۱
گام بلندی که برای حذف دلار برداشته شد

ظهور یوآن - پیشنهاد مبادله نفت بر اساس یوان

با ایجاد قراردادهایی طلامحور براساس نرخ مبادله یوان، روسیه نفت خود را براساس ارزش یوان به پکن می فروشد. سپس بهای مورد نظر در هنگ کنگ برای خرید طلا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این واحد پول جدید، روس ها نیازی به استفاده از دلار و یا خرید کالاهای چینی نخواهند داشت.
یوآن چین - عصر نفت
یوآن چین - عصر نفت
در ماه های اخیر، رهبران چین، پیشنهادی جدید و غیرمنتظره را به فروشندگان نفت به کشورشان ارایه کرده اند. اما دورنمای پیشنهاد مبادله نفت بر اساس یوان چه خواهد بود؟

"قراردادهای فروش طلای چین براساس یوان، تاثیرات مهمی بر کشورهایی نظیر روسبه، ایران، قطر و ونزویلا دارد". لوییس وین سنت، مدیر اجرایی گاویکال ریسرچ در هنگ کنگ با اعلام این مطلب می گوید: "این کشورها با محدودیت هایی برای استفاده از دلار آمریکا برخوردارند. چرا که واشنگتن می گوید، آنها ممکن است از این ابزار به عنوان اسلحه ای نرم بهره ببرند."

با ایجاد قراردادهایی طلامحور براساس نرخ مبادله یوان، روسیه نفت خود را براساس ارزش یوان به پکن می فروشد. سپس بهای مورد نظر در هنگ کنگ برای خرید طلا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این واحد پول جدید، روس ها نیازی به استفاده از دلار و یا خرید کالاهای چینی نخواهند داشت.

گرانت ویلیامز، مشاور وولپس اینوستمنت منیجمنت از کارگزاران مالی در هنگ کنگ می گوید: اکثر تولیدکنندگان نفت از فروش نفت در برابر دریافت طلا خوشحال هستند. سوآپ طلا در برابر نفت در شرایط کنونی یک گام کارا به شمار می رود.

*تلاش برای تصاحب سهم بازار
دولت چین به تولیدکنندگان نفت اعلام کرده، استفاده از این واحد پول جدید، به توسعه تجارت دو طرف می انجامد. در مقابل، عدم پذیرش ارز یوان به عنوان واحد مبادله، منجر به کاهش سهم بازار خواهد شد.

عربستان سعودی، متحد دیرینه ایالات متحده، یکی از کشورهایی است که در حال بررسی این پیشنهاد است. رهبران پکن در اواخر ماه جولای، پیشنهاد قیمت گذاری نفت صادراتی براساس یوان را به رهبران ریاض ارایه کردند. اما این موضوع نامشخص است که عربستان در برابر این طرح بزرگترین خریدار نفت خود، چه تصمیمی خواهد گرفت.

در فاصله سال 2008 تا 2016 میلادی، سهم نفت وارداتی از عربستان سعودی از کل واردات اژدهای زرد از 25 درصد به 15 درصد کاهش یافته است.
در نیمه نخست سال 2017 میلادی، رشد سالانه واردات نفت چین عدد چشمگیر 13/8 درصد را نشان می دهد.اما رشد صادرات عربستان سعودی به بزرگترین واردکننده نفت دنیا در این دوره تنها 1 درصد افزایش یافته است. در این دوره، صادرات نفت روسیه به چین رشد خیره کننده 11 درصدی را نشان می دهد. نکته شایان توجه این است که روسیه در سال جاری به بزرگترین صادرکننده طلای سیاه به چین تبدیل شده است.

آنگولا از سال 2015 میلادی، یوان را به دومین ارز مورد تایید خود در مبادلات خارجی تبدیل کرده است. آنها در دو سال اخیر 22 درصد بر مقدار نفت خام صادراتی خود به چین افزوده و جایگاه عربستان را در فهرست تامین کنندگان نفت چین از آن خود کرده اند.

با پذیرش یوان توسط عربستان سعودی جهت مبادله نفت، یک گام دیگر در جهت تضعیف هژمونی دلار برداشته خواهد شد. در مقابل، فروش سلاح های جدید ایالات متحده به عربستان سعودی با مانع روبرو خواهد شد.
از سوی دیگر، عدم پذیرش این خواسته، شیوخ عربستان را وادار خواهد کرد نفت مازاد خود را با دامپینگ در بازارهای دیگر بفروشند. اقدامی که به کاهش درآمدهای آنان می انجامد.

رهبران عربستان به دنبال راه هایی جدید برای حضور در بازار چین هستند. در 24 آگوست، محمد التویجری، معاون وزیر اقتصاد و برنامه ریزی عربستان در نشستی خبری در جده اعلام کرد: دولت عربستان در نظر دارد تا مقدار گسترده ای اوراق قرضه براساس ارز یوان منتشر کند. همچنین دولت های عربستان سعودی و چین در نظر دارند تا یک صندوق سرمایه گذاری مشترک 20 میلیارد دلاری تاسیس کنند.

از سوی دیگر، یک راهکار دیگر وجود دارد که این دو کشور می توانند روابط خود را تقویت کنند. چینی ها می توانند با خریداری سهام آرامکو در طرح خصوصی سازی این شرکت، حضور خود در قلب خاورمیانه و کعبه صنعت نفت دنیا را گسترش دهند. در نخستین گام، 5 درصد سهام این غول عربستانی در بورس های دنیا و در سال 2018 میلادی عرضه خواهد شد. این اقدام بزرگترین عرضه سهام یک شرکت در تاریخ خواهد بود. هرچند سازوکار قیمت گذاری و عرضه آن همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

با حضور چینی ها در صنعت نفت عربستان، جبهه آمریکا در بازار طلای سیاه، بیش از گذشته تضعیف خواهد شد. و دولت های ایران و روسیه به عنوان تولیدکننده های بزرگ نفت دنیا می توانند جایگاهی مناسب در بازار دست یابند. بازار انرژی در آستانه تحولاتی بزرگ قرار دارد. در این شرایط، ممکن است در بازارهای مس و گاز طبیعی نیز شاهد سلطه یوان بر دلار باشیم.

پیش بینی می شود در سال های آینده، یوان با استقبال گسترده تری از سوی سرمایه گذاران و صندوق های مالی روبرو شود. شرکت های دولتی نفت چین نظیر پتروچاینا، سینوپک و سی ان پی سی نیز برای تامین نقدینگی مورد نیاز، یوان را به عنوان ارز مبادلاتی خود معرفی خواهند کرد. اما پیش بینی آینده این بازار، همچنان دشوار و پیچیده خواهد بود.

مترجم: محسن داوری
منبع: Nikkei
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 18927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *