۱
۲
تصمیمی که نشان داد سیراف یک طرح خام است

سیراف در توقف کامل+سند

آخرین وضعیت پیشرفت پروژه پالایشگاه‌های سیراف نشان می‌دهد که این پروژه بصورت کامل متوقف شده و هنوز در مرحله خاکبرداری باقی مانده است. ضمن آنکه با یک تغییر بزرگ در این طرح، سیراف به شکست کامل نزدیک شده است.
سیراف در توقف کامل+سند
به گزارش ميزنفت، بر اساس آخرین گزارش ارسال شده به وزارت نفت از سوی مدیریت این طرح‌ها، تمامی امور مربوط به سیراف متوقف شده و کارهای اجرایی هنوز در مرحله خاک برداری است اما نکته مهم دیگری که در این گزارش به آشاره شده است، الزام هر یک از سرمایه گذاران به احداث واحد یوتیلیتی بطور مجزا و اختصاصی است.

این تغییر در شرایطی رخ داده است که تا پیش از این تصمیم و بر اساس طرح اولیه این پالایشگاه‌ها، قرار بود یک واحد یوتیلیتی در سیراف احداث شده و هر یک از سرمایه گذاران 10 درصد هزینه‌های آن را پرداخت کرده و 20 درصد باقی مانده توسط شرکت ملی پالایش و پخش پرداخت شود که با توجه به انصراف اکثر سرمایه گذاران از این پروژه خام و کاغذی، ساخت چنین واحذی برای 8 پالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای به بایگانی رفت تا هر کدام از سرمایه گذارانی که می‌خواهند در سیراف حاضر شوند بطور مجزا واحد یوتیلیتی احداث کنند.



این تصمیم بخوبی نشان می‌دهد که برخلاف گفته مسئولان این پالایشگاه مبنی بر آمادگی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در سیراف، بیشتر سرمایه گذاران از حضور در این پروژه بی پشتوانه انصراف داده تا معادلات به هم بریزد. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که هزینه ساخت یک واحد یوتیلیتی حداقل 60 میلیون دلار برآورد می‌شود که با توجه به عدم توانایی سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی دراین باره، چند شرکتی که هنوز به سیراف می‌اندیشند نیز راه خود را از این پروژه جدا کنند.



بر اساس طرحی که علیرضا صادق آبادی از دانشجویان زنگنه٬ به وزیر نفت ارائه کرده بود  8 پالایشگاه 60 هزار بشکه ای طراحی و احداث می‌شد تا با تبدیل میعانات گازی به فرآورده های نفتی از خام فروشی جلوگیری کند. شیخ الورزا هم پذیرفت و بسرعت شرکتی تحت عنوان شرکت پالایشی فراگیر سیراف تشکیل شد و صادق آبادی مدیریت آنرا بر عهده گرفت.

حالا همه چیز در کماست؛ نه خوراکی در میان است نه انگیزه ای وجود دارد و نه آینده ای روشن قابل رویت است؛ وزارت نفت بشدت روی این موضوع مانور می‌داد که پالایشگاه سیراف نهایتا تا نیمه نخست سال 96 به بهره برداری می‌رسد ولی همه وقت وهزینه‌هایی که برای این طرح صرف شده است در توقف کامل به سر می‌برد.
 
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 17560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اي كاش زودتر اين گروهبان برود...نابود مان كرد.
پارس جنوبی
Iran, Islamic Republic of
آنچه از ابتدا هم مشخص وقابل پیش بینی بود اتفاق افتاده ...این آقای صادق آبادی کیسه ای برای خود ودوستانش دوخته بود وتوانست وزیر را نیز خام نماید...برای هر که بد بود برای صادق آبادی وحلقه دوستانش که بد نبوده!!!