۰
برتری ایران در خلیج‌فارس

​ایران، برنده جنگ‌ نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز

اکثر کارشناسان سیاسی بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که ایران در برابر دولت های انگلیس، عربستان و آمریکا در جنگ نفت‌کش ها پیروز شده است.
قایق‌های ایران در تنگه هرمز | میز نفت
قایق‌های ایران در تنگه هرمز | میز نفت
به گزارش میز نفت، هم اینک ایرانی ها چند نفت‌کش غول پیکر دولت‌های عربستان و انگلیس را توقیف کرده‌اند. البته انگلیسی‌ها با خوش شانسی توانستند پیش از این اتفاقات، یکی از نفت‌کش‌های خود را با حضور به موقع ناو نظامی کشورشان نجات دهند. اما در توقیف نفت‌کش دوم، آن‌ها به دلیل فاصله زیاد نتوانستند کاری انجام دهند.

در ماجرای حمله به چند کشتی در آب‌های فجیره نیز شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. اماراتی‌ها ابتدا تهران را به عنوان مسئول این حملات اعلام کردند. اما اندکی بعد با تغییر موضعی آشکار، موضع گیری‌های متفاوتی اعلام کردند تا همچنان شاهد ابهام در این موضوع باشیم.

ایرانی‌ها در خلیج‌فارس از تاکتیک‌های نظامی دریایی چریکی استفاده می‌کنند. به دلیل ضعف نسبی در ناوگان نظامی، آن‌ها فاقد امکان رویارویی مستقیم با کشتی‌های غربی هستند. اما آن‌ها با دارا بودن تعداد زیادی قایق کوچک و تندرو از امکان حملات سریع و تاکتیکی برخوردارند.

ایران با داشتن ساحلی ۱۰۰۰ مایلی، خود را برای حملات ضربتی به کشتی‌های نظامی و تجاری با شناورهای تندرو، مین‌های دریایی و موشک‌های ضدکشتی دارای برد زیاد آماده کرده است. در جنگ ایران و عراق، ایرانی‌ها از سکوهای نفتی، جزایر و حتی نفت‌کش‌ها برای استقرار نیروهای نظامی بهره می بردند.

ارتش ایران دارای ده‌ها زیردریایی و هاورکرافت است که می‌توانند با پنهان‌کاری، عملیات‌های آبی- خاکی و یا مین ریزی را انجام دهند.فراموش نکنید که ایرانی‌ها یک پهپاد جاسوسی گران‌قیمت آمریکایی را سرنگون کردند، بدون اینکه هیچ عکس‌العمل فوری و یا حتی محدودی از سوی واشنگتن انجام شود. چند هفته پس از این اتفاق نیز، ترامپ ادعا کرد که یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی سرنگون شده، اما تهران این ادعا را رد کرد.

چند هفته پیش، ایران برای نخستین بار نسبت به کاهش تعهدات هسته ای برجام (هرچند نسبتا کم اهمیت ) اقدام‌ کرد. با تداوم‌ فشارهای اقتصادی آمریکایی‌ها، ایران همچنان به رویارویی ادامه داده و حتی با قدرت‌هایی نظیر انگلستان درگیری مستقیم داشته است.

در واقع، لندن روز یک شنبه هفته جاری تهدید کرد که بر دامنه تحریم‌های خود می‌افزاید و دارایی‌های تهران را در برابر توقیف نفت‌کش مصادره خواهد کرد. احتمال ارسال شکایت به سازمان ملل و مذاکره با دولت‌های امضاکننده برجام نیز وجود دارد تا بار دیگر تحریم‌های ایران اجرایی شود. اما از هم اکنون‌ نمی‌توان در مورد مواضع روسیه و چین، پیش بینی دقیقی مطرح کرد.

در شرایط کنونی، احتمال حمله ایالات متحده و‌ اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران با چراغ سبز لندن وجود دارد. هرچند هیچ یک از طرف‌ها مجاز به اشتباه نیست. ایران با نادیده‌گیری محدودیت‌های هسته‌ای و ایجاد هراس در میان نفت‌کش‌های عبوری از تنگه هرمز توانسته دستاوردهای تاکتیکی اندکی به دست آورد، اما آن‌ها هزینه‌های هنگفتی به ویژه با کاهش حمایت‌های بین المللی از تهران پرداخت می‌کنند.

منتقدان برجام معتقد بودند این معاهده در برابر توسعه سریع موشک‌های بالستیک و دخالت‌های نظامی ایران در جنگ‌های داخلی سوریه و یمن و یا حمایت از حزب الله لبنان ناتوان است. در یک سال اخیر صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. اکثر پروژه‌های سرمایه گذاری اروپا به ویژه از سوی امضاکنندگان برجام متوقف شده است.

  تحریم‌های واشنگتن نیز تنها به افزایش خشم رهبران تهران و نه سر به زیر شدن آن‌ها منجر شده است.در میان گروه‌های سیاسی ایران، شاهد ایجاد فضای دوقطبی در مورد برجام هستیم. ایرانی‌ها فاقد توانایی مجازات کاخ سفید هستند. اما آن‌ها با ایجاد فضای ناامنی برای تردد کشتی‌ها در منطقه سودآور خلیج فارس به کابوسی برای پنتاگون تبدیل شده اند.

سیاست‌های ضد ایرانی دونالد ترامپ همواره با مخالفت اتحادیه اروپا و چین و بسیاری دیگر از کشورها روبرو شده بود. اکثر این کشورها با حمله نظامی اسراییل به تاسیسات ایران مخالفند. اما مهره‌های بازی در حال تغییر هستند. ایرانی‌ها با فرو رفتن بیشتر در این گودال و ناتوانی در از بین بردن تحریم‌ها، قمار بزرگی را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، با پایان بازی جوجه ها، آن‌ها با آسیب‌های بیشتری روبرو خواهند شد. اما همچنان پنجره دیپلماسی می‌تواند روزنه امیدواری را حفظ کند. اما کدام کشور برای این کار پیشگام خواهد شد؟ برای پاسخ این سوال باید به تماشای رویدادهای تابستان داغ ۲۰۱۹ بنشینیم.
 
 
نویسنده: یوناح جرمی باب
منبع: JPost
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 24427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *