۰
چین و روسیه همچنان بر مدار یک اختلاف

گاز روسیه همچنان دور از چین

پروژه مسیر غربی نیز که با هدف صادرات سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز دیگر به چینی‌ها در سال 2015 میلادی مورد توافق دو کشور روسیه و چین قرار گرفت، همچنان در مرحله مذاکره قرار دارد.
چین و روسیه - عصر نفت
چین و روسیه - عصر نفت
ميزنفت/ دو کشور چین و روسیه با وجود دارا بودن روابط راهبردی در مسایل بین المللی، تاکنون نتوانسته‌اند چالش‌های دو طرف در بخش اقتصادی به ویژه عدم تعادل در میزان تجارت دوجانبه را برطرف کنند. در سال‌های اخیر، اکثر صادرات روسیه به چین مواد خام بوده است. در مقابل، اکثر صادرات چینی‌ها به روسیه محصولات الکترونیکی و پوشاک بوده است.

در ماه های اخیر، مذاکرات دو شرکت گازپروم و سی ان پی سی در مورد زمان دقیق آغاز صدور گاز توسط خط لوله قدرت سیبری سرانجام به نتیجه نزدیک شده است. گفته می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، دو کشور قرارداد صادرات گاز 400 میلیارد دلاری خود را نهایی خواهند کرد. در این پروژه سالانه 38 میلیارد متر مکعب گاز به چینی‌ها فروخته خواهد شد. مدت زمان این قرارداد 30 سال تعیین شده است.

اما همکاری های اقتصادی دو طرف با چالش‌های متفاوتی نیز در بخش اجرا روبرو است. مثلا پس از تفاهم نامه اجرای پروژه قدرت سیبری در سال 2014 میلادی، تاکنون ساز و کار قیمت گذاری آن نهایی نشده است. پروژه مسیر غربی نیز که با هدف صادرات سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز دیگر به چینی‌ها در سال 2015 میلادی مورد توافق دو کشور روسیه و چین قرار گرفت، همچنان در مرحله مذاکره قرار دارد.

تحلیلگران معتقدند قیمت گذاری گاز صادراتی به دلیل شرایط بحرانی حاکم بر بازارهای انرژی، چالشی بزرگ بر سر راه دو طرف خواهد بود. رهبران کرملین که سرمایه گذاری هنگفتی در این پروژه انجام داده‌اند، خواهان دریافت قیمت‌هایی بالاتر هستند. در زمان امضای تفاهم نامه این پروژه، قیمت هر بشکه نفت حدود 100 دلار بود، اما با سقوط قیمت نفت در ماه‌های بعد، ما شاهد قیمت 26 دلاری نیز برای هر بشکه نفت بوده‌ایم.

در سال‌های اخیر، تقاضای گاز طبیعی چین افزایش چشمگیری داشته است. به دلیل آلودگی‌های گسترده ناشی از مصرف زغال سنگ، جایگزینی این سوخت آلاینده فسیلی در دستور کار رهبران پکن قرار گرفته است. مصرف سالانه گاز طبیعی در این کشور در سال 2016 میلادی با رشد 6/6 درصدی به 205 میلیارد متر مکعب رسید.

حجم گاز وارداتی این کشور در سال گذشته با رشد 17 درصدی به 72 میلیارد متر مکعب و برابر با 35 درصد گاز مصرفی افزایش یافت. با کاهش قیمت ال ان جی در بازارهای آسیایی، سهم این گازهای مایع شده در سبد واردات پکن، رشد چشمگیری یافته است. هم اکنون قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز در بازارهای آسیایی 5.8 دلار و کمترین رقم در دو دهه اخیر است. بدین ترتیب برای مشاهده اتفاقات آینده، همچنان باید به انتظار بنشینیم.
 
نویسنده: تامی یانگ
منبع: ‏www.sputniknews.com‏
مترجم: محسن داوری
 
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 18954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *