۰
دکتر فریدون برکشلی تشریح کرد:

راز اختلاف عربستان و مکزیک

هرگاه دولت‌های با خط‌مشی چپ‌گرایانه بر سرکار بودند این کشور برخلاف نظرات عربستان حرکت می‌کرد و هرگاه دولت راست‌گرا بر رأس کار می‌آمد روابطش با ریاض بهبود می‌یافت.
دکتر فریدون برکشلی | میز نفت
دکتر فریدون برکشلی | میز نفت
به گزارش میز نفت، متن زیر، مصاحبه دکتر فریدون برکشلی درباره رفتارشناسی مکزیک در اجلاس اوپک پلاس است که در ادامه می آید:
 
مکزیک ازجمله کشورهای غیر اوپکی است که از همان روزهای قدرت گیری اوپک به‌عنوان عضو ناظر در جلسات اوپک شرکت می‌کرد ولی نکته مهم این است که تصمیمات و رویکردهای این کشور در همراهی با سازمان کشورهای صادرکننده نفت مبتنی بر دولت‌هایی بود که در مکزیک بر رأس کار بودند.

هرگاه دولت‌های با خط‌مشی چپ‌گرایانه بر سرکار بودند این کشور برخلاف نظرات عربستان حرکت می‌کرد و هرگاه دولت راست‌گرا بر رأس کار می‌آمد روابطش  با ریاض بهبود می‌یافت. دقیقاً شبیه ونزوئلا با این تفاوت که ونزوئلا بنیان‌گذار اوپک و عضو اصلی این سازمان بود ولی مکزیک از این امتیاز برخوردار نبود.

در دهه 80 که اوپک از سایر کشورها دعوت کرد برای سامان دادن به وضعیت قیمت در کنار اوپک باشند، مکزیک نخستین کشوری بود که در جلسات حضور پیدا می‌کرد. مکزیکی‌ها چپ‌گرا رابطه بدی با اعراب دارند و اعضای عرب این سازمان را سربار می‌دانند که در اغلب اوقات برخلاف نظرات آن‌ها عمل می‌کردند. چه در دهه 80 و 90 میلادی و چه امروز که به اوپک و به عبارتی بهتر، عربستان فشار می‌آوردند و این کشورها را عامل آمریکا می‌دانستند. منظور از فشار چوبی است که لای چرخ این سازمان و توافق می‌گذارند.

مکزیک به‌عنوان یکی از اعضای ناظر در نشست‌های اوپک حضور پیدا می کرد؛ هدف از حضور کشورهایی مثل مکزیک در اجلاس‌های اوپک، آشنایی این کشورها با مدیریت بازار نفت و قیمت به‌عنوان اصلی‌ترین هدف اوپک بود. مکزیکی‌ها در آن جلسات در سطح معاون وزیر شرکت می‌کردند که فرصت خوبی برایشان بود تا دقیقاً بفهمند چه اتفاقاتی در بازار نفت رخ می‌دهد.

مکزیک نخستین کشوری بود که نفت خود را ملی کرد، اما سال‌ها بعد از ملی شدن صنعت نفت مکزیک شرکت‌های آمریکایی راهی این کشور شدند و به‌تدریج سرمایه‌گذاری کلانی را در نفت این کشور انجام دادند تا مکزیک مانند ایران، عربستان، عراق، ونزوئلا و ... صاحب یک شرکت ملی نفت به معنای واقعی آن باشد. مانند نیجریه که بخشی از نفتش کاملاً در اختیار شرکت‌های خارجی است و این کشور نمی‌تواند درباره کل تولید نفت خود متعهد باشد.

باید گفت مکانیزم بازاریابی و قیمت‌گذاری مکزیک باهمه کشورها متفاوت است و پمکس یکی از معدود کشورهای نفتی است که از «هج» برای فروش نفت خود استفاده می‌کند. مکزیک نفت خود را پیش‌فروش می‌کند و چون خود را متعهد به تأمین نفت پیش‌فروشش می‌داند، در حوزه توافق‌های اوپکی و غیر اوپکی با وسواس بیشتری در صحنه حاضر می‌شود.

اینکه آمریکا می‌گوید من 300 هزار بشکه از تولید خود کم می‌کنم بجای مکزیک نشان‌دهنده اهمیت سازمانی است که ترامپ بارها به آن حمله کرده است. آمریکا به دنبال تقویت قیمت‌هاست و جریان این 300 هزار بشکه درواقع کاهش تولیدی است که این کشور طی هفته‌های اخیر متحمل شده و درواقع، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است.آمریکایی‌ها چندی پیش به عربستان دستور می‌دادند از اوپک خارج شود ولی امروز رئیس‌جمهور این کشور روزانه به عربستان تلفن می‌کند که تولید اوپک پلاس را کاهش دهد!

درباره اختلاف عربستان و مکزیک برای کاهش تولید هم باید توجه داشت عربستان برای اینکه نشان دهد در دنیای نفت «آقایی» می‌کند روی مکزیک دست گذاشت و اختلافات با این کشور را محلی برای نشان دادن قلدری خود نشان داد چون اساساً نمی‌تواند چنین وضعی را در جلسات رسمی با روسیه و سایر تولیدکنندگان اصلی داشته باشد. یک عضو ضعیف اوپک پلاس را که اختلافات ریشه‌ای باهم دارند را انتخاب کرد و درنهایت همه‌چیز با ورود آمریکا نهایی شد.
 
 
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 26836
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *