهای بیش از 8.5 درصد کاهش یافت و بازارهای بین المللی نیز در پی آن با کاهش همراه شد.

قیمت نفت که در ژوئن 2014 میلادی به بیش از 100 دلار رسیده بود، از آن زمان تاکنون با افت شدیدی روبرو شده است. انتشار اخبار مربوط به تحولات چین نیز موجب شده تا قیمت نفت به کمتر از 42 دلار در هر بشکه برسد که این پایین ترین رقم از زمان بحران مالی است.

در شرایطی که بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است، افت تقاضا نیز فشار بیشتری را بر قیمت جهانی انرژی وارد کرده است.

تولید کنندگان نفت از ونزوئلا و نیجریه گرفته تا آسیای مرکزی و خلیج فارس، صادر کنندگان گاز مثل قطر، ترکمنستان و روسیه، تولیدکنندگان زغال سنگ شامل استرالیا و اندونزی، و تولید کنندگان فلزات در برزیل، زامبیا و شیلی همه و همه از افت تقاضا به شدت آسیب دیده اند.

تفسیر وضعیت تقاضای نفت در بازار چین کار سخت و دشواری است چرا که این کشور آمارهای دقیق مربوط به ذخایر راهبردی انرژی را منتشر نمی کند و پالایشگاه ها نیز نفت خام را زمانی که قیمت پایین است، انبار می کنند. چین همین طور مقادیر زیادی از فرآورده های نفتی را به کشورهای همسایه صادر می کند.

تقاضای برآورد شده چین در ماه جولای حدود 10.12 میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم در ماه ژوئن به 10.56 میلیون بشکه در روز رسیده بود. این رقم هنوز نسبت به مدت مشابه سال قبل 400 هزار بشکه بالاتر است. ولی از سوی دیگر میزان فروش خودرو در بازار چین با کاهش روبرو شده است. کاهش فعالیت های معدنی و افت تولید شرکتهای آهن و فولاد نیز نشانگر افت نسبی تقاضای نفت در بازار چین تا پایان سال 2015 میلادی است.

چین از صادرکننده خالص نفت در سال 1992 میلادی به بزرگترین وارد کننده نفت در سال 2014 میلادی تبدیل شده است.
البته عطش چین برای نفت کاملا بی ثبات بوده است به طوری که از زمان وقوع رکود بزرگ رشد تقاضای انرژی چین نیز معادل نیمی از رقم قبل از بحران مالی بوده است.
رشد اقتصادی چین که در سال های گذشته به طور میانگین به بیش از 10 درصد می رسید اکنون به کمتر از 7 درصد رسیده است. آمارهای جدید نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در سه ماه سوم امسال به کمتر از 6.9 درصد رسیده که این پایین ترین رقم از سال 2009 میلادی به شمار می رود.

کاهش رشد اقتصادی چین اکنون تهدید بزرگی برای بازار نفت خاورمیانه به شمار می رود. کشورهای خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی با تبعات منفی کاهش قیمت نفت روبرو شده اند.
 
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۷
کد مطلب: 9926
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *