پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس

از قیر مالیات ویژه بگیرید

5 اسفند 1398 ساعت 12:18

برای تنظیم بازار قیر و تشویق تولیدکنندگان قیر به عرضه آن در داخل و در نتیجه پیشبرد سریع‌تر پروژه‌های عمرانی می‌توان مالیات ویژه‌ای برای صادرات قیر درنظر گرفت، تا تولیدکنندگان رغبتی به صادرات این محصول نداشته باشند.


به گزارش میزنفت، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت:  از سال 1393 با تصویب بند «ف» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393، بند «ی» تبصره 2 قانون بودجه سال 1394 و بند «هـ» تبصره یک قانون بودجه سال 1395، 1396، 1397 و 1398 تکلیف واگذاری قیر رایگان به قانون بودجه اضافه شد که براساس آن وزارت نفت مکلف شده است هر ساله مقدار معینی مواد اولیه قیر را به صورت رایگان در اختیار پروژه‌های عمرانی کشور قرار دهد. 

این در حالی است که بیش از 80 درصد عرضه قیر کشور دراختیار بخش خصوصی است. همچنین ماده اولیه تولید قیر موسوم به وکیوم‌باتوم نیز توسط پالایشگاه‌ها تولید شده و به غیر از دو پالایشگاه دولتی امام خمینی(ره) (شازند اراک) و آبادان،‌ مابقی از طریق بورس عرضه می‌شود، بنابراین فرایند تحویل قیر رایگان که براساس قانون بودجه برعهده وزارت نفت گذاشته شده، به دلیل اینکه حجم زیادی از وکیوم‌باتوم و قیر توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، در اجرا با مشکلات فراوانی همراه است، به طوری که در سال 1398 با کاهش درآمدهای وزارت نفت اجرای تکلیف مندرج در بند «هـ» تبصره یک بر زمین مانده است. 

دولت در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور با عنایت به موضوعات فوق، این بند را حذف کرده بود، اما در کمیسیون تلفیق مجدداً این موضوع به تصویب رسید. 

در بند الحاقی یک تبصره یک لایحه بودجه سال 1399 آمده است: شرکت ملی نفت ایران باید مقدار 4 میلیون تن مواد اولیه قیر از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی پالایشگاه‌ها را از طریق خزانه‌داری کل کشور معادل ریالی نفت خام و (VB) تحویلی را به قیمت روز در حساب‌های فی‌مابین لحاظ و تسویه نماید. 

با توجه به این حکم با فرض ثابت ماندن قیمت مواد اولیه قیر، در حدود 100 هزار میلیارد ریال از درآمدهای شرکت ملی نفت باید برای اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1399 اختصاص یابد. 


*بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق

پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه شرکت‌های پالایشی، نفت خام را به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس از شرکت ملی نفت ایران خریداری کرده و به ازای آن 5 فرآورده اصلی را به شرکت ملی پالایش و پخش تحویل می‌دهند، لذا منابعی برای انجام تعهد قیر رایگان وجود ندارد، اما برای تنظیم بازار قیر و تشویق تولیدکنندگان قیر به عرضه آن در داخل و در نتیجه پیشبرد سریع‌تر پروژه‌های عمرانی می‌توان مالیات ویژه‌ای برای صادرات قیر درنظر گرفت، تا تولیدکنندگان رغبتی به صادرات این محصول نداشته باشند و عرضه قیر در داخل به طور منظم صورت گیرد. 


کد مطلب: 26279

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/26279/قیر-مالیات-ویژه-بگیرید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir