۰

بزرگترین صادرکننده نفت به هند کیست؟

گزارش های شرکت های کشتیرانی نشان می دهد عراق در ماه سپتامبر برای سومین ماه در سال کنونی، جانشین عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام به هند شد.
رقابت عراق و عربستان در صادرات نفت - عصر نفت
رقابت عراق و عربستان در صادرات نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، عربستان سعودی و عراق به عنوان دو کشور عضو اوپک برای تصاحب بازارهای اصلی نفت در آسیا با یکدیگر رقابت می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، عربستان ماه گذشته نیز جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت خام به چین از دست داد و روسیه برای دومین ماه در سال کنونی، به بزرگترین صادر کننده نفت به چین تبدیل شد. تحلیلگران بازار نفت افزایش قیمت رسمی فروش نفت عربستان را عامل از دست دادن بخشی از بازار می دانند.

گزارش های موسسات اقتصادی نشان می دهد هند ماه گذشته به طور میانگین 640 هزار و 300 بشکه در روز نفت از عربستان وارد کرد که 30 درصد در مقایسه با رقم ماه اوت کاهش نشان می دهد ولی 12.8 درصد از رقم مربوط به ماه سپتامبر سال گذشته بیشتر است.

در حالی که سهم عربستان در بازار هند کاهش یافته است، سهم عراق در این بازار به عنوان بازاری با نرخ رشد بالا،‌ به علت عرضه نفت با قیمت مناسب، افزایش یافته است.

احسان الحق تحلیلگر ارشد موسسه مشورتی کی.بی.سی انرژی اکونومیکس در لندن گفت: «عربستان نفت خود را با قیمت رسمی و به موجب توافق هایی با مدت زمان معین می فروشد در حالی که نفت عراق در بازار فوری فروخته می شود. در شرایطی که بازار نفت با مازاد عرضه زیاد مواجه است، معمولا نفت عراق با تخفیف نسبت به قیمت رسمی فروخته می شود».

هند در ماه سپتامبر حدود 20 درصد نفت مورد نیاز خود را از عراق وارد کرد در حالی که سهم عربستان در این بازار از 22 درصد در ماه اوت به 17 درصد کاهش یافته است.

احسان الحق گفت: زمانی که ایران به بازار نفت بازگردد، جدال شدید بین ایران و عراق و عربستان خواهد بود.
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۷
کد مطلب: 9959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *