۰
اتفاقی تلخ در راه است

​میانکاله؛ گلستانی دیگر؟

میز نفت - در حالی که هنوز تجربه پتروشیمی گلستان،داغ داغ است.این روزها، سرمایه‌گذاران پتروشیمی میانکاله در سکوت رادیویی فرو رفته و زبان برخی چهره‌های سیاسی و اجرایی را به استخدام خود در آورده‌اند تا از برنامه و هدف پول‌سازشان، تئوری توسعه مازندران بسازند.
​میانکاله؛ گلستانی دیگر؟
وحید حاجی پور| اهمیت چندانی ندارد که انتقادات جدی صحنه‌گردانی کند یا دولت، عزم خود را برای توقف پروژه جزم کرده‌باشد؛ مهم این است که «اهل رقم» قصد دارند مازندران صاحب یک مجتمع‌پتروشیمی شود بدون آن‌که بتوان آینده روشنی برای آن متصور بود. میانداران پتروشیمی میانکاله، زیراکس کسانی هستند که برای محرومیت‌زدایی از گلستان و خلق ثروت برای مردمان این استان، بیرق ساخت یک مجتمع‌پتروشیمی پیشرفته را علم کردند و «اهالی رمق» را هم پای کار آوردند.

پتروشیمی گلستان هم در روزهای پایانی دولت اصلاحات، مجوز خوراک گرفت و سال ۱۳۸۴ برای سرمایه‌گذاری در این پروژه، اقدام به پذیره‌نویسی کرد. با تبلیغات رنگی این شرکت در سطح استان، ۹۰ هزار نفر از مردم کف شهر، تمامی پس‌انداز خود را در اختیار این شرکت قرار دادند تا شاید بتوانند از کرختی روزگار رهایی یابند.

سهامداران خرد این شرکت، سال‌ها پشت در آرزوهای کوچک خود ماندند و مدیریت این پتروشیمی، نه کاری به پیش برد و نه پاسخی داد؛ ۱۶ سال از آن روز می‌گذرد و در گلستان، قصه کلاهبرداری و پولشویی دهان به دهان می‌شود.

گروهی که بر سر مردم کلاه گذاشتند، می‌گویند پولی برای اجرای طرح نداریم و سرمایه‌های مردم خرج شده‌است؛ به همین راحتی و تمیزی پول را بالا کشیدند و این روزها درگیر رفت و آمد به دادگاه هستند. سرمایه‌گذار این پتروشیمی، مانند سرمایه‌گذار میانکاله طرح خود را در بوق و کرنا کرد که چه نشسته‌اید؛ قرار است گلستان با این طرح، بهشت اقتصادی شمال کشور شود. البته صواب فریاد زدند، بهشت شد اما برای اقلیتی ناچیز که پول اکثریت را با حامیان سیاسی‌شان تقسیم کردند.

آن سرمایه‌گذار، نه می‌دانست پتروشیمی چیست و نه قصدی برای ساختش داشت؛ یک برگه کاغذ به مردم نشان داد و میلیاردها تومان به حسابش ریخت. قصدی برای قصاص قبل از جنایت نداریم اما فراموش نکنیم سرمایه‌گذاران پتروشیمی میانکاله هم اهلیتی در صنعت پتروشیمی ندارند و با تجربه ساخت سقف کاذب و تامین مرغ، به یکباره تصمیم گرفته‌اند صاحب پتروشیمی شوند.

مرداد ۹۹ شرکت‌شان را ثبت کرده و مهر ماه ۹۹ هم مجوز خوراکشان را گرفتند و عازم کلنگ‌زنی شدند. این سرعت عمل هیچ‌گاه در صنعت پتروشیمی تجربه نشده‌بود؛ شرکتی در طول سه ماه تاسیس شود و به سرعت مجوز خوراک خود را دریافت کند. به هیچ‌کس هم پاسخگو نیستند، عده‌ای نماینده و مقامات استانی را هم ویترین شعارهای جذاب خود کرده تا در نهایت بتوانند میخ خود را بکوبند در حالی که هنوز تجربه پتروشیمی گلستان،داغ داغ است.این روزها، سرمایه‌گذاران پتروشیمی میانکاله در سکوت رادیویی فرو رفته و زبان برخی چهره‌های سیاسی و اجرایی را به استخدام خود در آورده‌اند تا از برنامه و هدف پول‌سازشان، تئوری توسعه مازندران بسازند؛ تئوری‌ای که به احتمال فراوان، سرنوشت گلستان را در پی دارد.
شنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب: 32872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *