۰
حرکت رو به توسعه خوردوهای برقی

​کاهش تقاضای 7 میلیون بشکه‌ای نفت

در سال 2040 میلادی، مجموع تعداد خودروهای برقی به 60 میلیون دستگاه می‌رسد. این عدد برابر با 55 درصد خودروهای سواری فروش رفته در بازار خواهد بود. درمجموع در سال 2040 میلادی تعداد خودروهای برقی به 559 میلیون دستگاه می‌رسد.
خودروی برقی - میز نفت
خودروی برقی - میز نفت
میز نفت | خودروهای برقی در 50 سال آینده از خودروهای درون سوز، ارزان‌تر خواهند شد. اتوبوس‌های برقی نیز در اواخر دهه 2020 میلادی به‌صورت کامل حکمران بازار حمل‌ونقل جاده‌ای خواهند شد. این پیش‌بینی‌ها در بخش چشم‌انداز خودروهای برقی سال 2018 میلادی گزارش تأمین انرژی‌های نوین بلومبرگ به مخاطبان ارائه شده است.

در سال 2018 میلادی 1.6 میلیون خودروی برقی روانه بازار خواهد شد. آمار مشابه در سال 2014 میلادی، چند صد هزار دستگاه بوده است. این رشد خیره‌کننده دلایل مختلفی داشته است. از سال 2010 میلادی تاکنون، قیمت باتری‌ها 79 درصد کاهش یافته است. به عبادت دیگر، قیمت هر کیلووات ساعت باتری از 1000 دلار به 209 دلار در پایان سال 2017 میلادی سقوط کرده است. ظرفیت باتری‌ها نیز در این دوره از رشد سالانه 5 تا 7 درصدی برخوردار بوده است. گفته می‌شود قیمت هر کیلووات ساعت باتری در سال 2030 میلادی به 70 کیلووات ساعت می‌رسد.

نکته دوم به حمایت دولت‌ها شامل پرداخت یارانه و حمایت‌های تعرفه‌ای و سیاست‌گذاری از خودروهای برقی مرتبط است.
سومین نکته به نقش‌آفرینی چینی‌ها مربوط خواهد بود. 21 درصد از کل خودروهای برقی عرضه‌شده در سال 2017 میلادی در شش شهر چین ساخته شده است. اژدهای زرد محدودیت‌هایی برای عرضه خودروهای دارای سوخت بنزین و گازوییل تعیین کرده است. در سال 2025 میلادی، چین سازنده نیمی از کل خودروهای برقی فروخته‌شده در این بازار خواهد بود.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان خودروهای پاک برقی در حال عرضه خودروهای جدید به بازار هستند. تعداد مدل‌های خودروهای برقی از 155 مدل در پایان سال 2017 میلادی به 289 مدل در سال 2022 میلادی افزایش خواهد یافت.

اما صنعت خودروهای برقی نیز با چالش‌هایی روبرو است. این خودروها از سهمی کمتر از 2 درصد برخوردارند. کمبود زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی نیز از موانع توسعه ناوگان خودروهای برقی در اکثر نقاط دنیا به شمار می‌رود.

با افزایش تقاضای ساخت باتری، قیمت کبالت از فلزات موردنیاز در تولید این محصول رشدی پرشتاب داشته است. بدون سرمایه‌گذاری مناسب در ایجاد ظرفیت تولید این فلز، در سال‌های فرارو شاهد کمبود این فلز خواهیم بود. در گزارش بلومبرگ می‌خوانیم: در صورت عدم توسعه ظرفیت تولید این فلز، شاهد کمبود گسترده آن خواهیم بود. این شرایط تأثیر گسترده‌ای بر بازار خودروهای برقی خواهد داشت.

در دو سال گذشته، قیمت فلز کبالت سه برابر شده است. با تداوم پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه این محصول، قیمت آن همچنان در حال افزایش خواهد بود. این مشکلی نگران‌کننده برای تولیدکنندگان باتری و خودروهای برقی خواهد بود. فراموش نکنید که زمان بهره‌برداری از معادن کبالت نیز طولانی است. پیش‌بینی می‌شود در اوایل دهه 2020 میلادی، شاهد افزایش ظرفیت تولید این فلز خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی فروش خودروهای برقی بهت برانگیز خواهد بود. تعداد خودروهای برقی در سال 2025 میلادی از مرز 11 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت. همچنین این عدد در سال 2030 میلادی از مرز 30 میلیون خودرو عبور می‌کند. از سوی دیگر، در سال 2040 میلادی، مجموع تعداد خودروهای برقی به 60 میلیون دستگاه می‌رسد. این عدد برابر با 55 درصد خودروهای سواری فروش رفته در بازار خواهد بود. درمجموع در سال 2040 میلادی تعداد خودروهای برقی به 559 میلیون دستگاه می‌رسد. به‌عبارت‌دیگر، یک‌سوم خودروهای در حال حرکت در جاده‌ها در آن سال، برقی خواهند بود.

با فرض عدم پرداخت یارانه، قیمت خودروهای برقی و بنزینی در سال 2024 میلادی برابر خواهد شد. بدین ترتیب، از آن سال به بعد، شاهد کاهش فروش خودروهای بنزینی و گازوییلی خواهیم بود.

بسیاری از پیش‌بینی‌های این گزارش مشابه با موارد مطرح‌شده در سال گذشته است. اما در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، شاهد بهبود شرایط هستیم. نکته بهت برانگیز اینکه در بخش اتوبوس‌های برقی شاهد بهبود چشمگیری هستیم. چراکه بهبود فناوری در این خودروها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

در سال آینده میلادی، هزینه تمام‌شده اتوبوس‌های برقی با اتوبوس‌های گازوییلی برابر خواهد شد. در سال 2040 میلادی، 80 درصد اتوبوس‌های در حال حرکت در جاده‌ها، برقی خواهد بود. سهم 54 درصدی خودروهای برقی از کل خودروهای عرضه‌شده در سال 2040 میلادی
 
با بهبود کارایی باتری و کاهش قیمت، شاهد رقابتی شدن تدریجی خودروهای برقی بوده‌ایم. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های فرارو، خودروهای دارای پیشرانه درون‌سوز کاری دشوار برای بقا در بازار در برابر خود داشته باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی در سال‌های گذشته، سهم خودروهای برقی در سال 2040 میلادی را 35 درصد پیش‌بینی کرده بود. اما با اصلاح پیش‌بینی‌های پیشین، سهم این خودروها را به 54 درصد افزایش داده است. این تغییر در سوخت مصرفی خودروها به کاهش 8 میلیون بشکه‌ای نفت مصرفی دنیا در هرروز منجر خواهد شد. در مقابل، با توسعه خودروهای برقی مصرف برق دنیا با 5 درصد رشد روبرو خواهد شد.

در سال 2016 میلادی، تعداد خودروهای برقی فروخته‌شده در دنیا 700 هزار دستگاه بوده است. این عدد در سال 2021 میلادی از مرز 3 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

هم‌اکنون سهم خودروهای برقی از خودروهای اروپا 1 درصد است، اما این عدد در سال 2021 میلادی به 5 درصد افزایش خواهد یافت. نرخ مشابه برای دو کشور ایالات‌متحده و چین در سال 2021 میلادی 4 درصد پیش‌بینی می‌شود.

قیمت باتری‌های لیتیوم یونی از سال 2010 میلادی تاکنون 73 درصد به ازای هر کیلووات ساعت کاهش‌یافته است. بدین ترتیب تا سال 2030 میلادی، شاهد کاهش 70 درصدی قیمت عرضه این محصول در بازار خواهیم بود. دولت‌های فرانسه، نروژ و کانادا از کشورهای پیشگام در توسعه خودروهای برقی بوده‌اند.
 
اما این شرایط چه تأثیری بر تقاضای نفت خام خواهد داشت؟ در گزارش بلومبرگ اعلام‌شده در سال 2040 میلادی شاهد کاهش روزانه 7.3 میلیون بشکه‌ای نفت خام به دلیل توسعه خودروهای برقی خواهیم بود. این شرایط به‌منزله سخت‌تر شدن بازار برای شرکت‌های نفتی خواهد بود.
 
 
نویسنده: نیک کونینگهام
منبع: اویل پرایس
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۹
کد مطلب: 21137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *