نگاهی به تحولات کرونا و جنگ نفتی بر اقتصاد جهان

برزخ قیمت نفت ، تولید نفت جهان

19 فروردين 1399 ساعت 12:30

کشورهای نفتی جهان هنوز نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد؛ چه تصمیمی دارند و برای پایان دادن به وضعیت اسفناک بهای نفت چه مکانیزمی را باید نهایی کنند.


میز نفت| اقتصاد جهان به واسطه کرونا دچار بحران شده است؛ بحرانی که با وضعیت فعلی قیمت نفت تشدید شده است و هنوز مشخص نیست برنامه کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت برای این موضوع چیست.

با ایجاد مازاد 15 میلیون بشکه‌ای در بازار نفت به دلیل کاهش مصرف، حوزه‌های مختلف اقتصادی هم دچار بحران شده است.

بر اساس آخرین آمارها بالاترین ضرر متعلق به بخش جهانگردی و هتلداری است که با 47 درصد از درآمد خود را از دست داده‌اند. صنعت اتومبیل سازی هم با کاهش 37 درصدی تولید و پس از آن بخش حمل و نقل با سقوط 36 درصدی سهم خود مواجه شده‌اند. در اغلب کسب و کارهای دنیا رکود کم نظیری حاکم شده است بویژه در آمریکا. مؤسسه مودیز آنالتیکس هشدار داد: محدودیت‌های اجتماعی که تقریبا در تمام ایالت‌های آمریکا با هدف کنترل شیوع ویروس کرونا اعمال شده است، 29 درصد از تولید ناخالص داخلی روزانه آمریکا را از بین برده است.

بنا به ارزیابی مؤسسه مودیز، که در زمان بسته شدن فعالیت‌های اقتصادی غیرضروری در 41 ایالت آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که ایالت کالیفرنیا به تنهایی به دلیل اعمال این محدودیت‌ها روزانه 2.8 میلیارد دلار ضرر کرده است که برابر با 31.5 درصد کل تولید ناخالص داخلی روزانه این ایالت است.

ضرر اعمال محدودیت برای کنترل ویروس کرونا در 15 ایالتی که مجموعا 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را بر عهده دارند روزانه 12.5 میلیارد دلار است و 30 ایالت دیگر به همراه واشنگتن دی‌سی هم شاهد پایین آمدن 4.9 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی روزانه خود هستند.
 
سوختی برای بحران
جدای از چننی وضعیتی، بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت جمع نشدن نفت مازاد در بازار، روند بحران تشدید خواهد شد؛ همه رهبران جهان این ادعا را قبول دارند ولی هنوز مکانیزم روشنی برای آن طراحی نشده است. اختلافات روسیه و عربستان همچنان به قوت خود باقی است حتی با وجود آنکه روسیه از قصد خود برای کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای خود گفت اما به شرط آنکه سایر تولیدکنندگان نفت هم تولید خود را کاهش دهند.

روس‌ها عربستان را عامل سقوط قیمت نفت و بر هم خوردن نظم نفتی می‌دانند که هدف از آن نابودی صنعت شیل نفت آمریکاست. وزیر انرژی روسیه گفته بود این عربستان بود که از توافق خارج شد. این موضع روسیه که با برگزاری نشست اوپک پلاس همراه شده بود اما با پاسخ تند سعودی‌ها مواجه شد.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، این وزیر انرژی روسیه بود که نخستین بار در رسانه‌ها اعلام کرد که کشورهای حاضر بر توافق کاهش عرضه سال 2016 اوپک پلاس از ماه آوریل دیگر به تعهدات خود در قالب این توافق پایبند نخواهند بود.

در این بیانیه آمده است، این اظهارات باعث شد تا کشورها تصمیم بگیرند که تولید نفت خود را با هدف جبران پایین بودن قیمت نفت بالا ببرند و سعی کنند با پایین آمدن قیمت نفت از طریق بالا بردن حجم فروش درآمد نفتی خود را بالا ببرند.

با این وجود، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه به سی ان بی سی گفت عربستان و روسیه «بسیار بسیار» به توافقی بر سر کاهش تولید نزدیک شده اند. کریل دمیتریو، گفت: «من فکر می کنم همه بازار متوجه شده اند که این توافق مهم است و ثبات بسیاری ایجاد می کند و ایجاد ثبات در بازار بسیار مهم است و ما بسیار (به توافق) نزدیک شده ایم.»
 
نعطیلی یک جلسه
با همه این اتفاقات، جلسه اوپک پلاس که قرار بود این هفته برگزار شود به دلیل این اختلافات لغو شد تا آمریکایی‌ها خشمگین شوند. مقامات آمریکایی و کانادایی که بزرگترین متضرر‌های این وضعیت هستنئد در حال بحث و گفتگو در مورد اعمال تعرفه بر واردات نفت عربستان سعودی و روسیه هستند در صورتی که دو عضو گروه اوپک پلاس به سرعت به توافق نرسند و به جنگ قیمت نفت خود پایان دهند.

جیسون کنی نخست وزیر آلبرتا بزرگترین استان تولید نفت کانادا به فایننشال تایمز گفت که وی در مورد تعرفه‌ها با واشنگتن بحث و گفتگو کرده است، زیرا ظاهراً یک توافق جهانی برای کاهش تولید به نتیجه‌ای نرسیده است.
 
مکانیزم دو غول
روسیه که به دنبال حذف بشکه‌های مازاد در جهان است، کاهش قیمت را فرصت مناسبی برای هدف خود می‌داند. هزینه تمام شده تولید نفت در کشور انگلستان 52 دلار، در برزیل48 دلار، در کانادا 41 دلار، در آمریکا 36 دلار، در نروژ 35.9 دلار، در آنگولا 35.4 دلار، در کلمبیا 35.3 دلار و ... است که این بدان معناست که در قیمت‌های کنونی نفت، بسیاری از کشورهای بزرگ و کوچک اگر نفت تولید کنند دچار ضرر می‌شوند.

آنچه که روسیه و عربستان می‌خواهند به آن برسند، حذف نفت مازاد با تکیه بر حداکثری کردن سهم خود از بازارهاست ولی راه دیگری نیز وجود دارد. کشورهای مختلف جهان هم در یک برنامه بین‌المللی به نهضت کاهش تولید بپیوندند.

نروژ که درباره آمادگی‌اش جهت کاهش تولید تردیدهای زیادی وجود داشت رسما اعلام کرده است اگر تولیدکنندگان بزرگ جهان با محدودیت عرضه موافقت کنند، کاهش تولید نفت خود را بررسی خواهد کرد. وزیر نفت این کشور بدون اشاره به میزان احتمالی کاهش تولید نفت گفت: نروژ سرگرم مذاکره با سایر کشورهای تولیدکننده نفت است.

نروژ که حدود دو درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تامین می کند، عضو اوپک نیست. با این حال این کشور چندین بار در سالهای ۱۹۹۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ تولیدش را همسو با سایر تولیدکنندگان در واکنش به سقوط قیمتهای نفت کاهش داده است.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق هم که کشورش ظرفیت تولید 5 میلیون بشکه در روز را دارد درباره روند کاهش تولید نفت گفت هرگونه قرارداد جدید نیاز به حمایت تولیدکنندگان بزرگ دنیا در خارج از ائتلاف اوپک و متحدانش دارد؛ تولید کنندگانی مانند آمریکا، کانادا و نروژ.

با همه این اتفاقات، کشورهای نفتی جهان هنوز نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد؛ چه تصمیمی دارند و برای پایان دادن به وضعیت اسفناک بهای نفت چه مکانیزمی را باید نهایی کنند. هیچ کشوری نمی‌خواهد کاهش تولید داده و غصب بازارش را توسط تولیدکنندگان دیگر تماشا کند. در این میان سرعت ویروس کرونا با سوخت نفت در حال عمیق‌تر کردن بحران اقتصادی است.
 


کد مطلب: 26722

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/26722/برزخ-قیمت-نفت-تولید-جهان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir