۰

قطر و پاکستان در حال نهایی کردن قرارداد گازی

روزنامه پاکستانی از افزایش احتمال امضای توافقنامه 16 میلیارد دلاری گاز مایع طبیعی بین اسلام‌آباد و دوحه توسط کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان خبر داد.
قطر و پاکستان - عصر نفت
قطر و پاکستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت  به نقل از «اکسپرس تریبون»، شرکت‌های «اکسون موبیل» آمریکا و «توتال» فرانسه که دارای سهام در نفت قطر هستند، گاز مایع طبیعی (LNG) را برای پاکستان فراهم خواهند کرد.

این در حالی است که پاکستان چندی قبل توافقنامه 2 میلیارد دلاری گاز با روسیه را نیز امضا کرده است.

بر اساس منابع آگاه، کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان در نشست آینده به احتمال زیاد توافقنامه 16 میلیارد دلاری گاز با قطر را تایید خواهد کرد که سپس وزارت نفت و منابع طبیعی این کشور آن را با طرف‌های قطری آن را امضا به امضا خواهند رساند.

به گفته مقامات اسلام‌آباد، این توافقنامه تا سال 2030 میلادی اعتبار خواهد داشت.

شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) بر اساس این توافقنامه 1.5 میلیون تن گاز در سال نخست از قطر وارد خواهد کرد و در سال دوم این حجم گاز به سه میلیون تن افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، 30 چاه نفت دریایی و سیستم جدید در میدان گازی پارس جنوبی شامل این پروژه است.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که ایران و قطر به طور مشترک از آن بهره‌برداری می‌کنند و پاکستان نیز خواستار خرید گاز از این میدان توسط ایجاد خط لوله است.

دولت اسلام‌آباد که چندی قبل توافقنامه 21 میلیارد دلاری خرید گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) را با «دوحه» به امضا رسانده بود، نخستین محموله از این گاز را چندی قبل وارد پاکستان کرد اما به دلیل عدم ارائه ضمانت بانکی با بن بست مواجه شد.

بحران انرژی پاکستان پس از ورود گاز قطر کاهش می‌یابد اما پایان نخواهد یافت زیرا این کشور نیازمند 6 هزار میلیون فوت مکعب است در حالی که قرار است روزانه چهار هزار میلیون فوت مکعب وارد پاکستان شود.

بر اساس گزارش‌ها، با ورود گاز قطر بحران انرژی در پاکستان با کاهش 25 درصدی روبرو خواهد شد.

منبع: تسنیم
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 9958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *