۱
۴
سراب انسجام در وزارت نفت

قراردادهایی که فقط قربانی می‌گیرند

از همین نقطه است که منوچهری دامنه اختلافات را بیشتر می‌کند و حتی وزیر نفت هم با او وارد فضای چالشی می‌شود. کاردر برای زدودن فضایی که او را «ماشین امضا» کرده است، سعی دارد خود را بازیگردان معرفی کند که البته فقط «سطح» است و در «عمق»، وضعیت چیز دیگری است.
زنگنه٬ کاردر و جوادی - عصر نفت
زنگنه٬ کاردر و جوادی - عصر نفت
وحید حاجی‌پور/ یکی از دلایل تاخیر در امضای قراردادهای نفتی ملقب به IPC سنگ اندازی منتقدان ذکر می‌شود. بگذریم از اصلاحات فراوانی که روی مدل جدید قراردادهای نفتی به این واسطه اعمال شد اما نکته‌ای که توجه چندانی به آن نمی‌شود اختلاف نظرهای جدی در بدنه تصمیم ساز وزارت نفت است که در نهایت به حذف چهره‌های اصلی در طراحی IPC انجامیده است. چه سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی و چه نصرالله ابراهیمی که این روزها به تدریس در دوره‌های آموزشی خود مشغول است.

اختلافات نظرات جدی مدیران ارشد وزارت نفت در حیطه IPC تبدیل به یک چالش بزرگ برای وزیر نفت شده است. کلید این اختلافات از روزی زده شد که رکن الدین جوادی به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت برگزیده شد و به دلیل برخی تفاوت‌ها با سید مهدی حسینی٬ نتوانست با او کنار بیاید. حسینی و یاران اما کار به پیش بردند و در اسفند ماه 92 همایشی را تحت عنوان هم اندیشی قراردادهای نفتی برگزار و سال بعد آن را نهایی شده خواندند و برای رونمایی از آن در لندن برنامه ریزی کردند.

جوادی مخالف رونمایی در لندن بود ضمن آنکه انتقادات جدی به IPC وارد می‌کرد. همزمان با این کش و قوس‌ها، خبر آمد که منوچهری بازیگردان این قراردادها در شرکت ملی نفت خواهد بود که پس از چند ماه از این گمانه زنی‌ها، حکم معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت برای وی در اردیبهشت 95 صادر شد. جوادی برای منوچهری حکم زد و اندکی بعد تصمیم گرفت استعفا داده و پای قراردادهای پر سر و صدای نوین را امضا نکند.

زنگنه، کاردر را برای مدیرعاملی برگزیده بود، انتخابی که شاید از نظر حسینی کار را خراب تر می‌کرد زیرا کاردر در تاریخ 9 خرداد 95 که هنوز IPC نهایی نشده بود و خبری از ورود جدی نهادهای ذیربط نبود چنین گفت:متن پیش‌نویس تهیه شده در کارگروه بازنگری قراردادهای نفتی در هیئت مدیره شرکت ملی نفت رد شد و واحد حقوقی شرکت ملی نفت پیش‌نویس جدید را تدوین می‌کند.

همه معادلات به هم پیچیده بود؛ منوچهری نظر خود را داشت، کاردر هم به دنبال چیز دیگری بود، حسینی هم مدل خود را وحی منزل می‌دانست و در این میان زنگنه مانده بود با انبوهی از اختلافات نظر در زیر مجموعه خود. وزیر نفت هر چه تلاش کرد نتوانست زیرمجموعه را متحد سازد و این اختلافات کار را برای وزارت نفت سخت کرد ولو آنکه تفاهم نامه‌های پرشماری امضا شده بود که به قول علی اکبر وحیدی آل آقا، فاقد ارزش است.

در این اختلافات، حسینی اولین قربانی بود تا در یک معادله سه وجهی، منوچهری و کاردر در کنار یکدیگر قرار بگیرند و حسینی در آن سوی میز، تنها بماند و در نهایت کنار گذاشته شود. هرچند خود او معتقد است که ماموریتش به اتمام رسیده است ولی کیست که نداند او برای تکرار روزهای بیع متقابل، برنامه‌ها در سر داشت. منتقدان او دیگر جنوبی‌ها نبودند و اینک منوچهری و کاردر او را به کنار زدند. حسینی از IPC تفریق شد و حالا توپ منوچهری و کاردر مانده بودند و زنگنه. روتوش شده‌اش اما منوچهری و زنگنه.

کاردر چندان قدرت مانور نداشته و ندارد ولی سمتش، مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران است و لذا با منوچهری هم دچار یه اصطکاک جدی می‌شود. مهمترین ریشه این اختلاف، تصمیم گیری درباره مناقصه یا ترک مناقصه بود که منوچهری برای ترک مناقصه اصرار داشت و کاردر به فکر مناقصه بود. وزیر نفت اما نظرش به کاردر نزدیک‌تر بود زیرا می‌دانست با ترک تشریفات مناقصه، حواشی بیشتری حول وزارت نفت خواهد چرخید.

از همین نقطه است که منوچهری دامنه اختلافات را بیشتر می‌کند و حتی وزیر نفت هم با او وارد فضای چالشی می‌شود. کاردر برای زدودن فضایی که او را «ماشین امضا» کرده است، سعی دارد خود را بازیگردان معرفی کند که البته فقط «سطح» است و در «عمق»، وضعیت چیز دیگری است.

همه امور به منوچهری واگذار شده است و همین موضوع، کاردر را آزاز می‌دهد لذا بی جهت نیست که در چند مورد خاص به مخالفت با منوچهری پرداخته و وزیر هم نمی‌داند باید چه کند. حتی یک قرارداد هم امضا نشده است با وجود آنکه اطلاعات میادین نفتی و گازی چند ماه پیش از به حصول رسیدن برجام، در اختیار شرکت‌های نفتی قرار گرفته بود. به جز آنکه این شرکت‌ها به دنبال روشن شدن وضعیت پارامترهای اثرگذاری مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران بودند، اما عدم انسجام در بدنه وزارت نفت بیشتر از هز موضوع دیگری دردسر ساز شده است.

وزارت نفت و مدافعان، معتقدند که منتقدان مانع به ثمر نشستن قراردادهای نفتی هستند حال آنکه وقتی در خود بدنه نفت، هیچ گونه اتحاد و انسجامی دیده نمی‌شود آیا این بهانه قابل قبول است؟
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۲
کد مطلب: 17164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


کارشناس نفتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. مقاله بسیار جالب و تحلیل زیبایی است. همیشه سردرگمی باعث هدر رفت وقت و منفعت ملی می شود. اگر یک نفر با تجربه و متخصص واقعی از ابتدا زمام امور را در قراردادهای جدید در دست می گرفت حتی منتقدین را هم می شد به شیوه سریع تر و دقیق تری راضی کرد و قرارداد های جدید منعقد نمود. سپردن کار به یک نفر فنی برای مدیریت این کار از ابتدا اشتباه بود. تا کنون نیز دو بار تیم تدیون کننده و مذاکره کننده در شرکت ملی نفت از زمان سپردن امور به معاونت توسعه تعویض شده که دلیلش معلوم نیست.
Iran, Islamic Republic of
نه تنها یک قرارداد امضاء نشده بلکه قرارداد آزادگان جنوبی هم با تمام بدیها و خوبیهایش از CNPCC گرفته شد که در اینده تبعات حقوقی آن مشخص خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
اگر تحلیل مبتنی بر خیال پردازی شما درست باشد پس خوب داری به شرکتهای خارجی گرا میدهی که نقطه ضعف صنعت نفت مملکت کجاست
Iran, Islamic Republic of
نیازی به دادن گرا نیست زیرا وزارت نفت بقدری خود را ذلیل کرده است که همه می دانند چگونه کشورمان را بازی دهند. وزارتخانه ای که نمی تواند توتال را مجاب کند یک بیانیه بدهد مشخص است چه مسیری را طی می کند استاد