۰
سرایت جنگ خاورمیانه به همسایگان؟

آتش در خانه نفت

این جنگ به افزایش تعارض ها میان شیعیان و سنی ها دامن زده و به ظهور القاعده در عراق و قدرتمند شدن ایران به عنوان یک قدرت نظامی در خاورمیانه منجر شده است.
آتش در خانه نفت
میزنفت| پانزده سال پس از آغاز جنگ عراق، تقریبا همه این کشور به عنوان یکی از آبادترین کشورهای خاورمیانه نابود شده و سایه عدم ثبات بر کل منطقه خاورمیانه گسترش یافته است. این جنگ زمینه بالا گرفتن اختلافات قومی و مذهبی را فراهم کرد و گروه های شبه نظامی جدید و خشنی را پدید آورد.

همچنین هزینه های انسانی و مادی این جنگ، بسیار هنگفت شده است. به علاوه، با محاسبه سربازان کشته و زخمی شده ارتش آمریکا، این جنگ اثراتی منفی بر اقتصاد ایالات متحده داشته است. تاثیر این جنگ بر روحیه سربازان آمریکایی نیز کاملا روشن است. در میان سربازان بازگشته از جنگ فرسایشی عراق، نرخ بالای خودکشی به چشم می خورد.

عملیات عراق آزاد پنتاگون که با ماهیت این جنگ همخوانی ندارد، باعث شده تا کشورهای همجوار نیز در آتش این جنگ طولانی، آسیب ببینند. و اینک کل منطقه خاورمیانه با بحرانی غیرقابل مدیریت روبرو شده است. سرهنگ دانی سژورسن، از استراتژیست های ارتش ایالات متحده که چندی پیش در جنگ عراق حاضر بوده می گوید: اشغال نظامی عراق به بهانه های واهی و دور از واقعیت، پدیدآورنده شرایط ناگوار کنونی بوده و تنش های کنونی را تا سال ها ادامه خواهد داد. جنگ های منطقه ای کنونی را باید از پیامدهای برافروختن جنگ عراق در سال 2003 میلادی دانست.

وی می افزاید: این جنگ به افزایش تعارض ها میان شیعیان و سنی ها دامن زده و به ظهور القاعده در عراق و قدرتمند شدن ایران به عنوان یک قدرت نظامی در خاورمیانه منجر شده است.

پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده، اکثریت عرب شیعه در عراق، کنترل قدرت را در دست گرفت. این اتفاق برای نخستین بار در خاورمیانه روی داده و باعث شده تا شیعیان سایر کشورهای خاورمیانه نیز برای دستیابی به قدرت تلاش کنند. در یک بحران غیرقابل پیش بینی خطرناک، ما در عراق شاهد جنگ شیعیان و اهل سنت هستیم که به ایجاد گروه های شورشی شبه نظامی منجر شده و این جنگ مذهبی تاکنون ده ها هزار تلفات داشته است.

پیش از اشغال عراق توسط ایالات متحده و انگلستان، جنبش القاعده از سال 2004 میلادی در عراق فعال بوده است. ابومصعب الزرقاوی، ایتلافی با القاعده تشکیل داد. اسامه بن لادن نیز وی را با عنوان رهبر القاعده در عراق انتخاب کرد. القاعده هدف خود را نابودی شیعیان عراق اعلام کرده بود. آنها مراسم های مذهبی، مساجد و مراقد مقدس شیعیان را هدف حملات خود قرار دادند. پس از سال 2007 میلادی و حمایت آمریکا از شورای بیداری اهل سنت، القاعده تضعیف شد. هدف نهایی آمریکایی ها، بیرون راندن القاعده از کشور عراق بود.

اگرچه القاعده نسبت به سال های گذشته در شرایط ضعیف تری قرار گرفته است، اما آنان در تلاش هستند تا در فعالیت های خشونت بار منطقه نظیر سوریه و یمن مشارکت کنند.

القاعده یمن در دریای عرب از ویژگی های جغرافیایی این منطقه بهره برداری می کند. این کشور خشک و بی آب و علف یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است. در سوریه، القاعده همچنان حضور دارد، هرچند آنها در سال های اخیر تضعیف شده اند. جبهه النصره، از نظر ایدیولوژیک با القاعده، شباهت زیادی دارد و هیات تحریر الشام  که در غوطه شرقی، شمال حما و غرب حلب فعالیت دارد، از عوامل تداوم جنگ خونبار در سوریه است.

در همین زمان، شبه نظامیان داعش که شاخه خشونت بار القاعده محسوب می شوند، از هیچ محدودیتی برای انجام عملیات های خشونت بار برای دستیابی به اهداف خود در تشکیل خلافت اسلامی برخوردار نیست.  در یک ویدیوی تبلیغاتی داعش، یک بلدوزر مرز عراق و سوریه را تخریب می کند و یک شبه نظامی داعش می گوید: ما مرزهای میان عراق، اردن، لبنان و همه کشورها را تخریب خواهیم کرد. این اولین مانع از موانع بسیاری است که ما آنها را برخواهیم داشت.

جنگ عراق را باید فاجعه ای برای خاورمیانه دانست. نابودی عراق، سوریه و یمن با انواع سلاح ها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به جنگ عراق مرتبط می باشد.  این جنگ بر آینده خاورمیانه و شمال آفریقا نیز سایه افکنده است. به هر ترتیب، با نگاهی به آثار و تبعات این جنگ می توان دریافت که هیچکس نمی تواند از آثار و تبعات جنگ بی رحم عراق در امان باقی بماند.


منبع: www.commondreams.org
مترجم: محسن داوری
نویسنده: سزار چیلالا
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب: 20738
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *