۰
نقش نفت در کودتا علیه چاوز

سرخ پوست نفتی

رهبری این کارکنان را افراد وفادار به احزاب سیاسی قدیمی به عهده داشتند، که بعد از انتخاب چاوز به سمت ریاست جمهوری از دستگاه‌ها و تشکیلات اخراج شده بودند.
چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا | میز نفت
چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا | میز نفت
نفت همواره یکی از پایه‌های کودتاهای فرجام و نافرجام در ونزوئلا بوده است؛ نفت و  کودتا دو عنصر جدایی ناپذیر در تاریخ ونزوئلا شمرده می‌شوند که این روزها نیز در حال نزدیک شدن به هم هستند.

رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا معتقد است شرکت نفت این کشور در تولید و صادرات نفت کوتاهی می‌کند تا با تشدید فشارهای اقتصادی بر مردم، مسیر برای سرنگونی حکومت قانونی این کشور همراه شود. موضوعی که در تاریخ ونزوئلا همواره وجود داشته است.

باید بدانیم که نفت کاراکاس یکی از علایق ویژه آمریکایی‌هاست؛ یکی از عجیب ترین اعضای اوپک ونزوئلاست؛ کشوری که وزیر نفتش در اوپک یک تصمیم می گرفت و رئیس شرکت نفتش، اما برخلاف آن تصمیم عمل می کرد و با هدایت آمریکا، علیه اوپک بودند.
 
 چاوز که از سال 1999 به قدرت رسیده بود، خشمگین از اقدامات شرکت نفت ونزوئلا، مخالفان اوپک را از شرکت نفت ونزوئلا حذف کرد. در تاریخ  7 آوریل 2002 مدیریت و اعضای اتحادیه شرکت دولتی نفت ونزوئلا در اعتراض نسبت به برکناری اعضای ضد اوپک این شرکت، دست به اعتصاب زدند.
 
رهبری این کارکنان را افراد وفادار به احزاب سیاسی قدیمی به عهده داشتند، که بعد از انتخاب چاوز به سمت ریاست جمهوری از دستگاه‌ها و تشکیلات اخراج شده بودند.
 
  آنها حمایت از میزان تولیدات اوپک و کاهش سرمایه گذاری توسط رئیس جمهور جدید را مغایر منافع اقتصادی خود می‌دانستند، بدون اینکه توجه داشته باشند که بالا بودن قیمت‌های نفت بطور کلی در جهت منافع کشور است.
 
 سه روز بعد یک اعتصاب چهل و هشت ساعته برپا شد و در جریان تظاهرات خیابانی مردم طبقه متوسط مخالف چاوز تعداد نامعلومی کشته شدند، و البته بلافاصله رسانه‌ها چاوز را مسئول کشته شدن این افراد قلمداد کردند.
 
 در تاریخ  12 آوریل، رئیس جمهور چاوز، توسط افسران شورشی ارتش دستگیر و به محل نامعلوم و سری برده شد و از آنجا اعلام شد که استعفاد داده است.
 
8 - پدرو کارمونا توسط کودتاچیان به ریاست جمهوری منصوب شد و بلافاصله هم اعلام شد که مجلس ملی کشور منحل و تعطیل شده و کلیه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی چاوز- ازجمله بهره مالکانه 30 درصد- لغو شده است.
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 26358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *