۰
نکاتی جالب درباره یک شناور

پریلود؛ پرچمدار عصر شناورهای FLNG

بسیاری معتقدند پریلود را باید یک بازی بزرگ بدانیم. همه شناورهای اف ال ان جی دنیا نیز شرایط مشابهی دارند. این تاسیسات عظیم ساخته شده بر روی عرشه شناور، از مزیت انعطاف پذیری برخوردارند. بدین ترتیب آنها می توانند در هر جایی که گاز وجود دارد، توقف و شروع به تولید نمایند.
کشتی اف ال ان جی پریلود - میز نفت
کشتی اف ال ان جی پریلود - میز نفت
میز نفت/ شناور غول پیکر اف ال ان جی پریلود با اندازه ای برابر با پنج ناو هواپیمابر، بزرگترین شناور ساخته شده در تاریخ دنیا به شمار می رود. این شناور توسط شرکت شل سفارش گذاری شده و ساخت آن از سال 2012 میلادی در یارد گیوجه کره جنوبی آغاز شد. در جولای تابستان سال 2017 میلادی نیز، عملیات ساخت این شناور توسط شرکت صنایع سنگین هیوندایی به پایان رسید. این شناور در تابستان گذشته، راهی آب های استرالیا گردید.

هم اکنون این شناور در میدان گازی پریلود واقع در 125 مایلی سواحل شمال غربی استرالیا توقف کرده است. در سال 2018 میلادی، این شناور 488 متری، عملیات برداشت و پالایش گاز طبیعی را در دریا آغاز خواهد کرد.

گاز استخراج شده پس از پالایش، تا دمای منفی 162 درجه سانتی گراد، سرد و بر روی عرشه تبدیل به ال ان جی خواهد شد.

این کشتی ۱۶ لنگر داشته و در محدوده میدان های پریلود و کانسرتو قرار گرفته و گاز تولید شده از این دو میدان را پس از تصفیه، پالایش و به ال ان جی تبدیل می کند. این گازهای مایع شده، سپس به تانکرهای انتقال ال ان جی منتقل می شود تا رهسپار پایانه های سراسر دنیا شود.

شناور پریلود شرکت شل، بزرگترین شناور اف ال ان جی دنیا است و تکمیل آن، آغاز عصری جدید در صنعت ال ان جی خواهد بود.

پریلود ۴۸۸ متر طول و ۷۴ متر عرض داشته و در ساخت آن از بیش از 360 هزار تن فولاد استفاده شده است. ظرفیت ذخیره ال ان جی آن 3.6 میلیون تن بوده و از امکان ذخیره سازی 1.2 میلیون تن میعانات گازی و 400 هزار تن ال پی جی برخوردار است. این شناور غول پیکر را باید رقیب واحدهای ال ان جی خشکی دانست.
ساخت این کشتی در دوره اوج قیمت ال ان جی آغاز شد. ساخت آن با تاخیر و افزایش هزینه ها همراه بوده است. در سال 2012 میلادی، هزینه ساخت پریلود توسط شرکت شل و شرکای آنان شامل اینپکس، کوگس و سی پی سی 10.8 تا 12.6  میلیارد دلار پیش بینی شده بود. اما دو سال بعد، هزینه های ساخت آن از مرز 17/85 میلیارد دلار فراتر رفت.

بازار ال ان جی کنونی با بازار سال 2011 میلادی و زمان آغاز ساخت آن، تفاوت های زیادی دارد. عرضه ال ان جی از تقاضای این محصول سبقت گرفته و قیمت آن حدود 300 درصد کاهش یافته است. قیمت کنونی هر میلیون بی تی یو ال ان جی در آسیا 5 دلار است. در تابستان سال 2012 میلادی، نرخ مشابه 15 دلار بوده است.

از سوی دیگر، با راه اندازی چند طرح جدید در استرالیا، کانادا و ایالات متحده، ممکن است باز هم شاهد سقوط قیمت ها باشیم.

بسیاری معتقدند پریلود را باید یک بازی بزرگ بدانیم. همه شناورهای اف ال ان جی دنیا نیز شرایط مشابهی دارند. این تاسیسات عظیم ساخته شده بر روی عرشه شناور، از مزیت انعطاف پذیری برخوردارند. بدین ترتیب آنها می توانند در هر جایی که گاز وجود دارد، توقف و شروع به تولید نمایند. به نظر می رسد شرکت شل برای گذار از دوره کنونی، راهکارهایی اندیشیده است. ادغام با گروه بی جی نیز می تواند راه فروش ال ان جی به مشتریان را هموارتر کند.

هم اکنون چند شناور اف ال ان جی در مناطق مختلف دنیا در حال ساخت است.شرکت پتروناس مالزی از حامیان این فناوری به شمار می رود. قطری ها در دو دهه گذشته رهبر بازار ال ان جی بوده و پس از یک دهه توقف عملیات توسعه و تمرکز بر تولید پایدار، اجرای طرح توسعه میدان راس لفان را آغاز کرده اند. آمریکایی ها هم در سایه انقلاب شیل، گازهای مازاد خود را به ال ان جی تبدیل نموده و بازیگر جدید بازار محسوب می شوند.

در بهار گذشته، شناور تولید ال ان جی پتروناس با نام پی اف ال ان جی ساتو که در آب های میدان کانوویت مالزی لنگر انداخته، نخستین محموله ال ان جی خود را صادر کرد. ظرفیت این کشتی ۱/۲ میلیون تن بوده و نسبت به پریلود هزینه تمام شده و تاخیر در ساخت آن، کمتر بوده است. شرکت پتروناس در مجموع ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت این شناور اف ال ان جی پرداخت کرده است. دومین شناور اف ال ان جی مالزیایی ها، پی اف ال ان جی دوا نام دارد و در سال ۲۰۲۰ میلادی، رهسپار جنوب دریای چین می شود. در مجموع، تعداد پروژه های ساخت این شناورها در دنیا محدود است.


عرشه شناور پریلود از مساحتی برابر با چهار زمین فوتبال برخوردار بوده و حجم تانکرهای آن برابر با 175 استخر مسابقات شنای المپیک است. عرض پریلود برابر با یک بویینگ پهن پیکر 747 بوده و با 7600 اسب بخار توان موتور از توانایی جابجایی 600 هزار تن ال ان جی برخوردار می باشد.در هر ساعت نیز 50 میلیون لیتر آب برای خنک نمودن ال ان جی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه های بالای ساخت این شناورها در بسیاری از موارد نمی تواند مزیت انعطاف پذیری آنها را جبران کند. کاهش غیرقابل پیش بینی بهای ال ان جی در سه سال اخیر باعث شده تا رویاهای حامیان این شناورها، نقش بر آب شود.

در برنامه نخست توسعه میدان سانتوس برزیل سفارش گذاری یک اف ال ان جی پیش بینی شده بود، اما مدیران پروژه در نظر دارند تا گاز تولیدی را با خط لوله روانه خشکی کنند.
در مجموع، اکثر کارشناسان بازار معتقدند با بهبود قیمت ال ان جی، شاهد بازگشت رونق به بازار این شناورها خواهیم بود.


منبع: CNBC
نویسنده: دیوید راید
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 19917
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *