۰
مناظره دوم و نفت

از تکذیب جریمه کرسنت تا پارس جنوبی

رئیس جمهور اظهار داشت که در صورت نبود برجام میزان صادرات نفت ایران امروز 200 هزار بشکه بود که جهانگیری در تکمیل صحبت های روحانی اعلام کرد اگر برجام نبود صادرات نفت صفر می‌شد.
از تکذیب جریمه کرسنت تا پارس جنوبی
ميزنفت/ دومین دور از مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای دوزادهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی روز گذشته برگزار شد که پای نفت٬ پول نفت و کرسنت هم به رسانه ملی باز شد.

همه چیز از برجام آغاز شد؛ آنجایی که سید ابراهیم رئیسی این سند ملی را محترم شمرد ولی گفت که دولت یازدهم توانایی نقد کردن چک برجام را ندارد. روحانی هم در پاسخ به رئیسی از دستاوردهای برجام گفت و تاکید کرد: با برجام صادرات نفت ایران از 1 میلیون بشکه به 2.5 میلیون بشکه در روز رسیده است و منابع بلوکه شده ایران هم آزاد شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت که در صورت نبود برجام میزان صادرات نفت ایران امروز 200 هزار بشکه بود که جهانگیری در تکمیل صحبت های روحانی اعلام کرد اگر برجام نبود صادرات نفت صفر می‌شد.

رئیسی ذر پاسخ به اظهارات جهانگیری و روحانی اما گفت: مشکل اصلی برجام مسائل بانکی و مالی است و اگر دولت توانست یک محموله نفتی بفروشد و پول آن را به داخل بیاورد می‌توان از موفقیت برجام گفت. وی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر هیچ بودن امور بانکی از برجام تصریح کرد: این ضعف غیرقابل انکار است و به گفته مسئولان دولت این مشکل همچنان پابرجاست.

مصطفی هاشمی طبا دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در خلال مناظره به یکباره به کرسنت زد و گفت: در دوران گذشته قراردادی به اسم کرسنت امضا شد که امروز به پرداخت 14.5 میلیارد دلار جریمه محکوم شدیم ولی باید بگویم که دلیل این جریمه عدم اجرای قرارداد توسط دولت گذشته بود. روحانی در پاسخ به این مطلب اما چنین گفت: چنین موضوعی واقعیت ندارد و پرونده ایران در دادگاه هنوز در حال داوری است و شایعات گفته شده در این باره عاری از واقعیت است.

سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دیگر هم با انتقاد از ربط دادن هر موفقیتی به برجام گفت: در سطح شهر تهران بنرهای فراوان نصب می‌شود که بگویند فازهای جدید پارس جنوبی با برجام حاصل شده است در حالی که 50 درصد این فازها در دولت گذشته انجام شده است.

روحانی هم چنین پاسخ داد: با برجام بود که کمپرسورهای پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ایران آمد و فازها راه اندازی شد و در مسیر خودکفایی در تولید بنزین قرار گرفتیم. روحانی همچنین در ارزیابی موفقیت‌های دولت یازدهم به این موضوع اشاره کرد که ایران در تولید گازوئیل خودکفا شده است.

میرسلیم در بخش جمع بندی خود باز هم به نفت اشاره کرد و گفت: همانطور که رضا امیرخانی در کتاب نفحات نفت از بدی‌های وابستگی به نفت نوشته است، دولت ما همچنان افتخار به فروش نفت به ۲.۵ میلیون بشکه در روز انجام می‌دهد.

وی درباره بازگشت پول نفت به داخل هم گفت: پولی که به کشرمان بر می‌گردد کالاهای بنجل کشورهای دیگر است.صداقت ایجاب می‌کند که رئیس جمهور بگوید این ۸ درصد را بدست آورده‌ایم اما ۶ درصد آن ناشی از فروش نفت بوده است، نفت خام و خام فروشی.
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 17499
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *