اتفاقی جالب که فقط از پس زنگنه برمی‌آید

بازگشت یک پیرمرد 70 ساله

6 مرداد 1398 ساعت 11:30

خاطرتان است که بر سر قراردادهای IPC در حال فریب بیت رهبری بودید که با هوشمندی رهبری و سخنرانی روشنگرانه ایشان، همه‌چیز نقش بر آب شد؟ این بار هم قصد فریب رهبر انقلاب را داشتید؟


وحید حاجی پور | در نوع خود جالب است وزیر نفت نمی‌تواند دوری «قانونی» و «سه‌ماهه» یکی از نمایندگان ادوار مجلس را تاب بیاورد به‌طوری‌که حاضر است برای «وصال» دوباره به این نماینده ادوار مجلس، درخواست خود را به مقام معظم رهبری ارائه کند تا مجوز حضور دوباره یک پیرمرد 70 ساله در نفت فراهم شود.

وزیر نفت دیگر نمی‌تواند بگوید «نگذاشتند» کارکنیم، کد بدهد و رسانه‌های پایه کارش، کدش را به «رهبر انقلاب» رمزگشایی کنند؛ زنگنه برای بازگشت محمد سقایی یکی از نمایندگان ادوار مجلس به نفت توانسته است مجوز رهبری را دریافت کند، گفتن از اینکه مجوز بازگشت یک بازنشسته به نفت از محلی جز اختیارات رهبری بوده بی‌معنی است زیرا طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، تنها مجوزی که می‌تواند به ادامه کار یک بازنشسته منجر شود اجازات خاصه یا همان مجوز مقام معظم رهبری است.

درخواستی که برای به‌کارگیری سقایی ارائه‌شده، از جنس همان درخواستی است که برای مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت به رشته تحریر درآمده است؛ وزیری که معتقد است اهل رفاقت در نفت نیست به‌خوبی نشان می‌دهد تا چه اندازه به گعده‌های سیاسی وامدار است و برای دیدن دم «رفقا»، حتی حاضر است از اختیارات رهبری سوءاستفاده کند. قطعاً در شرایط تحریم امروزی، درخواست‌های وزارت نفت با همراهی بیت رهبری همراه می‌شود کما اینکه شخص رهبر انقلاب بخشی از اختیارات خود را به سران قوا تفویض کردند و گفته‌اند منتظر تائید رهبری نباشید، هر چه را که به صلاح است در صورت تصویب اجرا کنید.

در چنین بستری، زنگنه به سوءاستفاده از شرایط مشغول است و بجای سامان دادن به امور فروش نفت، مجوزهای رهبری را برای هم‌کیشان خود خرج می‌کند تا مشخص شود چه کسانی اهل رفاقت و «خودمانی بازی» هستند. از کرباسیان، شعبانپور و منوچهری گرفته تا محمد سقایی که با 70 سال سن و پیری و کهولت، به کار فراخوانده می‌شود تا پس از سه ماه دوری از سمت خود، بازهم مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسك شود.

این طرح، به‌عنوان یک طرح استراتژیک باهدف توسعه‌ سواحل مکران و نیز دور زدن تنگه هرمز در امر صادرات نفت تعریف و اجرای هرچه سریع‌تر آن موردتوجه و تأکید دولت است. از سال 1395 با مصوب شدن اجرای این طرح استراتژیک، مدیریت آن به یکی از دوستان آقای وزیر که دارای سابقه نمایندگی مجلس برای ۱۶ سال و البته بدون هیچ سابقه اجرایی مشخصی در صنعت نفت، واگذار شد. وی در مجلس نهم عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بود و پس‌ازآنکه در مجلس دهم حاضر نشد به نفت آمد و مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت؛ درواقع وی یکی از نمایندگانی بود که ازنظر وزیر نفت، اگر بیکار می‌بود فساد آفرین بود!

جالب است بدانیم سقایی که دارای مدرک لیسانس عمران بود، پس از صرف ۳ سال وقت تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی برای این پروژه ملی به ارمغان آورد. چند ماه پیش و پس از کش‌وقوس‌های فراوان و گذشت ماه‌ها از ابلاغ قانون بازنشستگی، در فروردین ۹۸ با پیگیری دستگاه‌های نظارتی، این مدیر ۷۰ ساله از طرح کنار گذاشته شد.

با جدایی وی از این سمت، یکی از جوانان صنعت نفت اجرای این پروژه را بر عهده گرفت و خوشبختانه روند اجرای پروژه به شکلی عجیب متحول شد و سرعت بسیار بیشتری به خود گرفت؛ به‌عنوان نمونه در فاصله ۳ ماهه از این انتصاب، ضمن تعیین تکلیف عقد قراردادهای متنوع مهندسی، کالا و اجرا، بحث تولید ورق سرویس ترش، با همکاری شرکت فولاد مبارکه به نتیجه رسید و برای اولین بار تولید انبوه اسلب سرویس ترش در کشور آغاز شد.

بااین‌وجود، وزیر نفت با دریافت مجوزی برای بازگشت وی به نفت، مجری جوان این پروژه را از کار برکنار کرد تا بازهم مجری پیر و سیاسی اجرای این پروژه را در دست بگیرد؛ پروژه‌ای که در زمان سه سال مدیریت وی از تحرک کافی برخوردار نبوده است. در چنین شرایطی بهتر است آقای وزیر که اصولاً خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند به این چند پرسش پاسخ دهد:

1 – دلیل به‌کارگیری مجدد یک پیرمرد سیاسی و نماینده ادوار مجلس با مجوز رهبری چه بوده است؟

2 – عملکرد وی طی سه سال مدیریت چه خروجی داشته است؟

3 – اگر می‌توان به‌راحتی از رهبری مجوز به‌کارگیری بازنشستگان را دریافت کرد، چرا برای سایر بازنشستگان که حضورشان مهم‌تر از سقایی است، مجوزی گرفته نشد؟

4 – اموری مهم‌تر از بازگشت یک نماینده سابق مجلس به وزارت نفت وجود ندارد که از رهبری تقاضای بازگشت به کار وی را می‌کنید؟

5 – خاطرتان است که بر سر قراردادهای IPC در حال فریب بیت رهبری بودید که با هوشمندی رهبری و سخنرانی روشنگرانه ایشان، همه‌چیز نقش بر آب شد؟ این بار هم قصد فریب رهبر انقلاب را داشتید؟

6- آیا این اقدام و مجوز صادرشده، سوءاستفاده از حسن نظر رهبری برای برداشتن محدودیت‌های قانونی برای اداره صنعت نفت نبوده و نیست؟ زمانی که رهبری به این درخواست بسیار کوچک شما نظر مساعدی دارد جفا در حق رهبری نیست که این‌گونه گفته شود که قوانین، کار فروش نفت را سخت کرده است و در پایان بگویید از زندان رفتن واهمه دارید!


کد مطلب: 24282

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/note/24282/بازگشت-یک-پیرمرد-70-ساله

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir