۰
۱
​برندگان و بازندگان نشست 174

ایران و ونزوئلا، بازندگان اوپک

ونزوئلایی‌ها یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت هستند که با کاهش تولید و از دست دادن سهم بازار خود روبرو هستند. با افزایش تولید اوپک، آن‌ها کار سخت‌تری برای حفظ بازارهای خود خواهند داشت.
ایران و ونزوئلا، بازندگان اوپک
میز نفت| اعضای اوپک جمعه گذشته در وین گرد هم آمده و توافق کردند تا تولید این سازمان از ابتدای ماه آینده میلادی افزایش یابد. این تصمیم به‌سرعت با واکنش بازار روبرو شد. اوپک توانست بار دیگر جایگاه قدرتمند خود در بازار و رابطه با دولت‌های غیر اوپک همکار را حفظ کند؛ اما این نشست برندگان و بازندگانی داشت.

در بیانیه نهایی اوپک اعلام‌شده که اعضا تلاش می‌کنند تا ۱۰۰ درصد بر توافق قبلی کاهش تولید منطبق شوند. هرچند چنین راهبردی برای چند عضو کارتل چالش‌برانگیز خواهد بود.

اعلام افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید در شرایط کنونی با کاهش قیمت‌ها روبرو شده است. البته وزیر نفت الجزایر در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد افزایش واقعی تولید حدود ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود. جبار اللعیبی وزیر نفت عراق نیز معتقد است افزایش واقعی عرضه نفت با توافق هفته گذشته اوپک ۷۷۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

سقف کاهش تولید اوپک در چارچوب طرح فریز نفتی ۱.۲ میلیون بشکه بوده که در ماه می سال جاری شاهد انطباق بهت برانگیز ۱۶۰ درصدی با این کاهش تولید به‌ویژه به دلیل کاهش تولید غیرمنتظره دولت‌های ونزوئلا، لیبی و آنگولا بوده‌ایم.

با این اتفاقات، کاهش واقعی عرضه اوپک در ماه‌های اخیر بیش از ۲ میلیون بشکه در روز بوده است. مقامات آمریکایی در کنار مصرف‌کنندگان بزرگ بازار، بارها از ضرورت اقدام برای کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از رشد قیمت‌ها سخن گفته‌اند.

رهبران اوپک و غیر اوپک در ماه سپتامبر گرد هم می‌آیند تا نتایج توافقات نشست ۱۷۴ را بررسی کنند؛ اما این توافق برندگان و بازندگان مختلفی دارد که هرکدام با منافع و آسیب‌های زیادی روبرو خواهند شد. در ادامه با برندگان و بازندگان نشست ۱۷۴ اوپک آشنا می‌شویم:
 
*برنده ۱: عربستان سعودی
خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی توانست یک موفقیت بزرگ برای کشورش به دست آورد. هیات عربستانی پس از پشت سر گذاشتن چند روز مذاکره دشوار با نمایندگان ۲۲ عضو اوپک و غیر اوپک توانست همراهی همه این تولیدکنندگان را به دست آورند. اگرچه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود هرگونه پیشنهاد افزایش تولید را وتو خواهد کرد، اما الفالح توانست همتای ایرانی خود را در ساعاتی پیش از برگزاری نشست به همراه شدن با طرح افزایش تولید ترغیب کند.

یک نکته مهم بیانیه اوپک این است که سهم کشورها در این افزایش ۱ میلیون بشکه‌ای مشخص نیست. این اقدام راه را برای افزایش تولید ریاض هموار می‌کند. درعین‌حال سایر اعضا تلاش می‌کنند تا با توجه به سقف تولید تعیین‌شده کشورشان بر عرضه نفت خود بیافزایند.

جیمز ویلیامز اقتصاددان انرژی در موسسه دبلیو تی آر جی می‌گوید: ما با سهمیه‌های افزایش تولید کل اوپک و نه هر یک از اعضا روبرو هستیم. بدین ترتیب عربستانی‌ها می‌توانند ناتوانی سایر اعضا به‌ویژه ونزوئلا در عمل به سهمیه‌های خود را جبران کنند.

بیشترین افزایش تولید بر اساس توافق کنونی نصیب عربستانی‌ها خواهد شد و کشورهای کویت و امارات متحده عربی در رتبه‌های بعدی قرار خواهند گرفت. شیوخ ریاض در سایه این توافق می‌توانند سهم بازار خود را از محل سهمیه ونزوئلا و ایران و با پمپاژ نفت بیشتر به بازار افزایش دهند.

الفالح می‌گوید: ما ظرفیت موردنیاز برای افزایش تولید شرکت آرامکو را پیش از حضور در نشست ۱۷۴ اوپک ایجاد کرده بودیم.
 
*برنده شماره ۲: دونالد ترامپ
پیش از نشست هفته گذشته اوپک، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در توییتر اعلام کرد: اوپک باید تولید خود را افزایش دهد. ترامپ از افزایش ۳ دلاری هر گالن بنزین نگران است و از رهبران اوپک خواسته تا در برابر افزایش قیمت‌ها پاسخگو باشد.

ترامپ در روز 13 ژوئن اوپک را به دست‌کاری بازار و تداوم اقدامات گذشته متهم کرد که به‌صورت مصنوعی قیمت‌ها را با سیاست کاهش تولید، بالابرده است.

هلیما کرافت، مدیر بخش راهبردهای کالا در موسسه آر بی سی می‌گوید: با حملات توییتری ترامپ، رهبران عربستان سعودی سیاست‌های گذشته نفتی خود را در آستانه نشست اوپک، تغییر دادند. شیوخ عربستانی لابی گسترده‌ای را پیش از نشست 174 اوپک در وین با گروه اوپک پلاس انجام دادند تا آن‌ها را با راهبرد افزایش تولید و تحقق خواسته ترامپ همراه کنند.

ترامپ نیز با مشخص شدن نتایج نشست جمعه گذشته اوپک ابراز امیدواری کرد تا اعضای این کارتل تولید خود را به‌صورت پایدار افزایش دهند تا قیمت طلای سیاه کاهش یابد. بدین ترتیب ترامپ را که علاقه زیادی به دنبال کردن مسائل بازار نفت دارد، باید دومین برنده نشست 174 اوپک دانست.
 
 
*بازندگان: ایران و ونزوئلا
ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سازمان اوپک و مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای عربستان، از اعضای اوپک خواسته بود تا خواسته‌های ترامپ را برای افزایش تولید نفت نادیده بگیرند. ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند افزایش اخیر قیمت نفت به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی ترامپ علیه تهران و کاراکاس بوده است.

در ماه می، ترامپ تحریم‌های جدید خود علیه ایران را اعلام کرد و کارشناسان معتقدند تا پایان سال جاری، صادرات نفت ایران یک‌سوم کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب ایرانی‌ها که تاکنون نتوانسته‌اند صادرات نفت خود را به میزان پیش از تحریم سال 2012 میلادی اوباما افزایش دهند، از افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید اوپک، سودی نخواهند برد.

ونزوئلایی‌ها یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت هستند که با کاهش تولید و از دست دادن سهم بازار خود روبرو هستند. با افزایش تولید اوپک، آن‌ها کار سخت‌تری برای حفظ بازارهای خود خواهند داشت.

این کشور آمریکای جنوبی روزانه 500 هزار بشکه نفت کمتر در مقایسه با سهمیه اوپک خود تولید می‌کند. مهم‌ترین دلیل بحران اقتصادی این کشور نیز کاهش درآمدهای نفتی بوده است.

کاراکاس اعلام کرده در سه تا چهار ماه آینده تولید خود را افزایش چشمگیری خواهد داد، اما ممکن است هرج‌ومرج و آشوب‌های کنونی تا آن زمان، همه معادلات بازار نفت را تغییر دهد.
 
 
 
منبع: www.Investing.com
مترجم: نیایش شامانی
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 21374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
افزایش تولید نفت در نیم سال اول اگر چه همراه مسافرت ها و افزایش مصرف بنزین همراه است. اما باعث افزایش سطح ذخیره سازی جهت نیم سال دوم هم می شود. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت خاورمیانه باعث پایین آمدن نرخ سرمایه گذاری در حوزه نفت/گاز شبل می شود و به کانادا و آمریکا و تا حدی اروپا و چین ممکن است زیان وارد شود.
ایران هم باید اقدام به افزایش سطح ذخیره سازی نفت خام نماید. ضمن اینکه تسریع در افزایش ظرفیت بنزین سازی پالایشگاه های موجود می تواند کمک بیشتری برای مقابله با "بازار تحریم" کند.
اقتصاددانان و دولتمردان ایرانی باید فهمیده باشند که "تحریم" یک "بازار" است. و برای یک مغازه دار مدرن ( دولت رو به توسعه) تحریم می تواند یک مشتری جدید باشد.
در قصص تاریخی وقتی در اثر تحریم فرعون مادر حضرت موسی (ع) فرزند خود را در زورق بسیار کوچک و شکننده ای روی آب نیل رها می کند. این بزرگترین ریسک یک مادر است اما برای مقابله با تحریم سخت فرعون تنها راه نجات هم بود.
بجای "حرف" ها و "شعار" ها و " فردین" بازی ها باید تاریخ دهه های بحرانی داخل و خارج را مطالعه کرد. کشورهایی که تحریم های مختلف را سپری کردند بررسی کرد. با وجود همه فشار غرب قیمت نفت از 20 دلار ظرف مدت 5 سال به حدود 70 دلار رسید. قیمت نفت باید به حدودی برسد که استخراج نفت/گاز شیل اقتصادی نباشد و استفاده از انرژی های تجدید پذیر اقتصادی شود.
به امید روزی که مدیران متخصص , آگاه و میهن دوست در مسند سمت های حساس انرژی و اقتصادی کشور حضور فعال پیدا کنند. "امروز" برگردید و تاریخ مردان سیاست گردان دولت ( وزارت اقتصاد , بانک مرکزی, سازمان برنامه و بودجه, وزارت نفت, ...) در دهه اول انقلاب را مطالعه بفرمایید. عبرت بگیرید. عبرت. عبرت.