۱
از سچین بیشتر بدانیم

ترسناک‌ترین تاجر روسیه

سچین و یا دارث وادر که در اغلب موارد با این اسم مورد خطاب قرار می‌گیرد، در سال‌های اخیر ثابت کرده که با انجام کارهای بزرگ نظیر دادوستد با شرکت سیستما و خریداری شرکت باشنفت از ولادیمیر یوتوشنکوف، یک بازی‌گردان حرفه‌ای در قمار تجارت است.
ایگور سپین مدیرعامل روسنفت - میز نفت
ایگور سپین مدیرعامل روسنفت - میز نفت
میزنفت/ سال‌هاست که رسانه‌های غربی به‌ویژه آمریکایی، ولادیمیر پوتین را به‌عنوان قدرتمندترین مرد روسیه معرفی می‌کنند که راهبری همه فعالیت‌ها را در این کشور بزرگ در دست دارد؛ اما آیا رئیس‌جمهور روسیه از چنین قدرت گسترده‌ای برخوردار است؟

کن راپوزا، در مقاله‌ای در نشریه فوربس تلاش کرده تا به این سؤال پاسخ دهد. نکته قابل‌توجه اینکه پاسخ این سؤال، احتمالاً منفی خواهد بود.
بسیاری از سیاستمداران و مدیران شرکت‌های بزرگ روسیه علاقه دارند تا در شرایط دشوار با پوتین روبرو شوند؛ اما تعدادی اندکی، خواهان رویارویی با مدیرعامل شرکت روسنفت، ایگور سچین هستند.

سچین و یا دارث وادر که در اغلب موارد با این اسم مورد خطاب قرار می‌گیرد، در سال‌های اخیر ثابت کرده که با انجام کارهای بزرگ نظیر دادوستد با شرکت سیستما و خریداری شرکت باشنفت از ولادیمیر یوتوشنکوف، یک بازی‌گردان حرفه‌ای در قمار تجارت است. سیستما، شرکت خوشه‌ای روسی است که ریاست آن بر عهده ولادیمیر یوتوشنکوف است. در ماه مارس سال ۲۰۰۶ یوتوشنکوف با خرید ۶۲ ٪ درصد از سهام شرکت سیستما، شخص سکان رهبری این شرکت بزرگ را، در دست گرفت.

دفتر مرکزی شرکت سیستما در شهر مسکو قرار دارد. این شرکت، طیف فراوانی از خدمات را، در صنایع گوناگون، ارائه می‌نماید.
به‌عنوان یک شرکت نفت منطقه‌ای، سیستما خصوصی‌سازی شد، اما دولت آن را در سال 2014 میلادی مصادره کرد. بعدها مشخص شد مصادره آن شرکت، غیرقانونی بوده است.

پس از فراز و نشیب‌های مختلف، غول نفتی روسنفت در سال 2016 میلادی شرکت باشنفت را خریداری کرد و از شرکت سیستما در سال گذشته، به دلیل خارج کردن دارایی‌ها از این شرکت خریداری‌شده، شکایت قضایی کرد. باشنفت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فراورده‌های نفتی در کشور روسیه به شمار می‌آید. این شرکت در بیش از ۱۴۰ میدان نفت و گاز مستقر در خاک روسیه، فعالیت می‌کند و ظرفیت سالانه تولید نفت آن بالغ‌بر ۱۶ میلیون تن برآورد شده است.

شرکت باشنفت مالک سه پالایشگاه نفت در منطقه اوفا کشور روسیه بوده که مجموع ظرفیت پالایش آن معادل ۸۲۰ هزار بشکه در روز است. این شرکت همچنین، مالک ۱۰۰ جایگاه پمپ بنزین در روسیه است. بزرگ‌ترین سهامدار باشنفت شرکت سیستما است که سهام خود در این شرکت را در سال ۲۰۰۹ به ارزش 2.5 میلیارد دلار، خریداری کرده است.

درنهایت، این پرونده با توافق دو طرف بسته شد و شرکت سیستما موافقت کرد تا 1.7 میلیارد دلار خسارت به شرکت باشنفت که مالک کنونی آن روسنفت است، پرداخت کند.

بر اساس گزارش راپوزا، این توافق به این معنا است که سچین توانسته است با تخفیفی بزرگ، شرکت باشنفت را تصاحب نماید. فراموش نکنید که در سال 2016 میلادی، درمجموع 5 میلیارد دلار برای خرید این شرکت روسی پرداخت‌شده بود.درنتیجه، دریافت تخفیف 1.7 میلیارد دلاری، پیروزی تجاری بزرگی برای مدیران شرکت روسنفت محسوب می‌شود.

درمجموع، این اتفاق نشان‌دهنده بخشی از راهبرد بازی‌های تجاری سچین است: خریداری شرکت‌ها با تخفیف بالا. سبیر بانک در گزارش خود در پایان سال گذشته، در پیش گرفتن این رویکرد ساده و تهاجمی را تائید کرده است. هرچند از نگاه آن‌ها، سچین را نمی‌توان بهترین مدیرعامل برای این شرکت بزرگ نفتی دانست.

اگر این موضوع صحیح باشد، دلیل آن را باید در مقابله پرفرازونشیب مدیرعامل شرکت روسنفت با مخالفانش جستجو کرد. روابط وی در ماه‌های اخیر با آلکسی اولیوکایف، وزیر پیشین اقتصاد روسیه به تیرگی انجامیده بود. در ماه گذشته، خبر محکومیت اولیوکایف به هشت سال زندان به دلیل دخالت در پرونده فساد مالی قرارداد خرید شرکت باشنفت، در رسانه‌های دنیا بازتاب گسترده‌ای داشت.

بر اساس رأی دادگاه، وی در زمان تصدی مسئولیت به‌عنوان وزیر اقتصاد در نحوه برگزاری این معامله تأثیرگذاری داشته و از قدرت خود برای تغییر مسیر معامله با دریافت 2 میلیون دلار رشوه از روسنفت استفاده کرده است. البته وی هشدار داده بود در صورت محکومیت، پشت پرده قراردادهای دیگر شرکت روسنفت را افشا خواهد کرد. هرچند با دستگیری وزیر پیشین اقتصاد خرس‌ها و انتقال وی به زندان، امکان افشای بخش دیگری از مسائل پشت پرده شرکت روسنفت، مهیا نشد.

البته متهم این پرونده، هیچ‌گاه حاضر به پذیرش اتهامات مطرح‌شده از سوی قضات دادگاه مسکو نشد. مثلاً اولیوکایف اعلام نموده سچین همواره هدایای گران‌قیمتی به وی اهدا می‌کرده است. در یک مورد، سچین اعلام کرده بود که به وی یک شیشه شراب اهدا کرده، اما در جعبه آن، مقداری اسکناس وجود داشته است.

اما ولادیمیر پوتین در کجای این پرونده قرار دارد؟ رئیس‌جمهور روسیه به مدیرعامل شرکت روسنفت که روابط پشت پرده گسترده‌ای با رهبران کرملین، دولت روسیه و مقامات امنیتی و اطلاعاتی روسیه دارد، اختیارات گسترده‌ای داده است. مقامات دولت روسیه نیز تلاش می‌کنند تا شرکت روسنفت به اهداف خود دست یابد.

*رسانه‌های غربی
در بسیاری از موارد از سچین با عنوان یک متحد نزدیک» پوتین یاد می‌کنند. وی از شخصیتی بسیار ملی‌گرایانه نیز برخوردار بوده و اجازه نمی‌دهد هیچ فردی و یا هیچ‌چیزی در برابر مسیر حرکت وی، وقفه ایجاد کند. البته روشن است که سچین در شرایط کنونی، کار دشواری برای تداوم فعالیت‌های تجاری خویش ندارد.

به هر ترتیب، همه ما می‌دانیم که پوتین در سال جاری میلادی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش شرکت می‌کند تا برای چهارمین بار رهبری کرملین را در دست بگیرد. احتمالاً این دوره ریاست جمهوری، آخرین باری است که ولادیمیر پوتین، قدرت را در کشورش در دست خواهد گرفت. لذا بی‌تردید وی از هم‌اکنون به دنبال یافتن جایگزینی مناسب برای خود است؛ اما آیا ایگور سچین گزینه نهایی تزار امروز مردان یخی برای تقدیم کلیدهای کاخ رازآلود کرملین نخواهد بود؟
 
 
نویسنده: ایرینا اسلاو
مترجم: محسن داوری
منبع: Oilprice
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب: 20115
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *