۰
راهکار روسیه برای حذف آمریکا

چوب حراج گازپروم به LNG

ایالات متحده هم اکنون دارای یک پایانه صادرات ال ان جی در منطقه سابین پاس می باشد که مالکیت آن در اختیار شرکت چینییر انرژی است. این پایانه از سال گذشته، صدور محموله های ال ان جی را آغاز کرده و از ظرفیت صدور روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است.
کشتی ال ان جی - میز نفت
کشتی ال ان جی - میز نفت
میزنفت/ از دیدگاه تجاری، جنگ واقعی میان رهبران واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین نیست. آنها بر سر سهم خواهی از بازار اروپا به رویارویی با یکدیگر می پردازند. روسیه و ایالات متحده، دو غول نوظهور بازار نفت و گاز طبیعی هستند. روس ها خواهان آن هستند که سرمایه گذاری های هنگفت آنان در شرق دور با آغاز صادرات ال ان جی آمریکا به خاورمیانه و آسیا، با بن بست روبرو نگردد.

تقاضای سالانه جهانی ال ان جی در افق سال 2030 میلادی با رشد سالانه 5 درصدی از مرز 500 میلیون تن عبور خواهد کرد. رشد جمعیت در کشورهای در حال توسعه، توسعه شهرنشینی و افزایش اقبال جهانی به مصرف سوخت های پاک از دلایل رشد تقاضای ال ان جی به شمار می رود. از سوی دیگر با پیش بینی استفاده تجاری از ال ان جی در حمل و نقل و کشتی های باری، شاهد رشد مصرف ال ان جی در سراسر دنیا خواهیم بود.

صادرکنندگان گاز طبیعی در آمریکا در سال های اخیر به دنبال تسخیر بازارهای گاز اروپا هستند که سال هاست با معضل انحصار خرس ها، دست و پنجه نرم می کنند. اولویت آنان نیز کشورهایی است که از رویکردهای مخالف دولت روسیه برخوردارند.

آمریکایی ها در آخرین روزهای سال گذشته میلادی، قراردادی 5 ساله برای فروش ال ان جی به لهستان امضا کردند. این قرارداد، زنگ خطر از دست دادن بازارهای انحصاری خرس ها را برای روس ها به صدا درآورد. به همین دلیل، دولتمردان روسی که مالکیت شرکت دولتی گازپروم را در اختیار دارند، از این غول روسی خواسته اند تا برای مقابله با حضور آمریکایی ها در بازار اروپا، ال ان جی خود را "به هر قیمتی" به فروش برسانند.

ولادیمیر پوتین، در فرمانی دولتی به شرکت گازپروم ابلاغ نموده که مدیران این غول روسی می توانند ال ان جی طرح های جدید راه اندازی شده را با قیمت های بسیار پایین به مشتریان خود بفروشند.

این فرمان به صورت ویژه ال ان جی تولید شده در دو پروژه بالتیک ال ان جی و ساخالین-2 را شامل می شود. شرکت گازپروم با مشارکت شرکت شل، پروژه ال ان جی بالتیک را در لنینگراد ساخته است.
بدین ترتیب برای رقابت در تامین تقاضا در پایانه های واردات ال ان جی لیتوانی و لهستان، گازپروم استفاده از اهرم کاهش قیمت را در دستور کار خویش قرار داده است.

در آن سوی دنیا، آمریکایی ها امیدوارند تا ال ان جی تولید شده از میادین خلیج مکزیک را به این دولت های شرق اروپا بفروشند و تاکنون چند کشتی غول پیکر حمل ال ان جی تولید شده در میادین ایالات متحده در این دو پایانه لنگر انداخته است.
در گذشته، شرکت گازپروم ملزم بود تا گاز تولیدی خود را با قیمت های تعیین شده و براساس سازوکارهای قانونی، به فروش برساند. اما اینک آنها می توانند گاز طبیعی را با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت های بازار به فروش برسانند. البته مقامات کرملین به مدیران این شرکت اجازه نداده اند تا برای فروش گاز به مجتمع های پتروشیمی نیز از این دستور دولتی پیروی کنند.

در سال های اخیر، آمریکایی ها به رقیبی جدید برای روس ها در بازار اروپا تبدیل شده اند. به هر ترتیب، با آغاز صادرات ال ان جی ایالات متحده، فرصتی برای کشورهای اروپایی به وجود آمده تا به انحصار خرید گاز از روس ها پایان دهند.

تولید و واردات ال ان جی، نیازمند فرآیندی پرهزینه است و قیمت تمام شده واردات ال ان جی برای دو کشور لهستان و لیتوانی، بیش از هزینه تمام شده واردات از طریق خطوط لوله از روسیه است.

ایالات متحده هم اکنون دارای یک پایانه صادرات ال ان جی در منطقه سابین پاس می باشد که مالکیت آن در اختیار شرکت چینییر انرژی است. این پایانه از سال گذشته، صدور محموله های ال ان جی را آغاز کرده و از ظرفیت صدور روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار است.

با تکمیل زیرساخت های این پایانه و تکمیل شبکه ریلی، ظرفیت صادرات ال ان جی این پایانه به 3.5 میلیارد فوت مکعب افزایش خواهد یافت.

هم اکنون ۵ پایانه صدور ال ان جی با مجموع ظرفیت عرضه روزانه ۷.۵ میلیارد فوت مکعب گاز در ایالات متحده در حال ساخت هستند و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، شاهد راه اندازی این طرح ها خواهیم بود.
براساس پیش بینی انستیتوی پژوهش های انرژی در واشنگتن، در سال 2020 میلادی، مجموع ظرفیت پایانه های صدور ال ان جی ایالات متحده به 10 تا 11 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

همچنین ساخت چهار پایانه دیگر با ظرفیت تقریبی 7 میلیارد فوت مکعب در روز تصویب شده، اما مراحل ساخت آنها تاکنون آغاز نشده است. با راه اندازی این پروژه ها در دهه آینده، ایالات متحده به یکی از سه صادرکننده بزرگ بازار ال ان جی دنیا و پس از قطر و استرالیا تبدیل خواهد شد. هرچند در سال های آینده، رقابت پرفراز و نشیب در بازار ال ان جی، جذاب تر از امروز دنبال می شود.



نویسنده: کنت راپوزا
منبع: Forbes
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 20025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *