۰
پروژه‌های ميلياردی بر زمين ماند

احتمال کوچ 4 پتروشيمی فارس

کلنگي که سال‌ها پيش براي ساخت 4 پتروشيمي فارس زده شد، هنوز بر زمين‌مانده است. ميلياردها تومان براي پروژه‌ها خرج شده اما حالا برخي مي‌گويند که احتمال خروج آن‌ها از فارس وجود دارد.
پتروشيمي داراب - عصر نفت
پتروشيمي داراب - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «مصوبات سفر» اين دو واژه براي استان‌هاي مختلف پر از معنا است، پر از مفهومي که خيلي از شهرستان‌هاي کشور از آن بهره‌مند شدند. شايد نخستين بار در سفرهاي دولت نهم و دهم بود که موضوع مصوبات استاني بر سر زبان‌ها افتاد. آن زمان قرار بود مصوبات اين سفرها به داد بيکاري و اقتصاد شهرستان‌ها برسد. در فارس هم‌ چنين شد، مصوبات سفر در خيلي از شهرهاي فارس اعلام مي‌شد و خيلي‌ها تصور مي‌کردند با پروژه‌هايي که در اين سفرها به تصويب مي‌رسد گره بيکاري باز مي‌شود.

اکنون حدود يک دهه از آن مصوبات مي‌گذرد و در فارس پتروشيمي‌هاي داراب، جهرم، فيروزآباد و فسا که روزي کلنگ زني شده بودند حالا خاک مي‌خورند. مصوبات دولت به دولت دست به دست شدند و حالا عدم اجراي برخي از آن‌ها به دغدغه عمومي تبديل شده است.

تاکنون دولت تلاش‌هاي ناموفقي براي رفع مشکل اجراي اين پتروشيمي‌ها انجام داده است اما دست‌آخر برخي نمايندگان اعلام کرده‌اند که احتمال خروج اين چهار طرح از استان فارس وجود دارد؛ موضوعي که ميان تاييد و تکذيب‌ها متوليان امر مانده است.

کارگراني که در طرح پتروشيمي داراب فعاليت مي‌کردند چندي پيش به اين موضوع معترض شدند، نماينده مردم داراب نيز خواستار ادامه اجراي پتروشيمي‌ها در فارس است اما گويا هنوز سرنوشت اين چهار پروژه در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

*کلنگ زني 100 ميليارد توماني

فرماندار شهرستان داراب در گفت‌وگو با مهر پيرامون آخرين وضعيت پتروشيمي داراب گفت: اين پتروشيمي مصوب سال 88 و مربوط به دولت اسبق است.

عبدالرضا قاسم پور با اشاره به اينکه اين پتروشيمي تاکنون فقط 15 درصد پيشرفت داشته، افزود: از زماني که کلنگ احداث اين پتروشيمي در شهرستان داراب زده شد همواره سهامداران موضوعات مختلفي ازجمله مشکل مکان، تأمين آب و ... را براي شانه خالي کردن از تأسيس آن مطرح مي‌کردند.

وي با اشاره به اينکه سهامداران بايد پاسخگوي تعطيلي ساخت اين پتروشيمي باشند، بيان کرد: مدتي قبل موضوعي مبني بر مشکل تأمين آب براي اين پتروشيمي از سوي سهامداران مطرح شد که به‌محض عنوان اين موضوع اقدامات گسترده‌اي براي تأمين آب آن انجام شد.

فرماندار داراب ادامه داد: طي سال گذشته با توجه به بارش مناسب در شهرستان داراب سد سلمان آبگيري شد، علاوه بر اين براي تأمين آب از آبشار فدامي نيز مشکلي وجود داشت که مشکلات مربوط به آن نيز رفع شد.

وي با بيان اينکه متأسفانه اخيراً موضوعاتي مبني بر انتقال چهار پتروشيمي شرق استان به عسلويه مطرح شده است، اظهار کرد: اخيراً گفته‌اند که ساخت چهار پتروشيمي در شرق استان ازجمله داراب، فسا، جهرم و فيروزآباد مقرون‌به‌صرفه
نيست و موضوع انتقال آن‌ها به عسلويه را مطرح مي‌کنند که اين امر نگراني‌هايي را به همراه داشته است.

قاسم پور با اشاره به اينکه براي ساخت پتروشيمي داراب تاکنون 100 ميليارد هزينه شده، تأکيد کرد: سهامداران اين پتروشيمي هرروز موضوع جديدي براي انتقال آن به عسلويه مطرح مي‌کنند، به‌عنوان نمونه موضوع خوراک را نيز مطرح کرده‌اند که اين مسئله نيز حل شده و حتي هزار ميليارد تومان نيز براي آن در نظر گرفته شده است.

فرماندار داراب با بيان اينکه سهامداران مدعي شده‌اند که بايد اين پتروشيمي‌ها در کنار دريا باشد، گفت: اين در حالي است که قرار بود خوراک پتروشيمي داراب از پتروشيمي فيروزآباد تأمين شود.

وي خواستار رفع اين مشکل شد و تأکيد کرد: مردم داراب براي راه‌اندازي اين پتروشيمي لحظه‌شماري مي‌کردند زيرا در اشتغال جوانان تأثير زيادي دارد ازاين‌رو ضروري است مسئولان امر اين موضوع را به‌صورت ويژه در دستور کار قرار داده و از انتقال اين پتروشيمي‌ها به عسلويه جلوگيري کنند.


*رهاورد بي نتيجه دولت‌هاي مختلف
نماينده مردم داراب و زرين‌دشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: راه‌اندازي پتروشيمي داراب از مصوبات سفر دولت به استان فارس است که علاوه بر آن در سفر دولت اسبق به استان تأسيس سه پتروشيمي ديگر ازجمله فسا، جهرم و فيروزآباد نيز مصوب شده بود.

رضا انصاري افزود: يکي از موضوعاتي که سهامداران مطرح مي‌کنند موضوع تأمين آب است که هم سازمان آب منطقه‌اي استان و هم وزارت نيرو با مکاتبات صورت گرفته براي تأمين آب اعلام آمادگي کرده و مشکلي وجود ندارد. وي با اعلام اينکه از سوي صندوق توسعه براي اين پروژه 1.3 ميليارد دلار تأمين‌شده، اظهار کرد: يکي ديگر از موضوعاتي که از سوي سهامداران مطرح‌شده تأمين خوراک است که وزارت نفت در سفر معاون اول رئيس‌جمهور به استان براي تأمين آن اعلام آمادگي کرده است.

نماينده مردم داراب در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در صورت رسيدن پيشرفت اين پتروشيمي به بالاي 60 درصد خوراک آن تأمين مي‌شود، گفت: اگر پتروشيمي داراب پيشرفت بالاي 60 درصد داشته باشد عمليات انتقال خوراک نيز آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه هيچ مشکلي بر سر احداث اين پتروشيمي وجود ندارد، تأکيد کرد: درخواست مردم شهرستان داراب و زرين‌دشت اين است که پتروشيمي داراب اجرايي شود و قرارگاه خاتم که نمادي براي توسعه کشور و محروميت‌زدايي است مانند هميشه نقش‌آفريني کرده و براي تأسيس آن فعاليت خود را شروع کند.

انصاري ضمن انتقاد از مطرح شدن موضوع انتقال اين پتروشيمي به عسلويه گفت: ادعاهايي مبني بر رضايت نماينده فيروزآباد پيرامون انتقال پتروشيمي فيروزآباد به عسلويه نيز مطرح شده که اين امر جاي بررسي دارد.

وي ضمن انتقاد از انتقال چهار پتروشيمي شرق فارس به عسلويه گفت: اين چهار پتروشيمي متعلق به تمامي استان فارس است زيرا در توسعه استان نقش زيادي دارد ازاين‌رو از مسئولان درخواست مي‌شود دغدغه توسعه استان را داشته و به اين موضوع ورود کنند.

نماينده داراب و زرين‌دشت تأکيد کرد: بنده به‌عنوان نماينده اين موضوع را پيگيري و خواستار آغاز فعاليت سهامداران بر اساس نقشه‌هاي معين شده هستم.

نماينده مردم داراب با تأکيد بر اينکه «با هرگونه انتقال و جابجايي پتروشيمي خط اتيلن مرکز مخالف هستيم»، گفت: طبق مطالعه‌هاي انجام شده هر چهار خط پتروشيمي بايد در مکان‌هاي قبلي اجرا شوند.رضا انصاري ادامه داد: اثرات تکميل اين پروژه مي‌تواند براي منطقه بسيار حائز اهميت باشد.
استاندار: به حق مردم فارس رسيدگي شود!

در حالي بخشي از مشکلات مربوط به کندي روند اجراي اين پروژه‌ها متوجه دولت مي‌شود که استاندار فارس در اظهاراتي گفته است: پتروشيمي‌هاي فارس پيشرفت 20 تا 25درصدي داشته و اين سبب توقع مردم شده است.
محمد علي افشاني با اشاره به جلساتي که با پتروشيمي انجام و مشکلاتي که بررسي شد، گفت: کمبود خوراک و آب از اين مشکلات بود که حل شد.

وي ادامه داد: اکنون زمزمه انتقال پتروشيمي به کنار دريا است و اگر اينچنين است چرا از ارز استان فارس استفاده شد و چرا بايد حق مردم فارس ضايع شود، بايد به اين حق مردم فارس رسيدگي شود. ‌


*پتروشيمي جهرم 10 درصد پيشرفت دارد/ هزينه 50 ميلياردي
فرماندار شهرستان جهرم نيز در خصوص پتروشيمي اين شهرستان به خبرنگار مهر گفت: اين پتروشيمي تاکنون فقط 10 تا 12 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

عليرضا صحرائيان با اشاره به اينکه براي راه‌اندازي آن تاکنون 50 ميليارد هزينه شده، بيان کرد: سرعت کار بسيار پايين است.

وي گفت: پتروشيمي جهرم در نزديکي منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان قرار دارد ازاين‌رو ازلحاظ موقعيت مکان بسيار مناسبي است.

فرماندار جهرم در خصوص انتقال اين پتروشيمي به عسلويه اظهار کرد: تاکنون اين موضوع به ما ابلاغ نشده و به‌طور حتم با انتقال آن مخالفيم زيرا راه‌اندازي اين پتروشيمي رونق اقتصادي و توسعه اين شهرستان را به همراه دارد.

صحرائيان تأکيد کرد: شهرستان جهرم ازنظر نيروي انساني داراي پتانسيل‌هاي زيادي است ازاين‌رو تأسيس پتروشيمي در شهرستان اقتصاد منطقه را دگرگون مي‌کند.

درعين‌حال رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به عنوان متولي حوزه صنعت استان مدعي است از طرح انتقال چهار پروژه پتروشيمي اين استان بي‌خبر است و مي‌گويد دليل عقب‌ماندگي را بايد از آن‌هايي پرسيد که ده سال پيش‌قرارداد بستند.

جزئيات گفتگوي مهر با علي همتي رئيس سازمان صنعت و معدن فارس در زير آمده است:

*صحبت‌هايي مبني بر انتقال اين چهار پتروشيمي مطرح است آيا احتمال خروج وجود دارد؟
من از اين موضوع اطلاع ندارم.

*گويا نمايندگان جلسه گرفتند و پيگيري کردند؟

شما اطلاع داريد اما من اطلاع ندارم.

*مگر مي‌شود متولي صنعت از اين ماجراها اطلاع نداشته باشد؟

من را که در جلسات نمايندگان دعوت نمي‌کنند.

* گويا دولت و استاندار فارس نيز پيگيري مي‌کنند که اين اتفاق نيفتد. براي پتروشيمي داراب 100 ميليارد تومان خرج شده است؟

100 ميليارد هزينه شده؟

*نشده يا کمتر هزينه شده؟

اطلاعات شما دقيق‌تر از من است.

*شما اطلاعاتي به ما بدهيد که اگر اشتباه هست بدانيم کجاي کار اشتباه بوده و الان وضعيت اين طرح‌ها چگونه است؟
اين‌ها طرح است، سرمايه‌گذار بايد بيايد و سرمايه‌گذاري بايد شکل بگيرد بدون پول کار جلو نمي‌رود، بايد خط انتقال توسط دولت انجام شود و بايد خط اتيلن مرکز در مجموعه مٌهر فعال شود.

کساني که قرارداد بستند در سال 86 يا 87 يا 88 که الان 10 الي 11 سال است مي‌گذرد بايد يک حرکتي همان سال‌ها انجام مي‌شد که خب انجام نشده است.

*طرح که تا يک بخش‌هايي پيش رفته به‌صورت مثال در داراب کارگراني در پروژه ساخت فعاليت داشته‌اند و حتي به خاطر اين موضوعات و احتمال خروج معترض شدند.

روي زمين کار کردن و چهار تا تير برق زدن کار پتروشيمي نيست. ما کارمان را در دولت و صندوق توسعه انجام داديم و 1335 ميليون دلار مصوب و مسدود شد اما کننده کار بايد پيدا شود. بايد خط انتقال شکل بگيرد. منتها هنوز کار پخته نيست و اين اصل موضوعي است که مي‌توانم به شما بگويم.

اظهارات رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مبني بر اينکه «بايد يک حرکتي همان 10 سال پيش انجام مي‌شد که خب انجام نشده» در حالي است که به نظر مي‌رسد دولت يازدهم نيز فرصت چهارساله براي پيش بردن اين طرح‌هاي اقتصادي داشته است و حالا با آغاز دولت دوازدهم نيز اين زمان براي جبران فرصت سوزي‌هاي گذشته فراهم‌شده است.

معطلي اين پروژه‌هاي مهم اقتصادي طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که انداختن توپ تقصير به زمين يکديگر و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت گذشتگان گرهي از اين کلاف سردرگم باز نمي‌کند؛ کلنگ پتروشيمي‌هاي فارس بر زمين‌مانده و هنوز دولت نتوانسته مشکل اين پتروشيمي‌ها را حل کند.
برآيند اين کشمکش‌ها اين است که «فرصت اشتغال‌زايي مردم طي يک دهه معطل يک تصميم اجرايي جدي مانده است.»
 
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 18780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *