۱
۴
لزوم شفاف‌سازی مدیرعامل نفت و گاز پارس

آقای مشکین‌فام لطفا پاسخ دهید

مشکین فام - عصر نفت
مشکین فام - عصر نفت
ميزنفت/ در خبرها آمده بود که فرآورده‌های فازهای 17  و 18 پارس‌جنوبی در چرخه ارزآوری قرر گرفتند. پروژه‌ای که افتخار آن به پای دولت یازدهم ثبت شد و بنا به گفته‌های مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در شرایطی به دولت یازدهم رسید که کلافی سر درگم بود. بهتر است یکبار دیگر اظهارات مشکین فام را در نمایشگاه بین المللی نفت مورد اشاره قرار دهیم و چند نکته را به مدیریت POGC متذکر شویم.

مشکین فام در نشست خبری اردیبهشت 96 به نکات عجیبی اشاره کرده بود که بخش‌های مهم آن درادامه می‌آید:
*کسانی که می گویند فازهای پارس جنوبی در پایان دولت دهم پیشرفت 50 درصدی داشته است، باید به آنها بگویم که آن دولت کلاف سردرگمی را به دولت یازدهم تحویل داد و حاضرم این موضوع را به صورت فنی ثابت کنم.

*آقایان درست می فرمایند که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، اما این پیشرفت متناسب با یک کلاف سردرگم بود که حتی پیمانکار نمی‌دانست باید چه کاری انجام دهد به‌گونه ای که بدون انجام کاری پیش نیاز، به سراغ مرحله بعدی می‌رفتند و پس از آن متوجه اجرا نشدن پیش نیاز می‌شدند.

*این پیشرفت فیزیکی که از آن صحبت می شود، پیشرفتی است که انسجام و یکپارچگی در آن دیده نمی شد، حاضرم بصورت فنی این موضوع را ثابت کنم.

*تکمیل فازهای نیمه کاره که از دولت قبل به ارث رسیده بود  بسیار سخت بود.نوعی «آشوب صنعتی» بود..
*خرید تجهیزات تکراری و چند برابری و خریدهای نامتناسب با طراحی اولیه پروژه به‌عنوان بخشی از این کلاف سردرگم است. گاهی اوقات به دلیل خرید تجهیزات نامتناسب کل طراحی اجرا پروژه را تغییر می‌دادند.

از نظر مدیرعامل جوان شرکت نفت و گاز پارس، هر چه که در دولتقبل رخ داده، آشوب صنعتی بوده و در این دولت با مدیریت منسجم و اصولی کارها به پیش برده شد. اینکه چنین اظهاراتی از سوی مدیرعامل فعلی نفت و گاز پارس بیان شده در نوع خود بسیار عجیب است ولی بهتر است ایشان به این چند پرسش پاسخ دهند تا ذهن مخاطبان هم روشن‌تر شود.

1 – آقای مشکین فام به صراحت به مدیریت ضعیف در طرح فازهای 17 و 18 در دوران تحریم اشاره کرده‌اند. این بدان معناست که تیم مدیریتی این پروژه ضعیف عمل کرده است. جالب است که مدیر ارشد پیمانکار در همان دوران تحریم و مجری طرح مذکور( مقام ارشد کارفرما) در دولت یازدهم  به مدیریت شرکت پیمانکار فازهای 17 و18 ارتقاء یافت. رکن الدین جوادی به مقام معاونت وزیر نفت و مدیریت شرکت ملی نفت ایران رسید و حسن بویری مجری طرح ( از شرکت نفت و گاز و پارس)  طی 3 سال ابتدایی فعالیت دولت یازدهم و حتی در زمان  مدیریت عاملی اقای مشکین فام در مقام خود تثبیت و نهایتا با ارتقاء به مدیرعاملی شرکت IPMI منصوب شد.اکنون سوال اینجاست که چرا برای «آشوبگران صنعتی» ارتقای سمت در نظر گرفته شده است؟

2 - آقای مشکین فام در ابتدا با نقل قول از اقای سوری ( مدیرعامل اسبق نفت و گاز پارس) نشان می‌دهند که در جریان مشکلات مدیریتی در این طرح از نزدیک قرار داشته‌اند. همچنین وی به موضوع خریدهای تکراری نیز اشاره می‌کند و بر همین اساس این اظهارات آنجایی قابل تامل می‌شود که بدانیم آقای مدیرعامل تقریبا اکثر عمر کاری خود را در نفت و گاز پارس سپری کرده و علاوه بر عضویت در کارگروه‌های مختلف و عضویت در هیئت مدیره، حدود 3 سال هم ‌سرپرستی مدیریت مهندسی و ساختمان ،نماینده مدیرعامل و عضو اصلی و ریاست کمیسیون مناقصات شرکت نفت و گاز پارس بوده اند . اکنون باید سوال کنیم که وی چه اقدامی در جهت بهبود وضعیت مدیریت در طرح مذکور بعمل آورده است؟ مگر سمت‌های سازمانی مهندسی و ساختمان بصورت ماتریسی در این طرح  حضور و مسئولیت نداشته اند؟ گزارش عملکرد ایشان بمنظور رفع مشکلات کدام است؟
3 – سوال مهمتر، خریدهای چند برابری و تکراری  در فازهای 17 و 18 در مورد چه اقلام کالایی بوده است؟ این خریدها چرا به تایید کارفرما انجام گرفته و به چه  دلیل مبالغ صورت وضعیت‌های اقلام مذکور توسط کارفرما تایید و پرداخت شده است؟

4 - به نظر می‌رسد مدیریت امور مالی (ذیحساب طرح‌ها) که وظیفه کتترل و تایید اسناد مالی در مگاپروژها بعنوان نماینده وزارت اقتصاد و دارایی را عهده دار بوده و مدیریت  برنامه ریزی و کنترل طرح‌ها در شرکت نفت و گاز- مسئول کنترل پیشرفت طرح ها (progress) – را بر عهده دارد، با استناد به مطالب ابراز شده توسط جناب اقای مشکین فام به وظایف خود در قبال این پروژه به خوبی عمل نکرده‌اند.

5-  با یک نگاه کلی به مطالب عنوان شده حاکی از وجود بی نظمی و ندانم کاری در طرح فازهای 17 و 18 می‌باشد که سوال اساسی اینجاست که اقای مشکین فام در مقام سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان ، رئیس کمیسیون مناقصات و مدیرعامل شرکت نفت و گاز چه اقدامی برای احقاق حقوق اموال و سرمایه های کشورو اطمینان از عدم تکرار اینگونه مسائل بعمل اورده اند ؟

و اما نکته مهم و اساسی این است که در زمان دولت یازدهم و مسئولیت مشکین فام در مهندسی و ساختمان با افزایش سقف مالی و  اضافه کاری  2  میلیارد دلاری طرح فازهای 17 و 18 موافقت و برای طی سایر مراحل به برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ارسال شد.چگونه است که با این همه اشکالات مدیریتی و... بازهم اسناد اضافه کاری‌ها و تغییر کارها در دولت یازدهم تایید شده است؟
يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 18047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مدیر ارشد پیمانکار۱۷و۱۸ در دوران تحریم شرکت ایدرو بود به عنوان لیدر،که فاجعه در اون بخش اتفاق افتاد.شرکت اویک به مدیریت جوادی مشکل چندانی نداشت و به پای ایدرو سوخت. بویری بیچاره هم که سه سال آخر مسئول بود و گندکاری دیگران و پروژه رو جمعش کرد.
Iran, Islamic Republic of
مشكين فام واقعاً در قد و قواره شركت نفت و گاز پارس نيست. اظهارات خنده دار و غير كارشناسي ايشان در نفت مشهوره. گاهي چنان سوتي هايي ميده و گل به خودي ميزنه كه بسختي ميشه جمعش كرد. قالب اظهار نظرهاش جانبدارانه، غير واقعي و تلاش در خود بزرگ نشان دادن و تخريب بقيه است. واقعاً پختگي لازم براي مدير عاملي اين شركتو نداره.
فیروزی..نفت وگاز
Iran, Islamic Republic of
سلام..ازاین مدیرعامل جوان وبی تجربه نفت وگاز پارس انتظاری بیش از این است...باید از آقای زنگنه پرسید که چرا ژنرالهایشان اینگونه اند؟
پروژه ای که در ۹۰ واندی درصد تحویل گر فته اند را با بوق وکرنا به نام خود ثبت می کنند وتمام تلاشهای گذشته را آشوب صنعتی قلمداد می کنند..آیا آقای مشکین فام وزرین گل و کریمی وفلاح نژاد و...نمی دانند که این آسیاب به نوبت آیا مشکین فام و...نمی خواهند در آینده در همین شرکت ادامه کار دهند؟؟
Iran, Islamic Republic of
اين صحبتهاي بي منطق توجيهاتي براي پرداختهاي بيش ازسقف قرارداددرفازهاي ١٥ و١٦ -١٧ و١٨ و١٢ دردولت يازدهم است
آقاي مشكين فام مگه شمانبوديدكه تعديلات واضافه كاريهاي ٨٠٠ ميليون دلاري تاسيسات دريايي رادزمان مديرعاملي منوچهري تائيدكرديدوپرداخت هم شدوبه پاس اين خوش خدمتي وماشين امضابودن شدين مديرعامل نفت وگازپارس درحاليكه درحدكارشناس هم كسي شماروقبول نداشت وندارد
پس خموش