۰
۱
تاملی بر اظهارات جهانگیری در وزارت نفت

شوخی اسحاق

وحید حاجی پور | مشخص نیست عباراتی که معاون اول رئیس‌جمهوری درباره عملکرد وزارت نفت بکار می‌برد از سر مزاح است یا خالی نبودن عریضه!
شوخی اسحاق
وحید حاجی پور | مشخص نیست عباراتی که معاون اول رئیس‌جمهوری درباره عملکرد وزارت نفت بکار می‌برد از سر مزاح است یا خالی نبودن عریضه! وی در دیدار با وزیر نفت و مدیران وی، عملکرد وزارت نفت را در مقابله با تحریم «کارستان» نامیده است و در فرازی فرموده‌اند آمریکا با انبوهی از فشارهای خود نتوانست صادرات نفت ایران را صفر کند!

اینکه صادرات نفت ایران صفر شود یا نه مسئله‌ای است که نیاز به دسترسی به آمارهای رسمی دارد اما بر اساس آماری که در اختیار داریم، چیزی که وزارت نفت در دست دارد چیزی کمتر از صفر شدن صادرات نفت ایران ندارد؛ اینکه جهانگیری کار وزارت نفت را کارستان می‌داند یا از بی‌اطلاعی اوست و یا برای حمایت از وزیری است که ضعف عملکردی‌اش اعتراضات زیادی را حتی در داخل دولت در پی داشته است.

چه زنگنه وزیر بود و چه فرد دیگر، صادرات نفت ایران هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسید کما اینکه قطعاً با وزیری دیگر جز زنگنه، وضعیت صادرات نفت ایران بهتر از دوران تحریمی است که زنگنه مسئول دور زدنش بود. به‌هرحال معاون اول، وظیفه دارد از وزیر دولتش حمایت کند چون احتمالاً کار دیگری ندارد. کما اینکه وی پیش‌تر گفته بود به حدی بی‌اختیار است که حتی نمی‌تواند منشی دفترش را تغییر دهد!

جهانگیری در فراز دیگری به موضوع همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها برای فعالیت نهادهای آموزشی در نفت و ساخت داخل اشاره‌کرده ولی حتماً به وی نگفته‌اند تنها چیزی که از این همکاری عایدی داشته، میلیاردها تومانی بود که به جیب دانشگاه‌ها و اساتید رفت و در عمل خروجی خاصی نداشت. چند سال از این همکاری‌ها گذشته است ولی هیچ اقدام عملی و مثبتی به ثبت نرسیده است که اگر این‌گونه نبود، وزارت نفت دستاوردهای قراردادهایش را با دانشگاه‌ها در بوق و کرنا می‌کرد.

تعریفی که جهانگیری از حمایت وزارت نفت از ساخت داخل ارائه داده است برای مجالس «دورهمی دولتی و انتخاباتی» خوراک خوبی است اما در عمل، پرونده خالی از مصادیق روشن است. او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت مدیران توتال گفته بودند خود ایرانی‌ها می‌توانند سکوهای 20 هزار تنی را ساخته و نصب کنند که احتمالاً این اظهارنظر در یک «شور نفتی» بیان‌شده است چراکه چند سالی است که وزیر نفت و مدیرانش بارها گفته‌اند چون خودمان نمی‌توانیم این سکوها را بسازیم، با توتال قرارداد امضا کرده‌ایم.

اینکه جهانگیری در چه شرایطی چنین گفته است مهم نیست اما این‌گونه بیانات برای «مهم نبودن رفتن توتال»، بیش از آنکه روی توان داخل تأکید داشته باشد، نشان‌دهنده تلاش دولتی‌ها برای کم‌اهمیت جلوه دادن قراردادی است که روزگاری ویترین عملکرد دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود!

آقای دکتر به اجرای فازهای پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از سوی ایرانی‌ها اشاره کرد و آن را افتخار دانست ولی نگفت همین شرکت‌های ایرانی بارها و بارها توسط وزیر نفت مورد سخت‌ترین انتقادات قرار گرفتند با این کلید واژه که «این‌کاره» نیستند!

وی از خط لوله اتیلن غرب هم به نیکی یاد کرد که ازنظر اغلب کارشناسان صنعت پتروشیمی ازجمله محمدحسن پیوندی، یک اقدام کاملاً اشتباه بود و فقط به اصرار شخص وزیر نفت اجرایی شد و طی سال‌های گذشته نقدهای جدی به آن واردشده بود؛ البته می‌توان این‌گونه هم تفسیر کرد که عملکرد وزارت نفت طی سال‌های اخیر چنان بی‌رمق بوده است که جهانگیری به دولت اصلاحات «پل» زده است.

درنهایت هم گفته است وزارت نفت برای تأمین نیازهای ارزی کشور راهکارهایی را در پیش بگیرد؛ اگر وزارت نفت در این حوزه حرفی برای گفتن داشت که در مجامع خاص به وزیر نفت اعتراض نمی‌شد ... خلاصه آنکه چیزی که جهانگیری از وزارت نفت به تصویر کشید، نتیجه نادیده گرفتن واقعیاتی است که کشور را در بحران قرار داده است.
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 27248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
سپاس خیلی خوب گفتید. 8 سال فرسایش و از بین بردن منابع مالی و انسانی، بی تدبیری مطلق.