۰
۴
بازی وزیر نفت با منابع انسانی

توجیه پوششی

حتی وزیر نفت یک آمار دقیق از نیروهای نفت ندارد اما بااین‌حال چنان بر این موضوع تأکید دارد که گویی با کاهش نیروهای نفت، هم سرمایه‌گذاری‌ها سرعت می‌گیرد و هم نفت از بند محدودیت‌های موجود خلاصی می‌یابد.
توجیه پوششی
میزنفت/ دوهفته‌ای است که وزیر نفت بر اضافه نیروهای صنعت نفت متمرکز شده و از آرزوها و برنامه‌های خود دراین‌باره می‌گوید. وی روی دو محور تأکید دارد، یکی اضافه بودن دوسوم نیروها و دیگری عدم نیاز وزارت نفت به استخدام.

وی به‌تازگی به روزنامه شهروند گفته است 70 درصد نیروهای استخدام‌شده در دولت محمود احمدی‌نژاد دارای تحصیلات زیر فوق‌دیپلم و یا کارشناسی غیر مرتبط هستند. 40 هزار نیروی حراست هم بلایی غیرقابل‌باور است. وزیر نفت در شورای اداری گچساران هم این موضوع را مطرح کرد و در باب استخدام گفت: باید استخدام نیروها به‌گونه‌ای انجام شود که مردم گمان نکنند مسئولان وابستگان خود را به کار گرفتند. من از اینکه یک نفر کسی را ندارد و به همین دلیل همیشه بیرون کار است رنج می‌برم.

این سخنان وزیر نفت گرچه جذاب است ولی مخاطب این اظهارات چه کسی است؟ چه کسی باید این تبعیض‌ها را برطرف کند؟ همه می‌دانند و آگاهند تورم نیرو در برخی شرکت‌های نفتی نگران‌کننده است و دلسوزان سعی دارند دراین‌باره به وزارت نفت کمک کنند ولی نکته اصلی اینجاست که وزارت نفت و شخص آقای وزیر، برخلاف این مسیر حرکت می‌کند.

وزیر نفت از لزوم جوان‌گرایی در وزارت نفت می‌گوید ولی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا نمی‌کند و با مصوبه‌های گوناگون آن را دور می‌زند. از تحصیلات مرتبط می‌گوید ولی به این موضوع اشاره نمی‌کند که مثلاً رشته معماری یا مهندسی معدن چه ارتباطی با فعالیت‌های وزارت نفت دارد؟

اگر تورم نیرو تبدیل به قفلی در نفت شده است دلیل استخدام پرشمار نمایندگان سابق و فعلی مجلس با مدارک تحصیلی مثل معماری، فقه، تاریخ و ... چیست؟ حتماً آقای وزیر می‌دانند این نمایندگان با چه مدارک تحصیلی استخدام نفت شده‌اند و چه سابقه‌ای کاری دارند ولی بااین‌وجود به‌مانند همیشه، به گذشته آدرس می‌دهد و سعی دارد این‌گونه القا کند که ما کارمان را بلدیم، کسانی که ناوارد بودند با نفت چنین کرده‌اند؟ آقای کریم سلحشور، معاون منابع انسانی وزارت نفت که از دولت گذشته تا به امروز در سمت خود قرار دارد، متهم نخست استخدام‌هایی است که وزیر نفت از آن انتقاد می‌کند، اگر واقعاً این انتقاد ناشی از سیاسی‌کاری نیست چرا ایشان همچنان بر مصدر قدرت قرار دارند و همچنان معاون منابع انسانی هستند؟

آقای زنگنه، گوش کارکنان از این سخنان پر است، همه ما می‌دانیم این‌گونه آدرس دادن‌ها تنها کاربردش، توجیه تراشی برای استتار ناکارآمدی است که خود شما باید پاسخگویش باشید و نه افراد دیگر. اگر به معنای واقعی کلمه دغدغه کارکنان را داشتید، آیدین ختلان دستیار ویژه خود را بدون هیچ سابقه‌ای در نفت، مسئول رسیدگی به مسائل کارکنان ازجمله موضوع تعدیل مدرک قرار نمی‌د‌ادید. کسانی که هنوز نفت را نمی‌شناسند چگونه می‌خواهند برای کارکنانی تصمیم‌گیری کنند که حتی دردشان را هم نمی‌دانند چه رسد به درکشان.

وزیر محترم نفت می‌فرمایند برای کسانی که «کسی» را ندارند، در رنج است ولی نمی‌گوید آیا برای افرادی که بدون هیچ سابقه‌ای مسئولیت‌های بزرگی در نفت می‌گیرند هم رنج می‌کشند؟ بدون تردید اگر حرف و عمل وزیر نفت یکی بود خیلی‌ها با ژنرال هم‌صدا می‌شدند ولی معضل آنجایی است که شلوار اصلاح و کت بی‌عملی با هم ست می‌شوند و کسی نمی‌تواند باور کند وزیر نفت نگران است.

