۲
نکاتي که بايد بدانيم

18 واقعیت در مورد اگزون موبيل

نخستین پرواز هواپیمای دست ساز برادران رایت با سوخت و روغن روانکار شرکت اگزون موبيل انجام شد. بعدها در نخستین پروازهای انجام شده بر فراز اقیانوس اطلس و نیویورک تا لندن نیز از این محصولات استفاده شد.
اگزون موبيل - ميز نفت
اگزون موبيل - ميز نفت
ميزنفت| اگزون موبيل، بزرگترین شرکت نفتی دنیا است. مطالب بسیاری در مورد کسب و کار این شرکت بین المللی نفتی در رسانه ها وجود دارد. اما نکات بهت برانگیز زیادی نیز در مورد این شرکت آمریکایی وجود دارد که ممکن است شما از آنها بی اطلاع باشید.

در ادامه با 18 واقعیت در مورد غول نفتی اگزون موبيل آشنا می شویم:


1 -  اگزون موبيل، دومین شرکت در فهرست فورچون 500 در سال 2014 میلادی بوده است.در فهرست فورچون 500 سال 2014 میلادی، شرکت اگزون موبيل پس از وال مارت در رتبه دوم فهرست بزرگترین شرکت های دنیا قرار گرفت. درآمدهای این شرکت 246.2 میلیارد دلار بوده است. از نظر سودآوری نیز این شرکت یکی از سودآورترین شرکت های تجاری دنیا محسوب می شود.


2 -  اگزون موبيل در حوزه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای فعالیت دارد.
این غول نفتی در دو دهه اخیر در کانون انتقادهای حامیان محیط زیست بوده است. در دهه 1980 میلادی، مدیران اگزون موبيل، بحران تغییر اقلیم را انکار می کردند. اما شرایط تغییر یافته و آتان همه ساله بودجه چشمگیری به مقابله با این بحران اختصاص می دهند.

3 -  اگزون موبيل از حامیان مقابله با اپیدمی ویروس ابولا بوده است.
این غول نفتی، بودجه قابل توجهی به نابودی ویروس ابولا در آفریقا به ویژه کشور نیجریه اختصاص داده است. اگزون موبيل در اکتشاف و تولید از میادین نیجریه فعالیت دارد و فعالیت های اجتماعی در مناطق میزبان تاسیسات نفتی این شرکت یکی از اولویت های رهبران آن محسوب می شود.

4 -  الکل صنعتی نخستین بار توسط پژوهشگران اگزون موبيل کشف شد
این محصول نخستین بار به عنوان یک محصول جانبی پالایش نفت در آزمایشگاه های شرکت جرسی استاندارد به عنوان مادر اگزون موبيل در دهه 1920 میلادی ساخته شد. الکل صنعتی نخست در صنایع مورد استفاده قرار گرفت و بعدها با استقبال مصرف کنندگان روبرو شد. این غول نفتی در تولید لاستیک ها نیز اختراعاتی داشته که هم اکنون از این محصول در تایر خودروها استفاده می شود.

5 -  بخشی از دستاوردهای صنعت هوانوردی به شرکت اگزون موبيل مرتبط است.سوخت مورد نیاز هواپیماها پس از تولید توسط این شرکت آمریکایی با استقبال گسترده ای روبرو گردید. نخستین پرواز هواپیمای دست ساز برادران رایت با سوخت و روغن روانکار شرکت اگزون موبيل انجام شد. بعدها در نخستین پروازهای انجام شده بر فراز اقیانوس اطلس و نیویورک تا لندن نیز از این محصولات استفاده شد.

6 -  رکس تیلرسون از حامیان بهبود استانداردهای آموزشی مدارس آمریکا بوده است.مدیرعامل پیشین اگزون موبيل از حامیان برنامه های بهبود استانداردهای نظام آموزشی ایالات متحده بوده است. تبلیغات این برنامه در مسابقات گلف مستر آمریکا مخاطبان زیادی داشت.

7 -  تاریخچه شرکت اگزون موبيل به سال 1870 میلادی بازمی گردد.
اکسون و موبیل از زیرمجموعه های جدید شرکت استاندارد اویل پس از تقسیم آن بوده اند که شرکت مادر آنها در سال 1870 میلادی تاسیس شده است. این شرکت بزرگ در سال 1911 میلادی با تصمیم دولت آمریکا به چند شرکت کوچک تر تقسیم شد تا قوانین رقابت منصفانه رعایت شود.

8 -  دو شرکت اکسون و موبیل در سال 1999 میلادی و با قراردادی 80 میلیارد دلاری ادغام شدند.شرکت اگزون موبيل در سال 1999 میلادی و با ادغام شرکت های اکسون و موبیل تاسیس شد. ارزش این ادغام 80 میلیارد دلار بوده است. این ادغام تجاری برای سهامداران آنها ارزش آفرین به شمار می رود.

9 -  این شرکت در فاجعه نفتی والدز نقش داشته است.
نشت نفت از تانکر اکسون والدز در سال 1989 میلادی یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی تاریخ بوده است. بیش از 10 میلیون گالن نفت در مدت چند روز از نفتکش اکسون والدز روانه اقیانوس شد. این نشت به نابودی گسترده آبزیان منطقه منجر شد.

10 -  یکی از بزرگترین اکتشافات نفتی دهه گذشته میلادی توسط غول اگزون موبيل به دست آمده است.
این میدان در خلیج مکزیک و در منطقه ای با آب های عمیق کشف شده است. نفت یک منبع محدود بوده و احتمال موفقیت اکتشافات نفتی همواره رو به کاهش است.

11 -  دفتر مرکزی این شرکت در ایروینگ ایالت تگزاس قرار دارد.
در محوطه 300هزار فوت مربعی این غول نفتی 20 ساختمان مختلف و سه پارکینگ بزرگ به همراه سالن ورزشی و مرکز پزشکی و سلامت وجود دارد .

12 -  در میان غول های نفتی دنیا، اگزون موبيل بزرگترین شرکت محسوب می شود.عبارت "غول نفتی" نخستین بار در دهه 1960 میلادی برای معرفی 5 شرکت بزرگ نفتی دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

13 -  اگزون موبيل در سال 2008 میلادی همه پمپ بنزین های خود در آمریکا را واگذار کرد.این اقدام با حفظ برند اگزون موبيل انجام شد، ولی هر یک از این جایگاه ها به صورت مستقل فعالیت دارند. مدیران این جایگاه ها همه ماهه مبلغی به عنوان حق برند به شرکت اگزون موبيل پرداخت می کنند.

14 -  مدیرعامل پیشین این شرکت با عنوان وزیر خارجه ایالات متحده برگزیده شد.رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه دولت ترامپ برگزیده شد، اما به دلیل پاره ای اختلافات از ادامه حضور در کابینه وی انصراف داد.

15 -  اگزون موبيل در چند کشور دنیا فعالیت دارد.
هم اکنون این شرکت دارای 3 پالایشگاه در 21 کشور دنیا در شش قاره است.

16 - همچنان در سواحل پرینس ویلیام سوند قطرات نفت یافت می شود.
با وجود گذشت 39سال از فاجعه اکسون والدز، همچنان قطره های نفت در سواحل این منطقه به چشم می خورد. این موضوع گستردگی ابعاد فاجعه را نشان می دهد. تاکنون میلیاردها دلار برای پاکسازی این منطقه هزینه شده، اما تا سال ها شاهد اثرات باقیمانده این نشت خواهیم بود.

17 -  در تاریخ فعالیت شرکت اگزون موبيل چند نشت دیگر نفت روی داده است.
شرکت اگزون موبيل برای پاکسازی مناطق آسیب دیده میلیاردها دلار بودجه اختصاص داده است.

18 - جان راکفلر از بنیانگذاران این غول نفتی محسوب می شود. شرکت استاندارد اویل توسط جان راکفلر در سال 1870 میلادی تاسیس شد. وی ثروتمندترین مرد دوره مدرن محسوب می شود و اندیشه های وی در توسعه این شرکت نقشی کلیدی داشته است.

نویسنده: نات برمن
مترجم: محسن داوری
منبع: www.moneyinc.com
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 22302
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *