اثبات اشتباهی دیگر از سوی وزارت نفت

احیای کارت سوخت

16 دی 1396 ساعت 12:26

گرچه بنا به تکلیف مجلس کارت سوخت حذف نشد ولی عملا از کارآیی افتاده بود و وزیر نفت که مخالف سرسخت بنزین دو نرخی شده بود٬ باید شرکت ملی پالایش و پخش را برای طرحی آماده کند که نقش مهمی در صرفه جویی‌های کلان اقتصادی داشته و باید دوباره این وظیفه را بر عهده بگیرد.


میز نفت/ در راستای سلسله اشتباهات وزارت نفت و بازگشت به نقطه عقب٬ حالا نوبت به کارت سوخت رسیده است. اینکه وزارت نفت هیچگاه به انتقادات و راهکارهای کارشناسان توجه نمی‌کند و مدام بر موضع خود پافشاری می‌کند٬ حقیقت تلخی است که طی سال‌های گذشته چالش زا شده و بیشتر شبیه یک لجاجت است تا نگاه کارشناسی.

بارها نوشتیم که بسیاری از اقدامات این وزارتخانه قربتی با مباحث فنی ندارد و بیشتر برگرفته از نگاه تک بعدی مغرورانه است که می‌کوشد هیچ کس به اندازه یک نفر قدرت ادراک ندارد. موارد بسیاری طی ۳ سال اخبر رخ داده است که ثابت کرده بخش عمده‌ای از تصمیمات وزارت نفت برخلاف منافع ملی است مانند حذف کارت سوخت.

با وجود مخالفت کارشناسان و مجاس شورای اسلامی برای حفظ کارت سوخت٬ وزارت نفت بهانه‌های واهی را برای حذف این عامل کنترلی مصرف سوخت را در پیش گرفت. مرتبه‌ای اعلام کرد بنزین دو نرخی فسادزا است و کارت سوخت به عنوان ابزار اصلی این فساد باید حذف شود٬ روزی دیگر گفت هزینه سالانه 30 میلیارد تومانی حفظ آن از عهده‌اش بر نمی‌آید و روزی دیگر گفت اشتباهات فاحش سیستم سهمیه بندی سوخت٬ کار را برای ادامه سخت کرده است.

این توجیهات در شرایطی مطرح شد که شحخص وزیر نفت از عملکرد کارت سوخت تقدیر کرده و گفته بود در تلاش است تا کارت سوخت حفظ شود. همزمان با حذف کارت سوخت٬ قیمت بنزین تک نرخی و هزار تومان شد که خود موجب افزایش مصرف بنزین شد. این افزایش مصرف سوخت به معنای افزایش درآمدهای دولت بود در شراطی که عقل سلیم حکم می‌کرد برای اهدافی همچون کاهش آلودگی هوا٬ کنترل مصرف و ... کارت سوخت حفظ شود.

افزایش مصرف بنزین هم مصادف شد با افزایش واردات بنزین تا نشان داده شود دولت عزمی برای سامان دادن به مصرف بنزین ندارد. حالا که مجلس شورای اسلامی مخالف جدی افزایش 50 درصدی بنزین است٬ زمزمه بنزین دو نرخی شنیده می‌شود. علی لاریجانی رئیس مجلس که چند روز پیش در کمیسیون تلفیق حضور یافته بود٬ گفت که باید از پرش قیمت بنزین پرهیز شود و راهکارهایی مثل بنزین دو نرخی و سهمیه بندی در نظر گرفته شود. گرچه محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه این موضوع را تکذیب کرد اما اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش نشان داد خبرهایی درباره سهمیه بندی در راه است. این شرکت روز گذشته به خودروهایی که کارت سوخت ندارند اولتیماتوم داد تا هر چه زودتر برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند تا ب مشکلی مواجه نشوند.

این شرکت که پیشتر کارت سوخت را لازم سوختگیری ندانسته بود حالا از لزوم کارت سوخت می‌گوید تا مشخص شود وزارت نفت در سردرگمی بزرگی بسر می‌برد و تصمیمات بی پشتوانه٬ تنها نتیجه اش هزینه سازی برای مردم است. اینکه وزارت نفت چرا و بر اساس چه توجیهی رای به حذف کارت سوخت داده بود ریشه در مسائلی دارد که افزایش درآمدهای سوختی را نشانه گرفته بود فارغ از اینکه همه این روزها را کارشناسان پیش بینی کرده بودند.

گرچه بنا به تکلیف مجلس کارت سوخت حذف نشد ولی عملا از کارآیی افتاده بود و وزیر نفت که مخالف سرسخت بنزین دو نرخی شده بود٬ باید شرکت ملی پالایش و پخش را برای طرحی آماده کند که نقش مهمی در صرفه جویی‌های کلان اقتصادی داشته و باید دوباره این وظیفه را بر عهده بگیرد.

کارت سوخت و مدیریت هوشمند مصرف٬ یکی از مهمترین دستاوردهای انرژی کشور طی دو دهه اخیر بوده است که با بی مهری تمام و تغییر رویکرد وزارت نفت در این باره به بایگانی رفت ولی مجلس شورای اسلامی تصمیم نهایی را اخذ کرده و قصد دارد سیستم سهمیه بندی را احیا کند. طرحی که بدون تردید می‌باید زودتر از تکلیف مجلس ادامه می‌یافت ولی تصمیم‌های آنی مانع اجرایش شد.
 


کد مطلب: 19988

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/19988/احیای-کارت-سوخت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir