۱
۴
گزارشی از اساسنامه جدید

تغییرات جدید در صندوق بازنشستگی

​با تصویب اساسنامه جدید صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، اعضای هیئت رئیسه این صندوق‌ها و همچنین هیئت امنا و هئیت رئیسه آن دچار تغییراتی اساسی می‌شوند.
صندوق بازنشستگی نفت | میز نفت
صندوق بازنشستگی نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت، صندوق‌هیا بازنشستگی صنعت نفت طبق اساسنامه جدید دارای سه رکن هیئت امنا، هئیت رئیسه و حسابرس مستقل و بازرس قانونی است.  اعضای هیئت امنای این صندوق عبارتند از وزیر نفت به عنوان رئیس هئیت امنا، وزیر اقتصاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعضای اصلی هیئت مدیره شرکت ملی نفت، مدیران عامل سه شرکت اصلی و دو بازنشسته که به انتخاب وزیر نفت عضو هیئت امنا می‌شوند که سالی دو جلسه بطور عادی برگزار می‌کنند.بررسی عملکرد هیئت رئیسه صندوق از مهم‌ترین وظایف هیئت امناست.

دیگر وظایف هیئت امنا شامل موارد زیر می‌شود: راهبری سیاست‌ها و خط مشی های کلان، انتخاب و عزل اعضای هیئت رئیسه، انتخاب و عزل حسابرس مستقل،  تصویب شرایط و نحوه اخذ هرگونه تسهیلات داخلی و خارجی، تعیین حداقل نرخ بازده داخلی و ...

اما درباره ترکیب هیئت رئیسه صندوق در ماده 11 آمده است: هیئت رئیسه مرکب از یک نفر رئیس هیئت مدیره و شش نفر عضو اصلی دیگر است. دو نفر نیز به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می‌شوند تا زمانی که اعضای اصلی نتوانند در جلسات حضور یابند، در جلسات حاضر باشند.  تمامی اعضای هیئت رئیسه توسط هیئت امنا از میان کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت انتخاب می‌شوند که در صورت لزوم می‌توانند از بیرون نفت نیز انتخاب شوند که با حکم وزیر نفت عضو هئیت رئیسه می‌شوند. رئیس هیئت هم توسط از میان اعضای اصلی ئوسط هیئت امنا برگزیده شده و حکم وی را وزیر نفت صادر می‌کند.

درباره مدرک تحصیلی همه اعضای هئیت رئیسه نیز باید گفت این افراد باید حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مالی، حسابداری، اقتصاد، حقوق، بیمه، علوم بانکی، مدیریت، گروه پزشکی و یا فنی و مهندسی بوده و حداقل دو سوم اعضا باید دارای 15 سال سابقه کار در صنعت نفت را داشته باشند.

اعضای هیئت رئیسه در نخستین جلسه باید یک نفر را از میان خود به‌عنوان نائب رئیس انتخاب کنند تا در غیاب رئیس، وظیفه وی را انجام دهند. در غیاب اعضای اصلی، اعضای علی البدل دارای حق رای هستند. بر اساس تبصره 4 ماده 11 اساسنامه هیچ یک از اعضای هئیت رئیسه نباید در زمان تصدی، هیچ شغل و سمتی در خارج از صندوق داشته باشند،  اعم از دولتی، غیردولتی، مشاوره‌ای و یا در هئیت مدیره شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی مشابه با امور صندوق را دارند.

اگر عضوی از اعضای هیئت رئیسه نتواند دو ماه متوالی در جلسات شرکت کند و یا 4 ماه غیرمتناوب در جلسات حاضر نباشد از سمت خود کنار می‌رود.

اعتبار حکم اعضای هیئت رئیسه 3 سال است و هر تصمیمی که هیئت رئیسه می‌گیرد باید حتما به تائید وزیر نفت برسد. در اساسنامه به صراحت ذکر شده است مصوبات هیئت رئیسه بنا به «تشخیص» وزیر نفت می‌تواند اجرایی شود. سال مالی صندوق هم از خرداد ماه آغاز شده و در اردیبهشت سال آینده به اتمام می‌رسد.

در این اساسنامه، قدرت وزیر نفت بیشتر شده است و رئیس هیئت رئیسه بدون اذن وزیر نفت نمی‌تواند تصمیمی را اجرایی سازد. نخستین قدم در این باره، ان است که در نخستین جلسه هیئت امنای صندوق پس از ابلاغ این اساسنامه، اعضای هیئت رئیسه انتخاب شده و رئیس هیئت توسط اعضای آن توسط هیئت امنا انتخاب می‌شود ولی از انجاکه این امور، کاملا تشریفاتی است، هدف از تشکیل آن تغییر افراد و ابلاغ احکام جدیدی است که پیشتر توسط وزیر نفت نهایی شده است.

بیژن زنگنه، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، محمد شریعتمداری وزیر تعاون و کار، مسعود کرباسیان، حسن منتظر تربتی، علیرضا صادق آبادی، بهزاد محمدی به همراه اعضای هئیت مدیره شرکت ملی نفت و دو تن از بازنشستگان صنعت نفت که وزیر نفت آن‌ها را انتخاب می‌کند،  اعضای هیئت امنایی هستند که باید در نخستین جلسه خود اعضای هیئت رئیسه را انتخاب کنند.
 
 
 
 
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 25140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ايشالله تغييرات بعدر در هيئت مديره اهداف و كنار گذاشتن آدمهاي غيرنفتي مثل بني شريف
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام .بندگان خدا چطور این لقمه چرب ونرم را از دست دادند حالا با هزینه زندگیشان چکارمیکنند
منوچهر حسین شوشتری
Iran, Islamic Republic of
من حدود چهل سال در مناطق نفتخیز کار کردم در زمان جنگ در جزیره خارگ بودم راضی نیستم حق حقوق صندوق را بجز کارکنان نفت وباز نشستگان که حق ماست بکسی ودولت جهموری اسلامی واگذار شود فقط کارکنان نفتوباز نشسته ها حق دارند تصیمم بگیرند واین صندوق حصوصی است
حسن
Canada
اي بسه ديگه چطورى أيا وزير نفت شب خوابت ميبريد تواز خدا كه نمىترسى ،بنده خدا هم كه جورش بتو نمىرسه الهي همه شما كه حق ما بازنشستگان نفت را مثل إرث پدرتون بين خودتون تقسيم ميكنيد همگى جواب خدا رو نديد تا جواب ما ومشگلاًت مارا بدهيد دست بالاى دست. بسيار بترس از خشم خدا