گزارشی از اویل پرایس

سایه جنگ‌های تجاری بر بازار نفت

26 فروردين 1397 ساعت 9:16


میز نفت| در هفته اخیر، شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار نفت و سهام و کاهش قیمت تفت در روز دوشنبه به دلیل هراس از بالا گرفتن شعله‌های جنگ تجاری بودیم. دولت چین اعلام کرده 3 میلیارد دلار تعرفه از کالاهای ایالات‌متحده به‌ویژه آلومینیوم بازیافتی و گوشت اخذ خواهد کرد. این اقدام در مقابله با دستور ترامپ برای اخذ مالیات تجاری از واردات آلومینیوم و فولاد انجام شده است. با حملات توتییتری ترامپ به آمازون، علائم آغاز یک جنگ تجاری به چشم می‌خورد.

با افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم توسط پکن و واشنگتن، شاخص‌های سهام با کاهش روبرو شده‌اند. هراس از یک جنگ تجاری جهانی دیگربار بالا گرفته است. نکته نگران‌کننده این است که آمریکایی‌ها 60 میلیارد دلار بر مالیات‌های دریافت شده از چینی‌ها افزوده‌اند، اما چینی‌ها فقط تعرفه‌ها را اندکی افزایش داده‌اند. بدین ترتیب همچنان امکان گسترش دامنه این رویارویی تجاری وجود دارد.

ممکن است چینی‌ها، عکس‌العمل‌های گسترده‌ای در چارچوب این جنگ تجاری نشان دهند. این اتفاقات خبری بد برای قیمت نفت خواهد بود. با توجه به ارائه سناریوی رشد تقاضای طلای سیاه در سال 2018 میلادی، این اتفاقات خبری بد برای بازار انرژی خواهد بود.

در گزارش اخیر موسسه وود مکنزی می‌خوانیم: بر اساس بررسی‌های ما، در سال 2018 میلادی، شاهد رشد 1.7 درصدی تقاضای نفت خام خواهیم بود. این عدد پنجمین نرخ رشد در قرن کنونی به شمار می‌آید. اما با پدید آمدن جنگ تجاری، همه این پیش‌بینی‌ها دگرگون خواهد شد.

مایکل لویون، از کارشناسان بازار کالا در بانک اسکوتیای تورنتو می‌گوید: بازار انرژی در حال بررسی اقدامات تدافعی پکن است. اگر یک جنگ تجاری تمام‌عیار میان آمریکا و چین روی دهد و بر رشد تقاضای کشورهای درحال‌توسعه تأثیرگذار باشد، یک چالش بزرگ به وجود خواهد آمد.

بازار نفت پس از یک دوره رکود، به‌شدت آسیب‌پذیر بوده و راهبردهای برهم زننده وضع موجود، تا سال‌ها بر آینده بازار تأثیرگذار خواهد بود. در هفته‌های اخیر، قیمت نفت پیش‌فروش شده افزایش داشته و باوجودی که می‌تواند این موضوع نشانه‌ای از بازگشت اعتماد به بازار تلقی شود، اما روزهای دشواری در برابر بازار پدید خواهد آمد.

بازار طلای سیاه به‌شدت در برابر اخبار بد واکنش منفی نشان می‌دهد. مثلاً انتشار اخباری در مورد رشد تولید نفت روسیه در ماه مارس باعث کاهش قیمت و واکنش‌های قابل‌توجه در میان خریداران بازار گردید. با افزایش زدوخوردهای ژئوپلیتیک در مناطق دنیا، پیش‌بینی قیمت آینده، دشوارتر از گذشته شده است. فراموش نکنید که به همین دلایل در ماه فوریه گذشته، ما شاهد رشد لجام‌گسیخته قیمت نفت بودیم.
 
سرمایه‌گذاران از افزایش تولید نفت خام ایالات‌متحده و کاهش تدریجی قیمت‌ها، نگران هستند. آمریکایی‌ها که در سال‌های فرارو به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل خواهند شد، ممکن است تا سال‌ها توازن عرضه و تقاضا را برهم بزنند.

بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی در سال 2018 میلادی، تولید نفت آمریکا به 10.02 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. میانگین تولید روزانه نفت این کشور در سال 2017 میلادی 9.3 میلیون بشکه بوده است.

واقعیت این است که ایالات‌متحده تنها کشوری نیست که تولید طلای سیاه آن افزایش خواهد یافت. درمجموع، بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده در سال 2018 میلادی، تولید جهانی نفت از مرز 100.1 میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. این عدد 2.04 میلیون بشکه بیش از سال 2017 میلادی است. در گزارش اداره اطلاعات انرژی، تقاضای روزانه نفت در سال جاری 99.96 میلیون بشکه اعلام‌شده است.

در گزارش گلدمن ساچز اعلام گردیده، عرضه و تقاضای جهانی نفت کمتر از اعداد ارائه‌شده در گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده خواهد بود.
اگر شرایط کنونی رشد تقاضا در ماه‌های نخست سال 2018 میلادی ادامه یابد، ممکن است در نیمه سال 2018 میلادی، شاهد ایجاد تعادل در بازار خواهیم بود. اتفاقی که ممکن است به پایان زودتر از موعد طرح فریز نفتی اوپک و غیر اوپک منجر شود.

همه شواهد نشان می‌دهد قیمت نفت در بلندمدت و تا پایان سال جاری، بالا خواهد بود. ذخایر نفت کاهش یافته، اوپک خواهان تداوم طرح فریز نفتی تا سال 2019 میلادی است و اتفاقات سیاسی بر عرضه نفت تأثیرگذار خواهد بود. و در شرایط کنونی، وقوع جنگ تجاری میان غول‌ها، عاملی برای برهم زدن تعادل در بازار خواهد بود.
 
 
نویسنده: نیک کونینگهام
منبع: Oilprice
مترجم: محسن داوری


کد مطلب: 20780

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/20780/سایه-جنگ-های-تجاری-بازار-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir