۰
۴

بحران در سکوی سوم فاز 12/ بلال به تاسیسات می‌رسد؟

​مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نامه‌ای به غلامرضا منوچهری؛ معاون توسعه شرکت ملی نفت، بکار گیری سریع شرکت تأسیسات دریایی برای حفاری و لوله گذاری میدان گازی بلال را خواستار شده است تا روزانه 500 میلیون فوت مکعب از این میدان به سکوی سوم فاز 12 منتقل شود.
سکوی سوم فاز 12 - عصر نفت
سکوی سوم فاز 12 - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، محمد مشکین فام در نامه اخیر خود به منوچهری عنوان کرده است : عطف به مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 8 خرداد 96 مبنی بر واگذاری توسعه میدان گازی بلال به شرکت نفت و گاز پارس جهت انتقال گاز به سکوی SPD12C به میران 500 میلیون فوت مکعب، به استحضار می‌رساند به دلیل افت قابل توجه فشار با گذشت زمان وضعیت تولید از این سکو مناسب نبوده و انتظار می‌رود عملیات تولید عنقریب متوقف شود.

مشکین فام در این نامه راهکاری هم ارائه کرده است که بر اساس آن، احداث و نصب یک جکت در میدان گازی بلال، حفر 9 حلقه چاه در موقعیت مربوطه، نصب عرشه بر روی جکت مزبور با تجهیزاتی متناسب با میزان تولید و احداث خط لوله به سکوی سوم فاز 12 پیشنهاد شده است.

نکته مهم این نامه، درخواست عجیب مشکین فام از منوچهری است که از وی خواسته است اجرای این پروژه را در قالب قرارداد EPC به شرکت تاسیسات دریایی و آن هم در شرایط ترک مناقصه واگذار کند تا خللی در تولید سکوی 12 پیش نیاید.

در اینکه چرا مشکین فام به منوچهری چنین پیشنهادی داده و شرکت تاسیسات دریایی را در شرایطی رانت گونه به منوچهری معرفی کرده است سوالی است چالش برانگیز چرا که بسیاری بر این باورند که این شرکت همچنان توسط منوچهری اداره می‌شود و با توجه به حضور ابوالقاسم رحمانی در راس مدیریت این شرکت، کارسازی خوبی برای تاسیسات دریایی انجام شده است.

رحمانی از نزدیکان و مدیران منوچهری در وزارت نیرو و بخش آب و فاضلاب بود که پس از حضور منوچهری در شرکت تاسیسات دریایی به نفت فراخوانده شد و دبیری جلسات هیئت مدیره را برعهده گرفت. دبیری هیئت مدیره سمتی تشریفاتی و «نوشتاری» است و ارتباط خاصی میان آن و کار اجرایی وجود نداشت. رحمانی هنوز 3 سال نبود به نفت وارد شده بود ولی به مدد برخورداری از حمایت منوچهری به مدیریت تاسیسات دریایی برگزیده شد. حالا منوچهری همه پروژه‌ها را بر عهده دارد و می‌تواند با یک پاراف و موافقت، پروژه‌ای بزرگ برای تاسیسات به ارمغان خواهد آورد.

این پیشنهاد در حالی روی میز منوچهری قرار گرفته است که اردیبهشت ماه 95 شرکت ملی نفت با شرکت کوگس کره جنوبی تفاهم نامه‌ای را برای این میدان امضا کرده بودند. جوادی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت یکی از مهمترین اهداف امضای این تفاهمنامه را مطالعه کره ای ها روی یکی از میدان‌های گازی ایران در خلیج فارس نام برد و به تجربه شرکت کوگس در زمینه بالادست و توسعه قابل توجه آنها در سال‌های اخیر در بیش از ۱۵ کشور دنیا اشاره کرد و افزود: کره ا‌ی‌ها مطالعه ای را روی میدان بلال خواهند داشت و پیشنهادهای خود را برای توسعه آینده با ما در میان می گذارند و با توجه به گازی بودن میدان، پس از مطالعه، علاقمندی خود را برای مشارکت در پروژه ایران ال ان جی یا پروژه جدید ال ان جی به ما اعلام خواهند کرد.

حالا با پیشنهاد مشکین فام به منوچهری باید دید چه سرنوشتی دچار این میدان خواهد شد.
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 18184
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


خرم پور...پارس جنوبی
Iran, Islamic Republic of
سلام...خسته نباشید به شما عزیزان...
فاز ۱۲ محصول تلاشهای!فلاح نژادسرپرست مهندسی وساختمان است که به دلیل بی کفایتی فراوانش ارتقاء درجه پیدا کرده وچندین پروژه از جمله فاز ۱۱ و...را علاوه برمهندسی وساختمان وفاز ۱۲ دنبال می نماید ...نفت وگاز پارس به لطف مشکین فام قحط الرجال شده ونامبرده با اطاعت تام از آقای منوچهری که مدیرعامل سایه تاسیسات دریایی نیز هست این تصمیمات عجیب را می گیرد...
جای بسی تاسف است که نفت وگاز پارس با این همه سابقه وبا این همه نفرات با تجربه وفتی به این روز رسیده است!!
Iran, Islamic Republic of
واقعاً جاي تاسف داره. شركت نفت و گاز پارس و پتروپارس كه حدود ١٠ ميليارد دلار در فاز ١٢ هزينه كردند نتوانستند بيش از دو سال توليد پيوسته از فاز دوازده داشته باشند و براي جبران كسري توليد فاز ١٢، دنبال ميادين فلات قاره نظير بلال گازي، رشادت گازي و غيره هستند. افتضاح فاز ١٢ با خرج تراشيهاي مداوم پوشانده نميشود.
Iran, Islamic Republic of
مشكين فام داداچ، داداش داري اشتباه ميزني
حسن
Iran, Islamic Republic of
بفرمایید شهید رکن الدین جوادی!؟ وقتی مسول دلسوز و متعهد در اتاقی حبس می شود و از هرگونه اظهار نظر و انفاق دانش و تجربیات و خدمتگذاری محروم می گردد فرقی با شهید ندارد. مشابه ایشان و متخصصین و متعهدین دلسوز نظام در صنعت نفت کم نیستند که به دستور دن کیشوت در "حصر سازمانی" بسر می برند.