۰
۲
وقتی دم خروس بیرون زد

خجسته مهر، خوشبخت در دوران زنگنه

میز نفت – محسن خجسته مهر برخلاف چند تن از معاونان وزیر که در دوران زنگنه مورد بی‌مهری قرار گرفتند، روزهای آرامی را تجربه کرد به‌طوری‌که حتی اتاق معاونت وی از او پس گرفته نشد!
محسن خجسته مهر | میز نفت
محسن خجسته مهر | میز نفت
وحید حاجی پور | تفکر غالب در وزارت نفت که حلقه مریدان را سرپرستی می‌کند، برای آنکه اثبات کند «بر حق» است شاخص جدیدی خلق کرده است که بیش از آنکه موجب اثباتش شود، مایه تباهی‌اش شده است. این شاخص به برخورد بیژن زنگنه با منتقدان خود در سال 92 مربوط می‌شود و بر اساس آن، هر مدیری که در روزهای نخست وزارت زنگنه برکنار شده، یک انقلابی اصیل است که حالا پس از 8 سال وزارت نفت را از چنگال لیبرالیسم نجات داده است.

به‌طور ویژه، طرفداران مرتضی شاه میرزایی روی این موضوع مانور می‌دهند و فریاد می‌زنند که چون او، نخستین مدیری بوده که توسط وزیر سابق کنار گذاشته‌شده پس نشانه حقانیت اوست.پس با این شاخص، معاونت‌ها و مدیریت‌ها میان حلقه مریدان توزیع شد و سهمیه‌ها به صاحبانش رسید.

اما اگر چنین شاخصی، عامل مؤثر بر انتصابات باشد که هست، باید به این مهم اشاره‌کرده است که در میان تازه منصوبان، افرادی هم هستند که در عصر وزارت زنگنه در ناز و نعمت گذر ایام کردند که در صدر آن‌ها محسن خجسته مهر مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت قرار دارد.

درباره خجسته مهر و بسیاری دیگر از مدیران تازه منصوب‌شده،این ذهنیت ایجاد شده است که آن‌ها در دوران زنگنه چیزی شبیه به دوران شعب ابیطالب را تجربه کردند؛ بلا سمت شده‌اند، گریدهای سازمانی‌شان به مشکل خورده، حقوقشان کاهش یافته و در ارزشیابی‌هایشان پایین‌ترین نمره را دریافت کردند.

آن‌ها خود را مجاهدانی می‌دانند که در دوره وزارت زنگنه، قربانی شدند و انواع ظلم‌ها در رنگ‌های مختلف به آن‌ها تحمیل شده است. موضوعی که درباره برخی از مدیران جدید نه‌تنها صدق نمی‌کند بلکه برعکس آن نیز صادق است. به‌عنوان نمونه، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت که دومین فرد قدرتمند (ازنظر سازمانی) پس از وزیر نفت است، در دوران زنگنه روزهای آرام و بی هزینه‌ای را سپری کرده است.

وقتی زنگنه در سال 92 به نفت آمد، خجسته مهر معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه بود؛ هنوز کسی نمی‌داند که چه اتفاقی باعث شد وی قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی شود و حتی اتاق معاونتش هم‌تغییری نکند. او تا سال 97 در همان اتاقی مستقر بود که در دوران معاونتش به کار مشغول بود.

اینکه او در همان اتاق باقی ماند، برای بسیاری از نفتی‌ها مایه تعجب شد به‌ویژه در دوره‌ای که وزیر نفت، معاونان و مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد را قلع‌وقمع کرد و اتاق‌های کوچک، مشترک و حقیرانه‌ای به آن‌ها داد تا متوجه شوند دوران گذشته به پایان رسیده است.

خجسته مهر تنها کسی بود که از این برخوردها مستثنا شد و تا سال 97 در همان اتاق و پوزیشن سازمانی باقی ماند. حتی شنیده شده است عملکرد سالانه وی را عالی ارزیابی کردند تا همه‌چیز بر وفق مرادش باشد. او در سال 97 به ستاد اجرایی رفت و حتی در روزهایی که مأمور بود، از امتیازات ویژه برخوردار بود و گرید سازمانی خود را هم دریافت کرد.

او تا سال 1400 مدیرعامل حفاری تدبیر بود تا آنکه با حکم وزیر نفت، به مدیریت شرکت ملی نفت برگزیده شد. انتخابی عجیب که با شاخص حلقه مریدان همسو نبود چراکه خجسته مهر، از متنعمان ویژه وزارت زنگنه بود نه از مفلسان. هنوز هم مشخص نیست چرا حلقه مریدان که زنگنه را تکفیر می‌کنند و وی و منصوبانش را خائنان بزرگ می‌نامند، درباره زیست خجسته مهر در فصل حکمرانی زنگنه سکوت می‌کنند.

اگر شاخص صلاحیت برای انتصاب‌ها، برخوردهای تند زنگنه بوده باشد قطعاً خجسته مهر در این حوزه باید جزو مغضوبان باشد نه منصوبان. او سال‌های آرامی را در کنار زنگنه گذراند و برعکس چهره‌هایی چون شاه میرزایی، چگنی، سالاری و ... نه‌تنها تحقیر نشد بلکه تکریم هم شد. خجسته مهر برای حلقه مریدان، یک جعبه جادویی است که سرانجام باز خواهد شد و بسیاری از حقایق مشخص.  
 
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۴۶
کد مطلب: 32300
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


عادل مهدی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد پاک دستان وزارت نفت، محسن خجسته مهر.
محسن
Iran, Islamic Republic of
خیلی پاک دسته
امثال این مدیرها مملکت رو به نابودی میکشن