و حالا ظهور کلید واژه «پشت پرده»

کت اپوزسیونی وزیر نفت

14 شهريور 1397 ساعت 11:11


وحید حاجی پور | وزير نفت روز گذشته در آئين بهره‌برداری از سه طرح پتروشيمي به کنايه از بی‌اختیار بودن خود گفت؛ از اينکه برنامه‌های بسياري براي توسعه صنعت نفت داشته و معلوم نيست چه کسي در پشت پرده اجازه نمی‌دهند وي به تحقق اهداف خود مشغول باشد. گرچه مقصود اين اظهارات براي کارشناسان حوزه انرژي مشخص و مبرهن است اما بايد قبول کنيم دوراني را تجربه می‌کنیم که بيشتر مديران و وزرا، براي توجيه ناتواني خود و به عقب راندن کشور به چنين موضوعات نخ‌نما شده‌ای چنگ می‌زنند. در اين ميان طبيعي است که بيژن نامدار زنگنه بيشتر از هر مقام مسئول ديگري از اين دستاويز به سود خود بهره ببرد؛ دليلش هم روشن است، او قول‌های بزرگي داده بود که در تحقق آن شکست بدي را تجربه کرد و منافع ملي را هم به دره عميقي سوق داد.
 
آقاي زنگنه تعهد کرده بودند پرونده فازهاي پارس جنوبي را در سال 96 ببندد، توليد نفت و ميعانات گازي را در سال 96 حتي باوجود تحريم به 5.7 ميليون بشکه در روز برساند، پالايشگاه ستاره خلیج‌فارس را در سال 94 تکميل کند، پالایشگاه‌های سيراف را در سال 96 به بهره‌برداری برساند، 200 ميليارد دلار براي صنعت نفت سرمایه‌گذاری جذب کند و ...؛ همه اين برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها حاصل نگاهي بود که طرفداران شيخ الوزرا، آن را «توسعه‌گرا» می‌نامیدند و قطعاً وزيري که چنين برنامه‌ای را رسماً اعلام می‌کند، حتماً براي اجراي آن‌هم بايد نقشه عملياتي داشته باشد.
 
فرض می‌گیریم وزير نفت براي اجراي برنامه‌های خود اراده راسخي داشته است، پس چه اتفاقي رخ‌داده است که آقاي زنگنه در مسير خود کم آورده است؟ آيا فشارهاي بيروني تأثیرگذار بوده است؟ آيا عده‌ای در داخل چوب لاي چرخ وي گذاشته‌اند؟ آيا نهادهاي نظارتي براي وي مانع‌تراشی کرده‌اند؟ هیچ‌یک از اين موارد را نمی‌توان به ديده يقين نگريست زيرا سيستم نظارتي کشور به حدي با وزير نفت همراه است که به‌راحتی بر کارهاي غيرقانوني وي صحه می‌گذارند و وقتي درباره قرارداد توتال، دروغ‌ها آشکار می‌شود هيچ برخوردي با مسببان تضييع منافع ملي نمی‌شود.
 
آقاي زنگنه باور بفرماييد شما هم مجلس را همراه خود داريد و هم دولت را در کنار خود می‌بینید؛ قوه قضائيه هم در پرونده کرسنت و قراردادهاي نفتي هم کمک‌حال شما بوده‌اند پس چه نهادي و چه فشاري و چه پشت پرده‌ای موجب شده تا وزارت نفت به اهداف خود نرسد؟ زماني که خيل عظيمي از نمايندگان سابق و فعلي مجلس در نفت استخدام شدند صدايي از رئيس مجلس درآمد که گفت در صورت واقعيت داشتن چنين موضوعي با وزير نفت برخورد می‌کند؟ توزيع سمت‌های مديريتي مهم ميان شاگردان خاصه آقاي زنگنه که همگي جوان و فاقد سابقه کاري نفتي هستند، فشار نهادي را به همراه داشت؟

وقتي ويرايش شانزدهم قراردادهاي جديد نفتي را به اسم ويرايش نهايي به دفتر رهبري ارسال کرديد آيا برخورد سفت و سختي با وزارت نفت شد؟ وقتي برخي معاونان وزارت نفت سال گذشته با پاداش یک‌میلیاردی بازنشسته شدند و فرداي آن با حقوق نجومي دوباره استخدام شدند، صدايي از نهادهاي نظارتي درآمد؟
 
آقاي وزير؛ مشکل امروز صنعت نفت نه فشارهاي خارجي است و نه دستان پشت پرده؛ اصل مشکل در ساختمان خود وزارت نفت است که هیچ تصميمي نمی‌گیرد تا نتيجه اين عدم تصمیم‌گیری، فشار سنگيني را به‌نظام و دولت وارد کند.
 
-  اينکه معاونان و مديران ارشدي که با حکم جنابعالي بر رأس کار آمده بودند، تک‌تک استعفا دادند و نتوانستند با شما همکاري کنند به دليل فشارهاي پشت پرده بود؟
 
-  تأخیر درراه اندازي پروژه‌های توسعه‌ای صنعت نفت هم ‌ریشه در اين پشت پرده دارد؟
 
-  مقصر تعلل در اجراي بسته‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملي نفت هم، همين فشارهاي پشت پرده است؟
 
-  افزايش نارضايتي کارکنان نفت و اعتراض‌های هميشگي آن‌ها نيز در پشت پرده هدايت می‌شوند؟
 
-  از دست رفتن بازارهاي گازي را با کلیدواژه پشت پرده توجيه می‌کنید؟
 
-  اين پشت پرده بود که با حذف سيستم مديريت حمل‌ونقل سوخت، مصرف بنزين را به بيش از 100 ميليون ليتر در روز افزايش داد؟
 
-  تأخیر سه‌ساله در انعقاد قراردادهاي آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، ياران،‌آزادگان و ... هم به پشت پرده ارتباط دارد؟
 
به ابن موارد، ده‌ها مورد ديگر را نيز می‌توان افزود اما درنهایت به آقاي وزير توصيه می‌کنیم بجاي فرافکني و توجيه عملکرد غیرقابل‌دفاع خود با کلیدواژه «پشت پرده»، اگر عذرخواهي نمی‌کنند حداقل کت اپوزسيون نظام را بر تن نکنند.اين کت بر تن هر کس که کيپ باشد، براي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران جامه زیبنده‌ای نيست.


کد مطلب: 21861

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/note/21861/کت-اپوزسیونی-وزیر-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir