۱
۸
شلختگی تمام در انتصابات نفتی

دود انتصاب خجسته مهر در چشم نظام

میز نفت - محسن خجسته مهر در حالی محمد محمدی پور را سرپرست مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت کرده است که به طور قطع، این انتصاب هزینه بسیاری ایجاد کرده و دودش در چشم نظام خواهد رفت.
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
وحید حاجی پور | گویا نباید از محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت انتظار داشت که به اصول اولیه مدیریت کلان و انتصاب‌های درست وفادار باشد؛ او مرد اشتباهات بزرگ است که یکی از این خطاها را می‌توان در حکمی که هفته پیش صادر کرد به‌راحتی مشاهده کرد. جایی که او برای مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت سرپرست عجیبی انتخاب کرد که حواشی زیادی را ایجاد کرد.

انتخاب خجسته مهر برای این مدیریت کسی نبود جز محمد محمدی پور؛ فردی که هفته پیش نوشتیم به‌احتمال‌زیاد به این سمت منصوب می‌شود و همین نیز شد. محل تحقق این پیش‌بینی، از حلقه مریدان نشات می‌گیرد و خجسته مهر نشان داد به خاستگاه خود و مرام‌نامه‌ای که به امضای نامرئی اعضا رسیده پایبند است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت برای آنکه هم‌قطارش، در این مسیر اختیارات بیشتری داشته باشد چند روز پیش از انتصاب محمدی پور، با خلع ید مدیریت‌های دیگر از برخی اختیارات، همگی را در امور بین‌الملل متمرکز کرد تا محمدی پور طبق برنامه‌ای که چیده شده بود، صاحب استراتژیک و امنیتی‌ترین مدیریت صنعت نفت شود.

پس از تجمیع اختیارات و وظایف در مدیریت امور بین‌الملل، خجسته مهر تصمیم گرفت حکم سرپرستی را برای محمدی پور صادر کند اما سؤال اساسی اینجاست که آیا برای این حکم، از مراجع امنیتی تأییدیه دریافت شده است؟ در نگاه نخست پاسخ منفی است چراکه اگر چنین تأییدیه‌ای در کار بود، قطعاً حکم مدیریت صادر می‌شود نه سرپرستی. به‌ویژه آنکه رابطه خجسته مهر با محمدی پور یک رابطه عمیق است و قطعاً مدیرعامل شرکت ملی نفت، او را برای یک دوره کوتاه نمی‌خواهد در کنارش داشته باشد.

شنیده‌شده محمدی پور برای نیکو در نظر گرفته‌شده بود ولی نهادهای نظارتی وی را فاقد صلاحیت برای اداره این شرکت دانسته بودند پس امور بین‌الملل نفت، نشانه‌گیری شد و برای او حکم سرپرستی صادر شد. محمدی پور نه در این حوزه تجربه دارد و نه سوابق تحصیلی مرتبطی با این حوزه دارد. او هم به‌مانند سایر حلقه مریدان، ورودی دانشگاه نفت بین سال‌های 76 تا 80 است، در رشته مهندسی حفاری نفت فارغ‌التحصیل شد و در پرونده معروف بورسیه‌های غیرقانونی، به چین بورسیه شد.

همه سوابق شغلی وی در حوزه‌های فنی رقم خورده است؛ او در پروژه‌های نفتی در شرکت‌های فلات قاره و متن سابقه فعالیت داشته و بقیه سوابقش حضور در موضوعات ستادی مانند برنامه‌ریزی، فناوری‌های نو، برنامه توسعه، وظایف و اختیارات وزارت نفت و ... محدود می‌شود.

حضور محمدی پور در رأس بخش تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی در حالی صورت گرفته که اولاً هیچ سابقه روشنی در این حوزه ندارد و دوم آنکه رشته تحصیلی‌اش هیچ ارتباطی با مأموریت جدید ندارد. هر کنکاشی برای یافتن ارتباط مثبت او با حوزه کاری جدیدش محکوم‌به شکست است ولی یک ارتباط ویژه و غیرقابل قیمت‌گذاری با آقای مدیرعامل، برای رد کردن هر ابهام و تردیدی کافی است!

طرفداران این انتصاب اما معتقدند انقلابی بودن او برای خط زدن هر انتقادی کافی است؛ شاید به همین دلیل بود که او در جلسه معارفه‌اش گفت با توکل به خدا فروش نفت را افزایش می‌دهد! او امروز سری‌ترین بخش از وزارت نفت را در دست دارد بدون هیچ تجربه و تخصصی و البته ابهام درباره تائید صلاحیت وی.

همگان می‌دانند موضوع تجارت نفت در شرایط تحریم از چه حساسیت بسزایی برخوردار است و برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک موضوع راهبردی است و قطعاً نهادهای امنیتی باید درباره صلاحیت مدیرانی که در این بخش حضور دارند، نظر نهایی خود را ارائه کرده و نهاد دولتی هم باید از آن تمکین کند؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری در تاریخ 29 فروردین 1397 به آن اشاره کردند.

ایشان یکی از راه‌های مقابله با تهاجم جبهه مقابل را جدی گرفتن موضوع نفوذ دانستند و افزودند: فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانت‌دار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاه‌ها نیز موظف به عمل بر اساس نظر وزارت اطلاعات هستند.

حال سؤال اساسی اینجاست که آیا خجسته مهر نظر نهایی دستگاه‌های امنیتی را درباره انتصاب اخیر خود دریافت کرده است یا خیر؟ و یا قرار است وقتی اتفاق ناگواری برای کشور رخ دهد، دلسوزان به خود بیایند؟ هر چه هست، باید به این سه نکته توجه کرد که انتصاب محمدی پور، نه ازنظر فنی و نه ازنظر امنیتی قابل تائید نیست اما حلقه مریدان و خجسته مهر ترجیح داده‌اند روبروی همه بایستند و یک حوزه امنیتی را به محمدی پور واگذار کنند.
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب: 31590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گزارش کاملا مغرضانه و به دور از واقعیت است. ایشان کارشناسی ارشد را dual degree قبول شده از طریق کنکور مثل بقیه و در دانشگاه curtin استرالیا درس خونده. چه ربطی به بورسیه داره.
در ضمن دانشگاه نفتی بودن برای همه ی این عزیزان مایه افتخاره و اتفاقا اگر از پتانسیل دانشگاه نفتی ها استفاده نشه جای گلایه هست که چرا وزارت نفت که در گذشته اینقدر هزینه کرده ، از نتایجش استفاده نمیکنه.
حیدری
Denmark
اصلا فروش نفت توسط وزیر به شرکت ملی نفا واگذار شده؟
Iran, Islamic Republic of
بنگر با حفاری تدبیر چه کرد!!!!!!؟؟؟؟؟
همکار
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
هم مرگ بر جهان شما نيز بگذرد
هم رونق زمان شما نيز بگذرد
آن كس كه اسب داشت غبارش فرو نشست
گرد سم خران شما نيز بگذرد
در مملكت چو غرش شيران گذشت و رفت
اين عوعو سگان شما نيز بگذرد

سيف فرقاني
Iran, Islamic Republic of
آقای خجسته مهر اصلا زبان انگلیسی بلد نیست چطور در استرالیا درس خوانده و مدرک دکتری داره !!!!!؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ایشون فوق لیسانس مخزن داره
انگلیسی یک کلمه هم بلد نیست
دکترا هم نداره
اگه داره نشون بده
Iran, Islamic Republic of
ایشان فقط بخاطر ارتباط نزدیک با آقای مخبر به این سمت رسیده. فقط مرد سیاسی است و ابدا فنی و مدیر نیست.