اگر امروز آقای وزیر گلایه‌ای سر می‌دهد باید گذشته نه‌چندان دور را هم مرور کند، روزی که طنین فریادهای «احسنت احسنت» در صحن علنی مجلس شنیده شد، خبری از نیروهای مازاد نبود ولی این روزها همه مصیبت‌های نفت در اضافه نیروهایی خلاصه می‌شود که آمارشان بسیار اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. حتی وزیر نفت یک آمار دقیق از نیروهای نفت ندارد اما بااین‌حال چنان بر این موضوع تأکید دارد که گویی با کاهش نیروهای نفت، هم سرمایه‌گذاری‌ها سرعت می‌گیرد و هم نفت از بند محدودیت‌های موجود خلاصی می‌یابد.

وزیر نفت که به فردی عمل‌گرا در حوزه اجرایی معروف بود امروز از ابراز این موضوع که در وزارتخانه تحت الامرش نیروی انسانی مازاد 60 درصدی وجود دارد به دنبال چه هدفی است؟ اگر جناب وزیر مشکلات اصلی و اساسی اولویت‌دار را مدنظر داشت، می‌بایست به‌احتمال کاهش تولید و عدم تحقق اهداف برنامه توسعه ششم در حوزه تولید و جذب سرمایه و پایین بودن کارآمدی در شرکت‌ها و واحدهای ستادی، جلوگیری از اخراج و تعدیل نیروی انسانی در پیمانکاران مجری پروژه‌ها که به بیشتر شدن معضلات اجتماعی دامن می‌زند، وضعیت پتروشیمی‌ها و صادرات گاز، پیشرفت لاک‌پشتی در حوزه‌های فعالیت در میادین مشترک نفتی و گازی و تمهیدات لازم برای برخورد با مفاسد ... می‌پرداخت.

تکرار مداوم‌ اضافی بودن دوسوم نیروی انسانی در افکار عمومی به‌جز خالی کردن دل نیروی انسانی شاغل و ایجاد یاس و ناامیدی در بدنه صنعت نفت نتیجه‌ دیگری ندارد. مهندس زنگنه، تنها وزیر دولت آقای روحانی است که مرتباً اعلام می‌کند نیروی انسانی مازاد دارد؛ گویی در میان دستگاه‌های اجرایی دولت، همه متقاضیان کار و استخدام‌شده‌ها طی آن 8 سال فقط به نفت آمده و دستگاه دیگری نیرو نپذیرفته است.
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۷
کد مطلب: 20395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریو
Iran, Islamic Republic of
وزارتخانه پیر و فرتوت شده است.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر با تفکیک شرکتها در اولین دوره وزارتشان درنفت و ایجاد سمتهای سازمانی فراوان و همچنین جذب نخبگانی با معدل بالای 15در حجم فراوان، اولین و بزرگترین متهم افزایش نیروی انسانی در نفت هستند
امین
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من یک کارشناس ارشد با سابقه کار و رشته کاملا مرتبط با جایگاه شغلی خودم در شرکت مهندسی و توسعه نفت هستم و قرارداد ارکان ثالث از نوع ب با این شرکت دارم اما متاسفانه علیرغم گذشت ۵ ماه از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید، شخص وزیر نفت جلوی تمدید قرارداد نزدیک به ۱۹۶ کارشناس ارکان ثالث ب را گرفته و حق و حقوق ما در این مدت بصورت ناقص پرداخت شده است. رئیس منابع انسانی این شرکت هم که دختر خود را با مدرک لیسانس الهیات در ارکان ب مشغول کرده بود بع ارکان الف انتقال داده و شرایط ما هرروز وخیم تر می شود. امیدوارم در سایت خوب شما به این مشکل پرداخته شود چون وزیر قبل از انتخاب قول متحول شدن زندگی کارکنلن ارکان ثالث را داده بود و زندگی ما واقعا درحال متحول شدن است
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با تشكر از سايت خوبتان
بزرگترين سرمايه ملي را داريم كه همين نيروي انساني تحصيل كرده است
و جالب است كه نمي توانيم يا نمي خواهيم با يك مديريت قوي
از تك به تك اين نيروي انساني در جايگاه مربوط خود .تحصيلي و پست سازماني مرتبط به تحصيلات استفاده كنيم
چرا نمي دانيم ؟؟؟؟
قرار نيست ما به يك موفقيت چشم گيري برسيم و در دنيا حرف اول را بزنيم
چطور ميشود اين نيروي ناكار امد و به اصطلاح مازاد
در كشور هاي عربي و نفتي كار امد و موفق ميشوند
چرا انها اين مشكل را ندارند؟ و براي كار نيرو جذب ميكنند؟